Grant’s®
Шотландско Уиски | William Grant & Sons
Grant’s, уискито с емблематичната триъгълна бутилка е една от най-известните и най-продаваните марки по целия свят. С близо 5 — те млн. каси годишно, доставяни по всички кътчета на света, Grant’s комфортно заема третото място по продажби, в категорията блендирани шотландски уискита.
История на марката
Началото на един успешен бизнес
Ако трябва да бъдем точни историята на марката Grant’s е една малка част от богатата и интересната история на семейната компания William Grant & Sons.
Основателя на компанията, Уилям Грант е роден през 1839 година, в град Дъфтаун, разположен във високопланинските части на Шотландия. Той започва да работи още 7 годишен като общ работник в стопанство за едър рогат добитък, чиракувал като обущар, след това бил чиновник, преди най-накрая да стане счетоводител в дестилерията Mortlach. Точно там на 47 годишна възраст Уилям бива омагьосан от изкуството на дестилиране на уиски и намира своето призвание. През 20 — те години, прекарани в дестилерията Грант изучава занаята изключително бързо и в крайна сметка от счетоводител става управител на дестилерията.
През 1886 г. Грант имал достатъчно пари, за да започне свой собствен бизнес и с помощта на съпругата си, седемте си синове и две дъщери построява дестилерията Glenfiddich.
На Връх Коледа през 1887 г., от казаните потичат първите златни капки спирт.
В начало, докато по голямата част от шотландския пазар по това време се състоял от блендирани (смесени, купажирани) уискита, Грант произвеждал само чисто малцово уиски, което продавал основно на блендиращите компании. Бизнеса вървял много добре и през 1892 г. той закупува съседното имение и построява дестилерията Balvenie. Дестилерията заработва една година по-късно и е една от малкото, която може да се похвали не само със собствен завод за малц, но и с отглеждането свой ечемик.
Бутилката на на Grant's в периода 1898-1957
Раждането на марката Grant’s
До края на 19 век, голяма част от произвежданото уиски от дестилериите си, Грант продавал на блендиращи компании. Огромния ръст на новите дестилерии в края на века, съвсем естествено довело до свръх-производство в индустрията, което от своя страна предизвикало финансов колапс. Pattison Limited, на която Уилям Грант продавал основна своите дестилати, била водеща компания блендираща и дистрибутираща уиски в страната. За съжаление, тя била една от първите жертви на катастрофата на пазара на уиски и през 1898 г. обявила несъстоятелност. Същата участ застигнала и голям брой дестилерии.
Компанията William Grant & Sons също била силно засегната от катастрофата. Тя изгубила най-големия си клиент и била обременена с дългове. Докато мнозина виждали в кризата зловеща прокоба, Уилям Грант инстинктивно усещал, че това е златна възможност да разшири дейността си в нова насока и да превърне предприятието си от проста дестилерия в компания произвеждаща, блендираща и дистрибутираща уиски.
Момента за собствена марка блендирано уиски назрял и през 1898 г. Уилям Грант създава световно известния (днес) блендиран скоч Grant’s.
Световна експанзия и маркетинг от врата на врата
Бутилката на на Grant's в периода 1957-1986
През 1903 г. компанията открива склад за уиски в Глазгоу, а една година по-късно първия си експортен офис, в Блекбърн, Ланкашър, Англия. Не без помощта на своя зет, Чарлс Гордън, Грант скоро започва да изнася в Канада и малко по-късно открива офис в Съединените щати. През 1909, докато синът му Джон Грант утвърждавал позициите на фирмата в Северна Америка, Чарлз Гордън отпътувал зо Далечния Изток, където за една година успял да представи и утвърди марките на компанията в цяла Индия, Сингапур, Хонг Конг, Шанхай, Япония и малко след това в Австралия и Нова Зеландия. От своя страна Грант успява да наложи своите уискита на европейския континент, като открива офиси за продажби в Ротердам, Хамбург, и в Скандинавия. До 1914 г. William Grant & Sons има повече от 60 търговски офиси, подкрепящи износа на продуктите на компанията в над 30 държави.
Бутилката на на Grant's в периода 1986-1998
Години на борба за оцеляване
Закона за спиртни напитки от 1915 г., чрез който се забранява продажбата на уиски, отлежало по-малко от две (по-късно три) години, нанася сериозен удар на производителите на шотландско уиски. William Grant & Sons били сред малкото, които имали достатъчно запаси от отлежали уискита, за да отговорят на новите изисквания. Компанията преминала през този, тест за качество, който отсял много от играчите на пазара, но най-страшното предстояло.
Недостига на суровина през Първата световна война нанася голям удар на индустрията. Това вече е проблем, който принуждава William Grant & Sons, през 1917 г., да затворят своите дестилерии. Въпреки това запасите на компанията били достатъчни, за да поддържат името на марката Grant’s.
Грант възобновява производството през 1919, но през следващата година компанията му е изправена пред нова заплаха — сухият режим в САЩ, Канада, повечето от Скандинавските страни, Белгия и Русия. Спадът в продажбите на уиски почти заличава индустрията като до края на забраната, остават работещи само шест шотландски дестилерии, двете, от които са Glenfiddich и Balvenie.
Самият Уилям Грант не доживява да види края на Сухия режим. След неговата смърт през 1923 г., към управлението на компанията се присъединява новото поколение и по-специално младият Уилям Грант Гордън, който убеждава семейството да увеличи производството си въпреки спада в продажбите. По този начин, компанията е готова да отговори на скока в търсенето, след неуспеха на забраната. По този начин освен, че били много крачки пред новоприсъединилите се, след съживяването на индустрията, компании, те можели да се похвалят и с по-високо качество, отлежало уиски.
Бутилката на на Grant's в периода 1998-2002
През 1927 г. младият Грант открива офис в Лондон и скоро след това успява да възстанови скандинавски пазар на компанията.
Отмяната на Сухия режим в САЩ през 1933 г. носи нов връх в търсенето и Grant’s е една от марките, които затвърждават господството си като една от най-добре продаваните в категорията шотландско уиски в света.
Втората световна война и недостига на зърно отново води до спиране на производството на уиски. Уинстън Чърчил обаче правилно признава значението на шотландското уиски като ценен източник на чуждестранна валута и благодарение на неговото ходатайство, производителите отново имали достъп до суровини и можели да продължат да дестилират. За да компенсира недостига на въглища, Грант започнал да използва торф, което от своя страна добавило отличителен вкус на уискито произвеждано по време на войната.
Триъгълната бутилка — символът на компанията
В следвоенния период търсенето на шотландско уиски в световен мащаб се изявява с нова сила. Изправен пред поредното покачване на броя на шотландските дестилерии, Грант за първи път се обръща към маркетинга. През 1957 г. компанията поръчва нова бутилка за своя флагман Glenfiddich. Същата триъгълна форма получава и водещата марка блендиран скоч на компанията — Grant’s.
Бутилката е проектирана от германеца емигрант Ханс Шлегер и има триъгълна форма, която прави продуктите на марката незабавно разпознаваеми както сред множеството други марки уиски, така и сред останалите видове алкохол по рафтовете.
Бутилката на на Grant's в периода 2002-2008
Период на постоянен растеж
1960 е годината, в която William Grant & Sons насочват изцяло вниманието си към своя блендиран скоч. За целта те проектират и през 1963 построяват, в Гирван, Нископланинската част на Шотландия, втората най-голяма дестилерия за зърнено уиски в света, която се превръща в новия дом на марката Grant’s (Грантс).
По време на строителството, правнука на Уилям, Чарлз Гордън толкова се вживял в проекта, че често спял в каравана на строителната площадка. Той обикалял обекта с колело и не пропускал нито един детайл. Когато строителството на дестилерията най-накрая приключило, велосипедът бил прикрепен към една от зърнени кули на дестилерията като спомен за поколенията.
Инвестицията се оправдава съвсем скоро и продажбите на Grant’s растат прогресивно.
Бутилката на на Grant's от 2008
През 1979 г., само на територията на Великобритания продажбите надминават 1 млн каси. Днес, със своите близо 5 млн. каси, Grant’s е третия по продажби блендиран скоч в света.
Технология на производство
Както всеки блендиран скоч и Grant’s е съчетания от малцови и зърнени уискита. Зърненото уиски за Grant’s се произвежда в дестилерията Girvan, а малцовото идва от дестилериите Glenfiddich, Balvenie и Kininvie, разположени една до друга в долината на река Фидик, Спейсайт, Хайланд и най-новата Ailsa Bay, построена в непосредствена близост до дестилерията в Гирван, Лоуланд. Въпреки, че и трите дестилерии са собственост на една компания всяка една от тях произвежда малцово уиски с уникални характеристики. Kininvie е построена през 1990 г. с единствената цел да облекчи Glenfiddich и Balvenie от задължението да произвеждат малц за блендовете на компанията. Днес тя произвежда малц единствено за Grant’s и останалите блендирани уискита на компанията. Glenfiddich и Balvenie произвеждат малц предимно за собствения си лейбъл, но част от тяхната продукция дава финалния щрих на Grant’s.
Зърненото уиски в Girvan се произвежда посредством вакуумна дестилация при ниска температура. Така се получава леко и меко зърнено уиски, което позволява характера и сладостта на малцовите уискита в купажа да покажат уникалните си ароматни и вкусови характеристики.
Дъбовите бъчви, използвани, за съзряването на Grant’s, допринасят за финалния вкус, цвят и характер на бленда. Тъй като взаимодействието между дъб и дестилат е в основата на добрия бленд, качеството на бъчвите е от жизненоважно значение. William Grant & Sons е една от последните останали компании, производители на скоч, които имат своя собствена бъчварска работилница, в която се сглобяват и ремонтират бъчвите и се следи за качеството на дъските.
За да имат продуктите на марката винаги един и същ вкус и аромат, Брайън Кинсман, главния технолог на Grant’s, чийто нос е отговорен за сглобяването на всеки бленд, лично избира специфични видове бъчви от цял свят, които да произведат нужните за рецептата вкусове. Гамата от бъчви включва използвани бъчви от шери от Испания, бъчви от бърбън от Америка, както и неизползвани, девствени дъбови бъчви.
Научете повече за всеки един продукт на марката Grant’s.
Продукти на марката