Най добрите марки алкохолни напитки

50 — те най-стойностни марки алкохолни напитки в света за 2012 година

Кои търговски марки, в света на алкохолните напитки, имат честа и силата да попаднат в най-престижната класация на Brand Finance — най-голямата независима организация за оценка стойността на активите на компаниите?

За изследването

Миналия месец BGBARMAN, публикува «Клуба на милионерите» — класацията на стоте марки високоалкохолни напитки с най-големите продажби в света. Количеството продадени продукти от дадена марка са сериозна база за оценка, но само по себе си това никак не е достатъчно, за да се оцени истинската й стойността. Класацията на Brand Finance — «50 — те най-стойностни марки алкохолни напитки» дава много по-ясна представа за стойността на най-продаваните марки алкохолни напитки по света.

Brand Finance е най-голямата независима консултантска организация, специализирана в оценка на стойността на бизнеса и активите на компаниите. Плод на задълбочен анализ и сложна матрица от изчисления, въз основа на финансовите резултати, бъдещите прогнози и пр., таблицата «50 — те най-стойностни марки алкохолни напитки», ни дава добър изглед не само към паричната ценност на марката, но също така и способността й да генерира стойност, днес и утре.

Главният изпълнителен директор На компанията Дейвид Хей споделя пред DI: «Тази година ние сме изненадани, колко динамичен е бил секторът по отношение на увеличение на стойността. Има някои горещи точки по света, където основните играчи са се възползват от направените инвестиции през годините в създаването на международни символи на успех, така че новите потребители да се стремят да консумират точно техните продукти.»

За класацията

Johnnie Walker поддържа позицията си на номер едно, следван от Bacardi, Smirnoff, Hennessy и Chivas. Но не е само най-известните световни марки са тези, които оглавяват челото на класациите. Имайки предвид мащабите на пазара в Китай като цяло, за никого не би трябвало да е изненада, че в класацията «Клуба на милионерите», азиатските марки попадат на все по-предни позиции. Изненада обаче е, че те напредват и в тази класация. Китайските марки байжиу Kweichow и Wuliangye, тази година са в първата десетка, съответно на шесто и седмо място, непосредствено след глобалните марки — мастодонти.

По-долу в таблицата, виждаме, други напълно непопулярни китайски и корейски марки, които се движат стабилно нагоре и някои добре известни и изключително популярни като J&B, Dewar’s и Beefeater, които залитат надолу. Това може да е показател, че предстоят сериозни затруднения за марките зависими от изпадналите в криза икономики на Европа и САЩ.

Тази година Brand Finance е добавил някои марки, които не фигурираха миналата година. Това е разместило позициите на някои от миналогодишните марки, но като цяло според анализаторите основното движение е причинено от промените в стойността им.

Тази година таблицата повдига много въпроси, във връзка с борбата между локалните и глобалните марки. Как ще се промени картата на индустрията през следващите няколко години? Ако сте инвеститор, къде бихте вложили парите си в локални или глобални марки?

С публикуване на резултатите на Diageo и Pernod Ricard от полугодието, е ясно, че въпреки «различаващите се макроикономически тенденции», те са посочили силен ръст както в портфолиото им от премиум марки, така и при локално придобитите марки на развиващите се пазари. Когато тези два потока се комбинират, това е рецепта за изключителен растеж. Някои доклади, показват, че в рамките на пет години китайските потребители ще консумират повече от 20% от всички луксозни стоки, закупени по света. Тази прогноза дава бляскава перспектива за стойността на международни марки алкохолни напитки. В момента този факт е в полза главно на тъмните (отлежали) спиртни напитки като уиски и коняк и ще бъде интересно да се види в бъдеще, дали белите алкохоли биха последвали тази тенденция.

Ако погледнем промяна в класирането от миналата година в лигата на първите пет ще забележим, че Hennessy се движи нагоре от 5 — то на 3 — то място, Smirnoff изпада от 3 — то на 4 — то, а Chivas Regal се плъзга от 4 — то на 5 — то. Тази е особено силна година за LVMH, собственик на само на марката Hennessy, но и на няколко шампански, които също бележат стабилен ръст. По отношение на обема обаче, дори първите пет са засенчени от размера на местните китайски марки. Разбира се не можем да не отбележим, че това са марки предлагащи значително евтини продукти, които са широко познати на местния пазар. Вярно е, че това са продуктите, които повечето хора могат да си позволят, но също така е вярно и че те непрестанно се стремят към международно признатите брандове. Постоянния стремеж към по-висок социален статус е главният двигател за растежа на международните марки. Тази картина не е запазена марка на Китай, Бразилия и Индия, такова е положението и в останалите държави по света, включително и България, само че размера на пазарите е много по малък.

Добре е, че се виждат доказателства за добавянето на стойност, при някои от утвърдените марки. Със силен растеж може да се похвали Jameson, който се придвижва от 27 —мо до 24 — то място и Famous Grouse която се възползва от предимството да попадне в тази класация за първа година и да попадне директно под номер 37.

Glenfiddich остава с най-висок ранг малцово уиски, придвижвайки се нагоре с три места на 32 — ра позиция, а Glenlivet, остава на номер 47, без промяна.

От другата страна на монетата някои познати имена се борят да се задържат в класирането. Beefeater и J&B пример демонстрират как съдбата може да се промени от това, че голяма част от потреблението им е Испания, която както се знае, е в доста дълбока криза.

За методологията на Brand Finance

Методологията в класацията «50 — те най-стойностни марки алкохолни напитки» използва дисконтираните парични потоци (DCF) — техника за намаляване на очакваните бъдещи авторските и лицензионните възнаграждения, с подходящ дисконтов процент, за да се стигне до нетна настояща стойност (NPV).

Brand Finance използва методологията, препоръчвана от Международната организация за стандартизация и оценяване (IVSC), призната като ISO 10668 стандарт за оценка.

Рейтинга на марките се изчислява като се използва ßrandßeta® анализ, в който сравнява сила, риск и бъдещ потенциал на марката по отношение на неговите конкуренти, по скала от AAA до D. Той е концептуално сходен с кредитния рейтинг.

Данните, използвани за изчисляване на рейтингите идва от различни източници, в това число Bloomberg, годишни доклади на марките за финансиране на научни изследвания и др.

Място Движение Име на марката Собственик на марката Вид напитка Стойност мил. USD Рейтинг
1 0 Johnnie Walker Diageo Блендед скоч 2,432 AAA
2 0 Bacardi Bacardi Martini Ром 2,009 AA+
3 2 Hennessy LVMH Коняк 1,917 AAA
4 -1 Smirnoff Diageo Водка 1,718 AA+
5 -1 Chivas Regal Pernod Ricard Блендед скоч 1,551 AAA-
6 3 Moutai Kweichow Moutai Байжиу 1,493 AA-
7 3 Wuliangye Wuliangye Yibin Байжиу 1,308 AA
8 -2 Baileys Diageo Крем Ликьор 1,269 AA+
9 4 Moet LVMH Шампанско 1,252 AAA
10 -2 Jack Daniels Broun Forman Тенеси уиски 1,246 AAA-
11 -4 Absolut Pernod Ricard Водка 1,235 AA
12 -1 Ricard Broun Forman Пастис 952 AA
13 -1 Grey Goose Bacardi Martini Водка 945 AA+
14 0 Grant's William Grants & sons Блендед скоч 924 A+
15 4 Veuve Clicquot LVMH Шампанско 856 AAA
16 0 Gallo Family Vineyards E.&J. Gallo Winery Вино 790 AA-
17 4 Luzhou Laojiao Luzhou Laojiao Други 789 AA-
18 -1 Ballantine's Pernod Ricard Блендед скоч 780 AA
19 0 Crown Royal Diageo Канадско уиски 775 AA-
20 2 Changyu ChangYu Pioneer Wine Вино 578 AA-
21 -3 Gordon’s Gin Diageo Джин 535 AA+
22 1 Rémy Martin Rémy Cointreau Коняк 500 AA
23 1 Concha y Toro Vina Concha y Toro Вино 496 A+
24 3 Jameson Pernod Ricard Ирландско уиски 469 AA
25 0 Jagermeister Mast-Jägermeister Горчивка 458 AA-
26 0 Jose Cuervo Diageo Текила 452 AA+
27 -2 Jim Beam Beam Бърбън 428 AA-
28 -8 J&B Diageo Блендед скоч 417 AA
29 -1 Jinro Hite Jinro Сожу 409 A+
30 -4 McDowell's No.1 United Spirits Бренди 397 AA-
31 0 Brugal Edrington Group Ром 394 A+
32 3 Glenfiddich William Grants & sons Сингъл малц скоч 371 AA-
33 -2 Havana Club Pernod Ricard Ром 358 AA
34 0 Buchanans Diageo Блендед скоч 340 AA
35 -5 Jacob's Creek Pernod Ricard Вино 338 AA-
36 -7 Captain Morgan Diageo Ром 331 AA+
37 0 Famous Grouse Edrington Group Блендед скоч 329 AA+
38 -1 Martell Pernod Ricard Коняк 324 AA-
39 -7 Dewar's Bacardi Martini Блендед скоч 316 A+
40 0 Ketel One Diageo Водка 315 AA
41 -7 Beringer Treasury Wine Estates Вино 312 AA-
42 0 Ciroc Diageo Водка 303 AA
43 -7 Bombay Sapphire Bacardi Martini Джин 274 AA
44 -1 Malibu Pernod Ricard Ликьор 259 AA-
45 -1 Lindemans Treasury Wine Estates Вино 257 AA-
46 -8 Mumm Pernod Ricard Шампанско 251 AA-
47 0 The Glenlivet Pernod Ricard Сингъл малц скоч 247 AA-
48 -6 Robert Mondavi Constellation Brands Вино 236 A+
49 -8 Beefeater Pernod Ricard Джин 230 AA-
50 -11 Tanqueray Diageo Джин 218 AA+

По материали на DI и Brand Finance

18 Януари 2013 / 22:13
автор: bgBarman.bg

Последно в Анализи

Щрихи от Уиски Фест 2014 — Част 1

Публикувано на 2014-11-11 13:24:39

Измина малко повече от седмица от края на Уиски Фест София 2014, но за много от нас, активно следящи трендовете в алкохолната индустрия, това събитие за пореден път, остави дълбоки следи и много положителни емоции. За мен, както и за много от посетителите, феста предостави невероятна възможност да опитаме нови продукти и да се запознаем с последните тенденции при тази изключително динамично развиваща се категория на високоалкохолните напитки.

В следващите редове ще намерите анализ и картина на пазара на уиски в България, както и моите лични впечатления и споделени емоции.

България не стои никак добре, по консумацията на алкохол, в сравнение с другите страни

Публикувано на 2014-05-16 11:44:03

Както се вижда на картата, направена от Световната здравна организация (СЗО), само руснаците и техните съседи пият повече, от нас. Консумацията на алкохол в България е между 10 и 12 литра на глава от населението (15 — годишна възраст и нагоре, в литри чист алкохол). Това по, груби изчисления, прави по една голяма ракия на ден, за всеки над 15 годишна възраст. Португалия, Гренада, и Андора също се класира в най-високата категория с повече от 12.5 литра.

До 2020 година, продажбите на ирландско уиски ще се удвоят

Публикувано на 2014-02-09 17:43:50

Продажбите на ирландско уиски се очаква да се удвои до 2020 г., благодарение на 11 — те нови дестилерии, които ще влеят продукция през следващите няколко години.

Каберне Совиньон е най-широко разпространения сорт в света

Публикувано на 2014-01-06 23:45:12

Каберне Совиньон (Cabernet Sauvignon) е най-широко засаждания сорт грозде, през последното десетилетие в света, сочи неотдавнашно проучване на Университета на Аделаида.

Текила ще продължи да поскъпва поне още пет години

Публикувано на 2013-11-19 19:35:12

Кризата за агаве, която през последните десетина години вдигна цената на текилата с приблизително 500%, вероятно ще продължи поне още пет години, е заявил пред Drinks International, Хесус Ернандес, майстор дестилатор на Olmeca.

Кои са най-продаваните марки алкохолни напитки в света за 2012 година?

Публикувано на 2013-05-20 12:47:24

Euromonitor International публикува ежегодната си класация The Millionaires’ Club, съставена въз основа на финансовите резултати на компаниите за 2012 година. Вижте кои марки са на върха на класацията.

Пет мита за уискито

Публикувано на 2013-04-23 13:41:39

Уискито е едно от най-обичаните отлежали питиета. Затова около него се реят много митове, които обикновено създават грешна представа у незапознатите с материята. Въпреки че може да научите всичко за уискито от нашата енциклопедия, зачекнахме няколко често дискутирани по масите теми.

Johnnie Walker вече не е № 1 уиски по продажби в света.

Публикувано на 2013-04-13 20:26:03

Johnnie Walker (Джони Уолкър) беше свалено от върха на категорията уиски, според ежегодната класация на Drinks International «The Millionaires’ Club 2013», след като марката на United Spirits, McDowell’s No.1 (Макдауъл No.1) продаде повече бутилки през 2012 г.

Къде се пие най-много шотландско уиски?

Публикувано на 2013-04-12 11:09:06

Scotch Whisky Association (SWA), публикува подробности за най големите световни пазари за износ на скоч, по обем и стойност.

Най-продаваните марки алкохолни напитки за 2012

Публикувано на 2013-03-20 10:25:19

Според анонса към ежегодната класация на Impact Databank за глобалните продажби на дребно на 100 — те марки спиртни напитки показва, че марката шотландско уиски Johnnie Walker и нейния собственик, Diageo, стоят далеч над конкуренцията.

Специалистите съветват да се инвестира във вина от Бургундия и Бордо

Публикувано на 2013-01-04 12:13:06

Финансови, инвестиционни и др. експерти, препоръчват купуването на вина от Бордо и Бургундия. Благодарение на способността им да се развиват и стават по-добри с годините, продуктите на известните френски региони имат дългосрочната перспектива да ви донесат печалба.

Рапърът Jay-Z изхарчи £ 250 000 в бар на Нова година

Публикувано на 2013-01-02 23:07:12

Американският рапър Jay-Z е съобщил, че платил сметка от £ 250 000 в бар, след купон с в навечерието на Нова година.

Глобалните продажби на премиум спиртни напитки, само напред и нагоре

Публикувано на 2012-11-13 13:34:08

Пазарният сегмент на премиум и премиум+ спиртни напитки (€ 15.00 +) ще бъде най-бързо развиващия се от всички през следващите пет години, според проучване на IWSR (International Wine & Spirit Research).

Идва края на промоциите

Публикувано на 2012-10-04 22:59:53

Алкохолната индустрия трябва да засили иновациите, да спре промоциите и да се приготви за още пет болезнени години, преди растежа да се засили, заключиха видни икономисти и водещи мениджъри на годишната конференция на WSTA.

60% от покупките на уиски се определят от вида на опаковката

Публикувано на 2012-10-04 17:53:02

Ново проучване е показало, че около 60% от покупките на малцово уиски по света са направени като подаръци - и поради това купувачите са по-взискателни към опаковката на бутилката, отколкото към съдържанието й.

Търсенето на луксозни спиртни напитки набира инерция

Публикувано на 2012-08-05 16:25:58

Глобалният ръст на потреблението на «премиум и нагоре»* спиртни напитки през 2011 г., изпреварва това на стандартните (непремиум сегмента), като по този начин поддържа силен растеж на обемите, наблюдавани през 2010 г. и бурно израстване по отношение на стойността.

Кои са най-продаваните марки алкохолни напитки в света?

Публикувано на 2012-06-25 22:41:16

Кои са най-продаваните категории спиртни напитки? Кои марки са на върха на класацията? Кой кого задминава? Има ли нови попълнения в «Клуба на милионерите» и кои са те? Какви са тенденциите за развитието на пазара в бранша? На тези както и на много други въпроси отговаря класацията на престижната организация Euromonitor International.

Очаква се цената на шампанското драстично да се увеличи

Публикувано на 2012-06-25 14:09:42

Според наблюдатели, производителите на шампанско постепенно възвръщат продажните си обеми до нива от преди кризата. Въпреки това е твърде рано да се похвалят с успехите си, тъй като в близко бъдеще цената на шампанско най-вероятно ще се изстреля нагоре и никой не знае как пазара, би реагирал на това.

От Енциклопедията…

Шотландско поклонничество и японско усърдие

Особености на японското уиски

Реклма на японско уиски
1344973550 / twitter: @bgbarman

Ако трябва да сравняваме японските уискита с тези от Шотландия и Ирландия, то те определено се доближават повече до скоча. Това е свързано най-вече с историята на японското уиски. Първите производители, като Такецуро (Taketsuru), придобили уменията си в Шотландия, се опитват да копират изцяло техния уникален стил. Неговата дестилерия Yoichi (Йочи) в Хокайдо (Hokkaido) е позиционирана точно там, защото тероарът в тази част от Япония, изцяло наподобява този в Шотландия.

Шотландските уискита и екпертите със златни носове

Характеристика на блендираните скочове

Дегистиране на уиски
1345027428 / twitter: @bgbarman

Що е то Блендирано уиски? Отговорът на този въпрос може да бъде изключително сух и кратък като: блендираното шотландско уиски е меланж от зърнено и малцово уискита, смесени, за да се получи последователна и идентифицирана марка. Разбира се, нещата не винаги са толкова прости в света на алкохолните напитки, защото и тук и най-малките детайли имат значение.

За Гвиана и нейните ромове

Кратка история на гвианаския ром

Демерара е запазена марка на ромовете на Гвиана
1396000281 / twitter: @bgbarman

Гвиана е страна с богато и тясно свързано с рома минало. В света на алкохолните напитки, тя е популярна със своите изразителни и мощни «Демерара» ромове, които са основна съставка на голяма част от известните английски блендове.