Къде се пие най-много шотландско уиски?
Scotch Whisky Association (SWA), публикува подробности за най големите световни пазари за износ на скоч, по обем и стойност.
Данните сочат, че независимо от 5% намаляване на обема, стойността на износа на шотландското уиски е нараснал с $4,3 млрд. евро, което прави около £135 в секунда, през 2012 година.
Изнесените данни за стойността на износа сочат, че шотландското уиски заема приблизително една четвърт от целия британски износ на храни и напитки.
Според SWA, наблюдавания спад в обема на износа, но увеличението в стойностно измерение, подчертава, че нараства информираността на потребителите за шотландското уиски по целия свят. Това довежда до увеличено търсенето на уиски сингъл малцово и блендирано шотландски уиски. Всъщност износа на сингъл малц се е увеличил със 190% през последните 10 години от £268 млн. до £778 млн.
Но кои са страните, които движат този огромен износ? Кои са най големите пазари, кои нарастват и кои намаляват своя обем?
10.
Мексико. Мексиканския пазар акумулира стойности от £ 91,8 млн. през 2012 г., което представлява 14% увеличение от 2011 г. Това е шестият най-голям ръст в рамките на 20 — те водещи пазари. През 2011 г. уиски на стойност £ 80.8 млн. е било изнесено в Мексико, което го прави 12 — тия по големина пазар за тази година. През 2012 Мексико изпреварва Бразилия и Обединените арабски емирства в обема на изнесеният там скоч. По отношение на обема Мексико като цяло седи девети с 35.3 млн., 700 мл. бутилки, изнесени в страната през 2012 г., това е 11% увеличение в сравнение с 32 млн. бутилки изнесени през 2011 г.
9.
Венецуела. През 2012 скоч на стойност £ 102,2 млн. е бил изнесен за Венецуела, което я прави най-ценният южноамерикански пазар за индустрията на шотландско уиски. Консумацията на уиски във Венецуела през 2012 г., бележи ръст от 23% в сравнение с £83,4 млн. през 2011 г., това е третото по големина процентно увеличение сред всички пазари през 2012 година. По отношение на обема Венецуела е
8.
Южна Корея. Въпреки че уиски на стойност £ 135,7 млн. е изнесено за Южна Корея през 2012 г., това всъщност представлява 7% намаление на стойността на този пазар. За сравнение през 2011 износът е бил £ 142,6 млн. Това обаче не променя позицията на страната в топ 10, където е осмият по големина експортен пазар през 2011 година. Не е голяма изненада, че количествения показател за този пазар намаля с 15% през 2012,от 31.4 млн. бутилки, през 2011 до 26.8 млн. бутилки през 2012.
7.
Южна Африка. Като цяло по-известена със своето вино, Южна Африка е също така, най-големият африкански пазар за износ за шотландско уиски. През 2012 г. износът за Южна Африка е на стойност £ 161.6 млн., което всъщност е малко намаление спрямо предходната година. През 2011 г. стойността му е £ 165.5 млн., съответно през 2012 се наблюдава 2% намаление. По отношение на обема на износа, спада е много по-драматичен. Наблюдава се 15% намаление, от 31,4 млн. бутилки през 2011 г. до 26,8 млн. през 2012 година.
6.
Тайван. Въпреки ръста от 7% в стойността на износа за Тайван, страната все още е шестият по големина експортен пазар за скоч, същата позиция както през 2011 година. Отразявайки тенденцията, докладвана в Коняк от Diageo и Pernod Ricard, Тайван е част от цялостния бум на спиртни напитки в Азия. Като цяло пазар за износ нараства от £155,2 млн.през 2011 г. до £ 165,4 млн.., както е докладвано това е ръст от 7%. Това показва също така, че страната се концентрира върху премиум марки, тъй като Тайван е едва 15 — тата най-голяма страна по обем. Всъщност обема на продажбите спадна леко през 2012 г., спад от 2% от 22.7 млн. бутилки на 22.3 млн.
5.
Германия. Това е единственият европейски експортен пазар, в тази класация, който е регистрирал прираст в стойностите през 2012. Нарастването е от £149.6 млн. през 2011 до £168.8 млн. за 2012, 13% увеличение за уискито в страната. Този прираст също така довежда страната до пета позиция сред експортните пазари за 2012 година от седма през 2011. В Германия обемът също нараства с 5%, от 49.9 млн. бутилки през 2011 до 52.5 млн.
4.
Испания. Финансовата криза, която е обхванала Испания в момента се отразява в огромния спад в консумацията на шотландско уиски както в стойностен, така и в количествен аспект. Тази тенденция е подчертана от Diageo и Pernod Ricard, които докладват спад в продажбите в Южна Европа през втората половина на миналата година. Испания бележи най-голямото свиване от всичките 20 най големи експортни пазари, спадане от зашеметяващите 25%, от £ 259,2 млн. през 2011 г. до £ 195.3 млн. през 2012 година. Обемът също е намалял драстично през 2012 г., което е спад от 20%, до 60 млн. бутилки през 2012 г. от 74,8 млн. през 2011 година.
3.
Сингапур. Според SWA Сингапур е дистрибуционният център на Азия, пазар, чието «значение продължава да нараства». Износът за Сингапур се е увеличил със 7% през миналата година, от £ 317,9 млн. до £ 339.2 млн. през 2012 г., отразявайки цялостния растеж в Азия. През 2011 г. Сингапур е третият по големина експортен пазар в стойностно изражение, позицията, която държи и през 2012 година. По отношение на обема, увеличението, което бележи Сингапур и големия спад на Испания, го придвижват от четвърта на трета позиция в Топ 10. През 2011 г. за Сингапур са изнесени 63,1 млн. бутилки шотландско уиски, а през 2012 износът се е увеличил с 2% до 64.2 млн.
2.
Франция. Цифрите за уиски износ за Франция идва с уговорка. SWA съобщава «пазара е унищожен от покачване на акцизите през 2012 г.» Така че стойността на френския пазар са намалели значително, но все още е вторият най-ценен за шотландското уиски. Стойността падна от £ 535.4 млн. през 2011 г. до £ 434 млн. през 2012 г., това представлява 19% намаление на износа към Франция. Обемът на скоч, който се изнасят за Франция падна от 205,3 млн. през 2011 г. до 153,9 млн. бутилки през 2012 г., което представлява спад от 25%.
1.
САЩ. На първа позиция е отново САЩ, като най- голям експортен пазар на Шотландско Уиски, а за 2012 се наблюдава бум в износа, който за първи път надвишава £700 милиона. В стойностно изражение износът за САЩ се увеличава с 16%, като прави скок от £654.9 млн. през 2011 до $758 млн. за 2012. SWA очаква тази тенденция да се запази и подобрява. В своето становище асоциацията казва: «Търсенето на САЩ се очаква да се увеличи, тъй като нараства увереността на консуматорите и те се ориентират към премиум марки». Това желание за премиум напитки уиски се отразява във факта, че въпреки големия скок в стойността на износа на американския пазар, обемите на износа за страната действително спадна през 2012 година. От 130 млн. бутилки през 2011 г до 127.5 млн. през 2012 г. или намаление с 2%.
И на финала...Източно Европейският прираст. Въпреки, че Русия не е между двайсете най-значими страни, нито по количество, нито по качество в износа на шотландско уиски, съществуват силни показатели, че Източна Европа е износен пазар с нарастващо значение за индустрията. Директния износ за Латвия се е увеличил с 48% до £79 млн., а за Естония с 28% до £69 млн. Поради маршрути на мрежови пазари, повечето от вноса се доставя до Русия.
Ако в действителност Руският пазар е на стойност £200 млн., това би го поставило на четвърто място по стойност, точно пред бързо изпадащия испански пазар. По отношение на обема Естония е класирана на 19 — то място с 16.6 млн. бутилки изнесени за страната, а Латвия не се класира в топ 20 сред страните с най-голям по обем износ, въпреки огромното нарастване по стойност.