Фред Ноу на щанда на Джим Бийм - Уиски Фест София 2014

Щрихи от Уиски Фест 2014 — Част 1

Измина малко повече от седмица от края на Уиски Фест София 2014, но за много от нас, активно следящи трендовете в алкохолната индустрия, това събитие за пореден път, остави дълбоки следи и много положителни емоции. За мен, както и за много от посетителите, феста предостави невероятна възможност да опитаме нови продукти и да се запознаем с последните тенденции при тази изключително динамично развиваща се категория на високоалкохолните напитки.

В следващите редове ще намерите анализ и картина на пазара на уиски в България, както и моите лични впечатления и споделени емоции.

За пореден път, безусловно най-добрият фестивал за напитки в България!

Няма да се впускам в словоизлияния колко уникално бе това събитие, защото повечето медии свършиха чудесно тази работа, но не мога да не кажа поне две изречения.

За трета поредна година Максиъм България успяха да затвърдят имиджа си на организатори на най-успешния форум за напитки в България. Прекрасна организация, отлична подготовка и много добър избор на зала. Браво!!!

Какво ново на глобалната уиски сцена

Като цяло за мен тази година, учудващо мина по знака на американските ръжени уискита. Честно казано не очаквах, че тази година, сред толкова представители от моята любима категория шотландски сингъл малц фаворит ще се окаже американско ръжено уиски. Може би това, че започнах дегустациите с Old Grand-Dad Bourbon от дестилерията на Jim Beam, бе предзнаменование.

Олд Гранд Дад - Уиски Фест София 2014

Създадено то Реймънд Хайдън и посветено на неговият баща Басил Хайдън (Basil Hayden’s), чиято е и снимката на етикета, за това уиски се казва, че е далечен спомен за старият стил уиски произвеждано в Америка. Със сигурност името на Базил Хайдън е добре познато на любителите на бърбъна от small batch колекцията на Бийм. Сравнено с останалите продукти на дестилерията Джим Бийм (която днес е собственик на марката), Old Grand-Dad е с двойна порция ръж от стандартната рецепта за майша на марката. Не обичам да давам ревюта и затова ще кажа само, че това уиски, с особено пиперливи нотки, ми оформи много приятни асоциации. В последствие посетих класа на Фред Ноу и го опитах отново наред с премиум селекцията на дестилерията: Jim Beam Distiller’s Series (7 год.), Jim Beam Devil’s Cut, Jim Beam Signature Craft 12 YO и Knob Creek. За мое съжаление очакванията ми да опитам Jim Beam Single Barrel, останаха напразни. В краткия разговор, който проведох с Фред Ноу ми стана ясно, че супер премиум продуктите на компанията бележат много стабилен ръст и търсенето на местно ниво е много голямо. Това е причината на нашият малък бърбън пазар да се усеща липсата на сингъл барел и (това около което се водеше основно разговора) Booker’s. Не мога да скрия, че Booker’s ми липсва.

Щанда на Джим Бийм - Уиски Фест София 2014

Не много заслужено в края на щанда на Джим Бийм посетителите можеха да се насладят на Мейкърс Марк и да топнат нещо за спомен в емблематичния червен восък, който представителите подгряваха. За презентацията на тази изключителна марка, която представи категорията бърбън на света, съм посветил две изключително дълги статии в енциклопедията (Maker’s Mark, Maker’s Mark Kentucky Straight Bourbon), затова няма да се разпростирам повече, но не мога да се примиря, че отново нямах шанс да опитам Maker’s Mark 46.

Щанд Ирландски уискита Максиъм - Уиски Фест София 2014

Втори по ред от моята обиколка бе един от щандовете на Максиъм, където явно за времето на феста шотландци и ирландци бяха загърбили вечният спор за произхода на уискито, защото там едно до друго стояха както ирландски, така и шотландски уискита — Kilbeggan, Tyrconnell Single Malt Irish Whiskey, Auchentoshan (Лоуланд) и Glen Garioch (една от само четирите действащи дестилерии в Източен Хайланд). Продуктите на първите марки са ми добре познати от миналогодишното издание на феста (скоро ще ги представим в енциклопедията) и затова опитах само Glen Garioch 12 YO (произнася се Глен Гири), което ме впечатли със своята силна индивидуалност (както казах въздържам се от ревюта). Прекрасен скоч, който независимо от своите 48 об. % алк. е на много приемлива цена.

Глен Гири - Уиски Фест София 2014

Следва продължение.

Получи се много дълга статия и за да не Ви отегча ще я публикувам на порции.

11 Ноември 2014 / 13:26
автор: bgBarman.bg

Последно в Анализи

България не стои никак добре, по консумацията на алкохол, в сравнение с другите страни

Публикувано на 2014-05-16 11:44:03

Както се вижда на картата, направена от Световната здравна организация (СЗО), само руснаците и техните съседи пият повече, от нас. Консумацията на алкохол в България е между 10 и 12 литра на глава от населението (15 — годишна възраст и нагоре, в литри чист алкохол). Това по, груби изчисления, прави по една голяма ракия на ден, за всеки над 15 годишна възраст. Португалия, Гренада, и Андора също се класира в най-високата категория с повече от 12.5 литра.

До 2020 година, продажбите на ирландско уиски ще се удвоят

Публикувано на 2014-02-09 17:43:50

Продажбите на ирландско уиски се очаква да се удвои до 2020 г., благодарение на 11 — те нови дестилерии, които ще влеят продукция през следващите няколко години.

Каберне Совиньон е най-широко разпространения сорт в света

Публикувано на 2014-01-06 23:45:12

Каберне Совиньон (Cabernet Sauvignon) е най-широко засаждания сорт грозде, през последното десетилетие в света, сочи неотдавнашно проучване на Университета на Аделаида.

Текила ще продължи да поскъпва поне още пет години

Публикувано на 2013-11-19 19:35:12

Кризата за агаве, която през последните десетина години вдигна цената на текилата с приблизително 500%, вероятно ще продължи поне още пет години, е заявил пред Drinks International, Хесус Ернандес, майстор дестилатор на Olmeca.

Кои са най-продаваните марки алкохолни напитки в света за 2012 година?

Публикувано на 2013-05-20 12:47:24

Euromonitor International публикува ежегодната си класация The Millionaires’ Club, съставена въз основа на финансовите резултати на компаниите за 2012 година. Вижте кои марки са на върха на класацията.

Пет мита за уискито

Публикувано на 2013-04-23 13:41:39

Уискито е едно от най-обичаните отлежали питиета. Затова около него се реят много митове, които обикновено създават грешна представа у незапознатите с материята. Въпреки че може да научите всичко за уискито от нашата енциклопедия, зачекнахме няколко често дискутирани по масите теми.

Johnnie Walker вече не е № 1 уиски по продажби в света.

Публикувано на 2013-04-13 20:26:03

Johnnie Walker (Джони Уолкър) беше свалено от върха на категорията уиски, според ежегодната класация на Drinks International «The Millionaires’ Club 2013», след като марката на United Spirits, McDowell’s No.1 (Макдауъл No.1) продаде повече бутилки през 2012 г.

Къде се пие най-много шотландско уиски?

Публикувано на 2013-04-12 11:09:06

Scotch Whisky Association (SWA), публикува подробности за най големите световни пазари за износ на скоч, по обем и стойност.

Най-продаваните марки алкохолни напитки за 2012

Публикувано на 2013-03-20 10:25:19

Според анонса към ежегодната класация на Impact Databank за глобалните продажби на дребно на 100 — те марки спиртни напитки показва, че марката шотландско уиски Johnnie Walker и нейния собственик, Diageo, стоят далеч над конкуренцията.

Специалистите съветват да се инвестира във вина от Бургундия и Бордо

Публикувано на 2013-01-04 12:13:06

Финансови, инвестиционни и др. експерти, препоръчват купуването на вина от Бордо и Бургундия. Благодарение на способността им да се развиват и стават по-добри с годините, продуктите на известните френски региони имат дългосрочната перспектива да ви донесат печалба.

Рапърът Jay-Z изхарчи £ 250 000 в бар на Нова година

Публикувано на 2013-01-02 23:07:12

Американският рапър Jay-Z е съобщил, че платил сметка от £ 250 000 в бар, след купон с в навечерието на Нова година.

Глобалните продажби на премиум спиртни напитки, само напред и нагоре

Публикувано на 2012-11-13 13:34:08

Пазарният сегмент на премиум и премиум+ спиртни напитки (€ 15.00 +) ще бъде най-бързо развиващия се от всички през следващите пет години, според проучване на IWSR (International Wine & Spirit Research).

Идва края на промоциите

Публикувано на 2012-10-04 22:59:53

Алкохолната индустрия трябва да засили иновациите, да спре промоциите и да се приготви за още пет болезнени години, преди растежа да се засили, заключиха видни икономисти и водещи мениджъри на годишната конференция на WSTA.

60% от покупките на уиски се определят от вида на опаковката

Публикувано на 2012-10-04 17:53:02

Ново проучване е показало, че около 60% от покупките на малцово уиски по света са направени като подаръци - и поради това купувачите са по-взискателни към опаковката на бутилката, отколкото към съдържанието й.

Търсенето на луксозни спиртни напитки набира инерция

Публикувано на 2012-08-05 16:25:58

Глобалният ръст на потреблението на «премиум и нагоре»* спиртни напитки през 2011 г., изпреварва това на стандартните (непремиум сегмента), като по този начин поддържа силен растеж на обемите, наблюдавани през 2010 г. и бурно израстване по отношение на стойността.

50 — те най-стойностни марки алкохолни напитки в света за 2012 година

Публикувано на 2012-07-22 22:48:48

Кои търговски марки, в света на алкохолните напитки, имат честа и силата да попаднат в най-престижната класация на Brand Finance — най-голямата независима организация за оценка стойността на активите на компаниите?

Кои са най-продаваните марки алкохолни напитки в света?

Публикувано на 2012-06-25 22:41:16

Кои са най-продаваните категории спиртни напитки? Кои марки са на върха на класацията? Кой кого задминава? Има ли нови попълнения в «Клуба на милионерите» и кои са те? Какви са тенденциите за развитието на пазара в бранша? На тези както и на много други въпроси отговаря класацията на престижната организация Euromonitor International.

Очаква се цената на шампанското драстично да се увеличи

Публикувано на 2012-06-25 14:09:42

Според наблюдатели, производителите на шампанско постепенно възвръщат продажните си обеми до нива от преди кризата. Въпреки това е твърде рано да се похвалят с успехите си, тъй като в близко бъдеще цената на шампанско най-вероятно ще се изстреля нагоре и никой не знае как пазара, би реагирал на това.

От Енциклопедията…

Символът на Бразилия

Кратка историческа хроника за кашасата

Кашаса и момиче по бански
1345315994 / twitter: @bgbarman

Чиста или като кайпериня (caipirinha), с лайм, захар и лед, кашасата (Cachaça) без съмнение е националното питие на Бразилия. Около 30 000 производителя захранват огромния местен пазар. Повече от 1.3 милиарда литра произведени годишно правят кашасата третата по количествени показатели алкохолна напитка в света. Само около 13 млн. л. или 1 % от нея се изнася на международния пазар. А останалото количество? Останалото количество бразилците си го пият сами. Въпреки че става модно питие по световните баровете, едва през 90 — те години на миналия век, кашасата има дълбоки и трайни корени в културата и народопсихологията на Бразилия.

Леки, вкусни и винаги с доказан произход

Характеристика на бутилираните премиксирани напитки — Alcopop

Алкопоп малка
1345983915 / twitter: @bgbarman

Основните представители на готовите за употреба премиксирани алкохолни напитки са т.нар. Alcopop (Алкопоп). Обикновено те се сервират в малки стъклени и елегантни бутилки от по 330 мл. (355 мл за Северна Америка) и имат алкохолно съдържание, което варира между 4 и 7 об. % алк. Алкопоп представляват миксове на стандартни алкохолни напитки като водка, ром и др. с безалкохолни миксери и обикновено са леко газирани. Поради ниското си алкохолно съдържание, те не споделят забранителните ограничения на своите високоалкохолни събратя и могат да се продават свободно, дори на места, където е позволена продажбата само на бира.

Изкуството на комбиниране на вкусовете при кафето

Характеристика на Смесените (блендирани) кафета

блендирано кафе
1346504294 / twitter: @bgbarman

Блендирането на кафе е изкуството на комбиниране на кафени зърна от различен географски произход сорт и тероар. Въпреки че от по-голямата част от сорта арабика може да получите прекрасно кафе и без да го комбинирате, блендовете доминират пазара на кафе.

реклама Whiskey Fest 2019