Търсенето на луксозни спиртни напитки набира инерция
Глобалният ръст на потреблението на «премиум и нагоре»* спиртни напитки през 2011 г., изпреварва това на стандартните (непремиум сегмента), като по този начин поддържа силен растеж на обемите, наблюдавани през 2010 г. и бурно израстване по отношение на стойността.
Стойността на луксозните спиртни напитки през 2011 г. е нараснала с 21,0% спрямо 2010 г., докато стойността на стандартните едва с 11,9%. По отношение на обема, премиум и нагоре сегмента се е увеличава с 7,7%, спрямо 6,0% за конвенционалните.
След появата на глобалната рецесия потребители на много от пазарите станаха все по-чувствителни към цената и в много от случаите, съвсем естествено, се ориентираха към по-евтини марки или категории, което доведе до намаляване честотата на покупките на премиум алкохол. През 2010 г. като общо потребление, стандартните спиртни напитки надрастват луксозните в количествено изражение, но сега когато глобалната икономика отново е в растеж премиумизацията се завръща. За съжаление този ръст се отнася за стабилните световни икономики. В страните със задълбочаваща се криза цифрите са други, но като цяло в глобален мащаб 7.8 млн. девет литрови каси повече, са били консумирани през 2011 г., отколкото през 2010 г.
Тенденция премиумизация най-вероятно се дължи на желанието на потребителите да пият по-малко, но по-добро качество. На първо място това желание се диктува от модата да се потребяват луксозни стоки, а на второ от наслояваните предупреждения, че прекомерната употреба с алкохол води до проблеми със здравето.
На много пазари увеличението на данъците довежда до намаляването на ценовите разлики между стандартните и луксозните марки, което от своя страна води до насърчаване на търговията с по-скъпи стоки и изтикване в ъгъла на нискоценовите марки.
Световния БВП е нараснал с 3,9% през 2011 г., според МВФ. Азия демонстрира най-бърз растеж (7.8%), а Азиатско-тихоокеанският регион е най-бързо растящият за луксозни спиртни напитки в процентно изражение, както и вторият по големина по отношение на обема — 1.9 млн. каси, с най-силен ръст в категорията байжиу в Китай. Луксозните спиртни напитки са се увеличили с 4.2 млн. каси в Северна и Южна Америка, което е и най-големият ръст на пазара. Основните цифри на растежа идват от пазара на водка в САЩ, въпреки че американското уиски, текила и джин, също имат сериозно повишение в нивата.
В повечето категории спиртни напитки, премиум сегмента е нараснал по-бързо, отколкото стандартния. В категории като например джин, текила, ароматизирани спиртни напитки, ром и кашаса, стандартните и евтини марки бележат спад, а луксозните — ръст. При много от споменатите категории се забелязва възраждане на потреблението благодарение точно на появата на нови премиум марки на пазара.
Продукт |
Качество |
% Промяна на обемите 2009 — 2010 |
% Промяна на обемите 2010 — 2011 |
% Промяна на стойността 2009 — 2010 |
% Промяна на стойността 2010 — 2011 |
---|---|---|---|---|---|
Спиртни напитки |
Премиум и нагоре* |
7.8% |
7.7% |
14.0% |
21.0% |
Спиртни напитки |
Стандартни |
9.9% |
6.0% |
12.4% |
11.9% |
* «Премиум и нагоре» се отнася за луксозни спиртни напитки от категориите премиум, супер премиум, ултра-премиум, престиж и XO в ценовия диапазон от 15 евро и нагоре за 0.7 л бутилка. Тази стойност може да варира значително между отделните пазари.
По материали на The IWSR