Очаква се цената на шампанското драстично да се увеличи
Според наблюдатели, производителите на шампанско постепенно възвръщат продажните си обеми до нива от преди кризата. Въпреки това е твърде рано да се похвалят с успехите си, тъй като в близко бъдеще цената на шампанско най-вероятно ще се изстреля нагоре и никой не знае как пазара, би реагирал на това.
По оценки на Impact Databank и Comité Interprofessionnel du Vin de Champagne (CIVC), ако през 2007 г. категорията шампанско е продавала 28.2 милиона каси, през 2009 г. тази цифра спадна до 24.4 млн. След този не лек период обемите започват да се подобряват и през 2010 г. достигат до 26.6 млн. каси (8,9% увеличение спрямо предходната година), а доходите на производителите на шампанско като цяло, бележат ръст от 1,1%.
«Шампанското следва фондовия пазар. Когато там върви добре, това веднага се отразява върху нас.», казва Паскал Бойер (Pascal Boyé), директор на Nicolas Feuillatte за Латинска Америка и САЩ.
Петте най големи марки шампанско, макар и с малко, успяха да увеличат обемите си през 2011 г. Лидерът на световната ранглиста Moët & Chandon е показал скромен ръст от само 1% в количествено изражение, а заемащата второ място в света, марка Veuve Clicquot — 2%. В сравнение с тях Laurent-Perrier показаха ръст в количествено изражение от 15,6%. С най-добри показатели през 2011 г., както и през 2010 г., са резултатите на Nicolas Feuillatte — 16,4% през 2010 г. и 17,7% през 2011 г. Въпреки това, много производители като Piper-Heidsieck, Pommery, Lanson и Mercier, бележат спад. Производителите на шампанско бележат, не само увеличаване на обемите си, но и подобрение при финансовите си резултати.
По време на кризата, много от търговските марки, в целия бизнес с алкохолни напитки, стратегически намалиха цените си, с надеждата да увеличат търсенето на собствените си продукти. Производителите на шампанско се разделиха на два лагера: единия считаше, че това не бива да се прави в никакъв случай, защото след това ще бъде трудно да се обясни увеличението на цените, което от своя страна, ще нанесе удар върху имиджа на този скъп и луксозен продукт, докато другия смяташе, че във време на кризата всички мерки са добри.
Въпреки дъмпинговите цени и отстъпките, последните няколко години, изглежда са оказали малко влияние върху репутацията на шампанско, в глобален мащаб, тъй като то през 2010 г., бранша бележи ръст от 8,6%, а през 2011 от 6,3%, достигайки продажби от 4,4 млрд. евро.
Според Тибо Ле Маю (Thibaut Le Mailloux), директор комуникациите в CIVC. «Спадът през 2008 г. и 2009 г. принуди много от производители да не повишат цените на продукцията си, въпреки факта, че стойността на гроздето се увеличи драстично.»
Настоящата средна стойност на грозде, предназначено за производство на пенливо вино в района на Шампан е € 5,40 за килограм, което я прави една от най-високите в света. «Това води до ситуация, в която производителите на шампанско са принудени да компенсират тези увеличения, за да оцелеят» — добавя Тибо Ле Маю. Въпреки че сега ситуацията изглежда променена към по-добро, производителите на шампанско са загрижени за възможните негативни последици, предизвикани от покачването на цените.
«Ние трябва да бъдем много внимателни. Световната икономика все още не е се възстановила от кризата, а ние сме принудени да вдигнат цените, затова трябва да намерим начин да го направим интелигентно. »- казва Паскал Бойер.
По материали на whywhywine.com