Sauza®

Текила | Beam Inc. | Мексико

Текила Сауца - заглавна

Sauza (Сауца) е една от знаменитите марки текила, с огромен принос за развитието на категорията. Втора по продажби марка текила на планетата и номер едно в родината си Мексико.

История на Sauza

Дон Сенобио Сауца — «Бащата на текилата»

Дон Сенобио Сауца

«Бащата на текилата» — Дон Сенобио Сауца (1842 — 1909).

Историята на една от най-забележителните марки текила започва с тази на нейния основател, Дон Сенобио Сауца. Роден в малка ферма в областта Халиско, Мексико, той е трето дете на Хиларио Сауца и Доня Маргарита Мадригал Наваро. От ранна детска възраст, заедно със своите братя и сестри, Сенобио работи в семейната ферма, докато едно пътуване не променя съдбата му.

През 1858 г, Сенобио пътува до град Текила, за да посети братовчед си Рамон Корона Мадригал. По време на престоя си, той бива очарован от града и веднага решава, че фермерският живот не е за него. Твърдо решен да се установи в Текила, той започва да си търси работа и случайно или не я намира в дестилерията на Хосе Антонио Гомез Куерво. На 16 годишна възраст Сенобио започва да изучава как да отглежда агаве и да произвежда «вино де мезкал».

Историята на теклата ни разказва, че по това време, въпреки силната популярност на мезкала от областта Халиско и най-вече от град Текила, алкохолната напитка, все още не е позната под името «текила». През 1854 година френският писател Ерне де Виньо идентифицира, за първи път, мезкала в регионално отношение, като пише: «Текилата наддава името си над мезкала по същия начин, както коняк прави това с брендито във Франция.»

След няколко години работа в дестилерията, изучил тънкостите на дестилацията, Сенобио напуска и започва да търгува с «мезкал», доставяйки мексиканската огнена вода до всички точки на страната. Много добре организиран и далновиден бизнесмен, Сенобио Сауца решава, че е необходимо да бъде независим и сам да определя стандартите на качество на неговата стока. Владеещ производствения процес до съвършенство, през 1870 година наема от Лазаро Галардо дестилерията «La Gallardeña».

Ла Персеверансия - най старата текила дестилерия.
«La Antigua Cruz», преименувана от Дон Сенобио Сауца на «La Perseverancia» е най старата регистрирана дестилерия за текила.

Успехът е на негова страна от самото начало, но Сенобио не се осланя само на него и усилено работи върху всеки етап от производството. Той непрестанно експериментира, докато не открива пътя към перфектния дестилат от агаве. Бизнесът се разраства и три години по-късно (1873), за сумата от 5 000 песос, той купува La Antigua Cruz. «Старият Кръст» е най-старата регистрирана текила дестилерия, основана през 1805 година от Хосе Мария Кастанеда. Сауца преименува дестилерията на «La Perseverancia» (постоянство, упоритост). Бившият работник на Хосе Куерво започва да се превръща в неговия най-голям конкурент.

През 1873 Сауца изнася за САЩ три бъчви и шест дамаджани с текила, което се смята за първия експорт в историята на категорията.

С пристигането на железницата в град Текила, бизнесът на Сауца се разраства стремително и през 1889 г. той откупува «La Gallardeña». През същата година той купува и имението «Hacienda de San Martin de las Cañas», което се превръща в Casa Sauza — главна квартира на компанията. Сенобио засажда в имението повече от 2 милиона корена агаве и започва да произвежда около 800 бъчви текила годишно.

Домът на текила Сауца
Имението «Hacienda de San Martin de las Cañas», днес Casa Sauza — главна квартира на компанията.

По това време, дори и около град Текила, мезкалът се произвежда от различни сортове агаве. Всяка дестилерия експериментирала и имала свои фаворити.

Сенобио Сауца е първият, който през 1890 — те се ориентира към използването на синьо агаве (maguey azul), смятайки го за най-подходящия сорт за производство на текила.

Почти веднага като ехо, всички производители в района започват да използват синьото агаве за суровина на своите дестилати. В края на 19 век този сорт е класифициран от френския военен лекар и ботаник Фредерик Албърт Константин Вебер и по-късно през 1902 година е наречен на него — «Agave tequilana F. A. C. Weber». Днес по дефиниция, текилата задължително се произвежда от синьо агаве.

Въвеждането на синьото агаве не е единственият принос на Сенобио. През целия си живот той целеустремено работи за подобряване качеството на текилата, нейната репутация и трайното й установяване на световната сцена. Той е от първите заменили изпичането на агавето в изкопани в земята ровове с подгрявани с пара фурни.

Музеят на семейство Сауца
Дворът на музея на семейният музей на Sauza, разположен в центъра на града Текила, Халиско, Мексико.

Сенобио Сауца е първият започнал да използва наименованието «Текила», заменяйки използваните тогава «Вино де мезкал» и «Вино де текила». Той водел отрасъла и отрасъла неотлъчно следвал всяка негова стъпка. Заслужено историята на категорията го определя като баща на текилата.

Дон Сенобио Сауца ръководи Casa Sauza до 67 — та си година. След смъртта му семейната империя поема синът му Дон Еладио Сауца.

Дон Еладио Сауца — упоритият лидер

Дон Еладио Сауца

Дон Еладио Сауца (1883 — 1946), ръководи Casa Sauza по време на бурната мексиканска революция и дейно участва в превръщането на текилата в официалната напитка на Мексико.

Дон Еладио израства в среда, в която текилата е не просто бизнес, а начин на живот. Опитните химадори са негови приятели от ранна детска възраст. Той следва баща си навсякъде от безкрайните полета с агаве до дестилериите, изучавайки в детайли производствения процес на текилата.

На 20 годишна възраст Дон Еладио заминава за Теколатлан, където поема ръководството на една от семейните дестилерии, Hacienda La Labor. По-късно се мести в Масатлан ​​в североизточната част на Мексико, където създава център за дистрибуция на семейната марка текила.

Когато, през 1909 г., този млад мъж поема контрола над Casa Sauza, Мексико изживява последните си години на диктатурата на Порфирио и управляващата класа, която приема Европа за културно вдъхновение. След революцията, това увлечение по Европа приключва и Мексиканската култура и традиции получават уважението, което заслужават.

Текилата сe откроява като един от символите на мексиканска гордост и Дон Еладио влага цялото си сърце в утвърждаването й извън пределите на страната.

По време на своето управление Дон Еладио продължава да усъвършенства производствения процес на семейната марка текила и да разраства дистрибуционната мрежа. Възприемайки бързо осъвремените тенденции на пазара той се ориентира в продажбата на текила в бутилки успоредно с това в бъчви. Това бързо вкарва текилата не само в модерните баровете, но и в домовете.

Упорит и решен да разшири популярността и добрата репутация на текилата Еладио отваря представителства в Монтерей, Мексико Сити и Испания. Той също така разработва няколко нови марки, които разпространява на различните пазари. По негово време износът на Casa Sauza, само в САЩ надминава 4 млн. литра.

Дон Еладио Сауца оставя семейния текила бизнес в ръцете на своя първороден син Франциско Хавиер Сауца.

Дон Франциско Хавиер Сауца — гордият посланик на марката по света

Дон Франсиско Хавиер Сауца

Дон Франциско Хавиер Сауца (1903 — 1990) — гордият посланик на марката по света

Когато през 1946 г., малко преди смъртта на баща си, Франциско Хавиер поема Casa Sauza, текилата като напитка, вече е натрупала достатъчна световна известност. Въпреки вече високото качество, неотстъпващо на останалите високоалкохолни напитки и нарастващата популярност на коктейла Маргарита, тя все още има славата на грубо селско питие. Това с огромна сила важи най-вече за нейната родина Мексико. Франциско веднага започва да чертае планове как да промени имиджа на текилата и да я превърне в атрактивна за консуматорите от по-горните слоеве на обществото. Благодарение на приноса на предшествениците си, той имал в ръцете си марка с богата на история и огромен потенциал за развитие.

Франциско поръчва нов, по-изискан дизайн на етикетите и бутилката на своята текила и започва да заделя определени количества да отлежават в дъбови бъчви. Днес всички компании в индустрията обръщат сериозно внимание на имиджа на своите марки и продукти, както и постоянно експериментират с технологията на производство, за да подобрят качеството им.

Франциско представял Sauza на международни изложения, фестивали и конкурси както в Мексико, така и в САЩ и Европа. Той промотира текилата като «The drink of romance».

През 1950 г., Франциско създава първото допълнение към продуктовото портфолио на марката Sauza, Hornitos, 100 % синьо агаве текила. Той също умело използвал славната история на своето семейство. През 1963 г., за да отпразнува 100 годишния юбилей от придобиването на La Perseverancia, най-старата текила дестилерия в Мексико, той създава Tres Generaciones. Представена в зелена керамична бутилка, Tres Generaciones е специално отлежала лимитирана серия текила, отдаваща почит към трите поколения от семейство Сауца, отдали се на страстта към съвършенство.

Продукти на текила Сауца

Много преди своите конкуренти, Дон Франциско Хавиер, осъзнава необходимостта от разкриване на истинската същност на текилата пред света. Теклата е националната напитка на Мексико и само личност, истински закърмена с тези идеали, може да успее в това начинание. Това подтиква Франциско да се превърне в първия посланик на марката Сауца по света и да обиколи няколко пъти земното кълбо.

На едно пътуване до Далечния изток, той открива, че в Япония, с наименованието «Текила» се етикират бутилки, чието съдържание нямат нищо общо с мексиканската напитка от синьо агаве. Той е потресен: «Не може да се произвежда текила на места, където растението, от което тя се прави, дори не съществува.», споделя той. След завръщането си у дома, Дон Франциско Хавиер се събира с други производители на текила и съвместно подават петиция до президента на Мексико, да признае областта на град Текила като единственото място, където може да бъде произвеждана истинската текила.

На 9 декември 1974 година, в официалния държавен вестник на Мексико е публикувана декларация в защита на «наименование за произход». Приет е Официален стандарт за качество за текила — Norma Oficial Mexicana (NOM). От този момент името «текила» може да се прилага само за напитка произведена в областта Халиско.

Въпреки че, през 1976 година областта е разширена с още няколко области, наименованието «Текила» има своята идентичност и защита.

Отлежаване на текила Сауца

Съвременна история

Усилията на Дон Франциско Хавиер като глобален посланик не само на Sauza, но и на категорията като цяло дава резултат. През 1970-те години, търсенето на текила се увеличава в световен мащаб. Casa Sauza формира партньорство с водещия испански производител на бренди, Pedro Domecq. Добрите взаимоотношения и мащабното разрастване на бизнеса в крайна сметка водят до пълното придобиване на Sauza от Pedro Domecq през 1988 година. Следват няколко глобални сливания и придобивания, през 1994 г Allied Lyons придобиват Pedro Domecq. Формираната компания Allied Domecq е придобита от Pernod Ricard, като част от марките, включително и Sauza, стават собственост на Fortune Brands. По-късно Fortune Brands отделят своята алкохолна дивизия, създавайки самостоятелната компания Beam, която през 2014 е придобита от Suntory, за да формира, сегашния собственик на дестилерията и марката, Beam-Suntory.

Технологичен процес на текила Sauza

Всичко започва със синьото агаве

Основна предпоставка за създаването на възможно най-добрата текилата е отглеждането на възможно най-качественото синьо агаве.

Casa Sauza се намира в сърцето на Текила, където почвата се смята за най-подходящата за отглеждане на агаве.

Бейби агавета, готови за засаждане
За да си гарантира постоянни доставки от най-доброто Agave Tequilana Weber в региона, Casa Sauza се грижат за всяко едно растение, от разсада до пълното узряване на сърцето.

Има две познати техники за отглеждане на качествено агаве: използване на опрашени семена или засаждане на издънки, които поникват от стеблото или основата на растението майка. За да произведат възможно най-здравите растения, в Casa Sauza разполагат с високотехнологична система за микро-размножаване, която им позволява да контролират всеки етап от развитието на разсада. Те знаят кои са «майката и бащата» на растението. Времето необходимо на едно агаве, за да достигне до пълна зрялост и да се използва като суровина за производство на текила е между 6 и 8 години.

За да наблюдават развитието на всяко едно растение и преценят подходящия момент за напояване, торене и прибиране на реколтата от Casa Sauza използват сателитно наблюдение. Системата е въведена през 2002 г. и в момента следи над 12 милиона агаве растения.

Casa Sauza се стремят да отглеждат своите агавета да избягват, когато е възможно, използването на пестициди. Наторяването е изцяло с естествен компост получен от влакната на използваното вече агаве, а напояването е с вода преминала през собствена пречиствателна станция.

Прибиране на реколтата и обработка на агавето

Събирането на реколтата от агаве чисто технологично се извършва изцяло на ръка посредством остър инструмент наричан «коа». Хората, които се занимават с това се наричат химадори (jimadores), които посредством древни техники, предавани от поколение на поколение, успяват с лекота (поне така изглежда отстрани) да премахнат бодливите израстъци и подготвят сърцето на растението за транспортиране до дестилерията.

Химадор отсича зряло агаве
Прибирането на реколтата от зрели агавета е изцяло ръчен процес.

Извличане на сока и варене

Casa Sauza е единствената дестилерия, която все още помещава цялата си производствена база на едно място.Технологичният процес, използван от Casa Sauza, е коренно различен от традиционно практикувания в индустрията, при който обикновено агавето се изпича цяло, заедно с фибрите.

В дестилерията на Sauza държат да запазят максимално свежия естествен аромат на агавето. Затова то първо се настъргва ситно, след което влакната преминават обработка с пара и вода и се отстраняват. По този начин се постига ефективно извличане на максимално възможното количество захари от растението и се премахват приносителите на горчивите и тежки аромати. Получената сладка смес се вари в автоклави под налягане.

Подаване на агаветата за настъргване в дестилерията на Сауца
За да се възползват максимално от естествено свежия агаве вкус, дневно се обират и изпращат за обработка, точно толкова агавета, колкото е капацитетът на дестилерията.

За да обясним по-нагледно процеса ще го сравним с технологията на бялото вино, където от ширата се премахват семките и люспите на гроздето. В резултат на тази различна технология се постига смес с балансиран свеж вкус на агаве, но без горчиви и опушени нотки, присъщи на традиционния метод. Много от традиционалистите не възприемат този метод, защото смятат, че така се губи от «истинския» вкус на текилата.

Ферментация

Свареният сок от агавето се захранва със специален щам мая, култивирана от Дон Франсиско Хавиер Сауца. Ферментацията протича в съдове от неръждаема стомана, които са запечатани, за да се предотврати навлизането на замърсители, въздух, или други фактори, които могат да повлияят негативно на крайния продукт и да променят свежия аромат на агаве. При производството на текила миксто, към сместа от агаве, която не трябва да бъде по-малко от 51% се добавя царевичен сироп.

Ферментация на текила Сауца
Ферментацията в дестилерията на Сауца протича в запечатани съдове от неръждаема стомана.

Ферментацията протича изключително бързо за 24 — 26 часа. На финала се получава слабоалкохолна бира наречена «мосто», която се изпомпва за дестилация.

Дестилация

Дестилацията на марките и продуктите на Casa Sauza се извършва първо в стоманена колона, където се извлича дестилат между 24 и 35 % алкохол. Втората, а при някои продукти, и трета дестилация става в стоманени и медни казани. Финалният дестилат варира между 56 — 65 % алкохолно съдържание.

При дестилацията в казани, в дестилерията обръщат сериозно внимание на фракциите. Главата, сърцето и опашката на дестилата се разделят прецизно от мастър дестилъра на компанията, който цели да получи максимално чиста текила с възможно повече свеж аромат и плътно тяло.

Дестилационни казани на текила Сауца
Първата дестилация на Sauza се извършва първо в стоманена колона, а втората в стоманени или медни казани.

Вижте повече за всеки един продукт на марката. Можете да избирате между — текила Бланко (Blanco/Silver) и текила Голд ( Gold).

Наздраве!

Продукти на марката

автор: bgBarman.bg
реклама Whiskey Fest 2019

Текила

Patrón / Pepe Lopez / Sauza / Sierra / 100 Años / Arandas / Cabo Wabo / Camino Real / Capitan / Cazadores / Corazon / Corzo / Cuatro Vientos / Don Eduardo / Don Julio / El Tesoro / El Toro / Espolon / Herradura / Hornitos / Jose Cuervo / Milagro / Montezuma / Olmeca / Tierras / Tres Generaciones / Two Fingers / Viuda de Romero / Еl Jimador

«Една текила, две текили, три текили ... стълб»

Категории и качествени показатели при текилата
Етикет на текила

Сипвате си шот текила. Навлажнявате с език частта от ръката си, между палеца и показалеца, напръсквате с малко ситна морска сол (много по лека и по вкусна е), след това близвате от нея и обръщате съдържанието на чашата в устата си. Задържате за секунда преди да преглътнете, за да усетите вкуса на текилата. Веднага след това откъсвате със зъби и сдъвквате месестата част на резен лимон или лайм.

Почти всеки знае и е прилагал поне веднъж този култов ритуал за пиене на текила. На малцина обаче е известно, че тази комбинация е предписана като лекарство от лекарите, борещи се с епидемията от испански грип в северно Мексико през 1930 година. Е, може би не точно в тази последователност, но определено в тази комбинация. Оттогава в стотици барове и нощни клубове по света хората се лекуват ежедневно. Разбира се има и други ритуали. Някои предпочитат (основно при oro и reposado) вместо сол — канела, а вместо лимон — резен портокал. Други пускат в чашата зърна от кафе и после ги схрускват. В Мексико е прието да се пие шот текила и да се замезва с шот «Сангрита» (Sangrita). Ценителите на текила имат много по-големи изисквания. Те пият само 100 % агаве текила, налята в чаша за шери или бренди снифтер, наслаждавайки се на нейните аромати и вкус след всяка поредна глътка.

В действителност всеки може да пие своето питие както му харесва. Това което обаче е изключително важно при избора на текила е разчитането на етикетите.

За чистотата на текилата

Има две основни категории за чистота при текилата. С по-доброто качество се счита текилата, произведена от 100 % синьо агаве. Това трябва да е изрично упоменато на етикета като: 100 % blue agave tequila«, «100% agave», «100% agave azul», или «cien por ciento de agave azul». Специален правителствен инспекторат следи и гарантира за чистотата на продукта. Ако няма една от посочените индикации, това означава, че текилата е «миксто» т.е. произведена от 51% синьо агаве и 49 % захари от друг източник, обикновено гранулирана захарна тръстика. Текила миксто никога не се етикетира като такава, а просто само «tequila». Най-известните и широко дистрибутираните марки на международния пазар са текила миксто.

Названия като «100% natural», «100% Mexican», «100% natural product», «100% aged» или други подобни се определят като подвеждащи, не оказват абсолютно нищо, свързано с качеството и са забранени.

Връзката между цвят и етикет

Отнесени към отлежаването има пет различни стила текила, контролирани от Мексиканските регулаторни органи.

  • Plata, Blanco, White или Silver — най-разпространеният вид текила. Тя може да се бутилира веднага след дестилацията. Понякога се съхранява до 60 дни в съдове от неръждаема стомана, преди бутилиране. Някои производители я оставят да «почине» за кратко в големи дъбови бъчви, за повече мекота — максимално допустимият период е 30 дни.
  • Joben, Abocado, Oro или Gold — в общи линии същата като Blanco, но оцветена и ароматизирана с карамел или други добавки текила. Не трябва де се бърка с отлежалата текила. Тази категория е присъща само за текила миксто.
  • Reposado, Rested — отлежава най-малко два и не повече от 12 месеца, в малки (обикновено 600 л.) или големи бъчви (до 20 000 л). Колкото по-голяма е бъчвата, толкова контактът с дървото е по-малък. Съответно и интензитетът на цвета е по-малък. Повечето производители предпочитат американски и френски дъб. Обикновено се използват употребявани бъчви от бърбън или коняк. Asombroso reposado отлежава в бъчви от червено вино, което придава розов оттенък на текилата и добавя лека сладост. След като се използват няколко пъти за Reposado, в бъчвите се слага текила за по продължително отлежаване — Añejo.

    Текилите Reposado притежават кехлибарен нюанс, мекота и имат добре изразен характер и фин вкус на агаве. При текила миксто от тази категория съдържанието на агаве обикновено е повече от 51 %.

  • Añejo или Aged отлежава най-малко 1 година в дъбови бъчви с капацитет максимум 600 л. Стандартно бъчвите са 200 л, от бърбън и по-рядко от коняк. Обикновено преди това в тях се е държала текила от типа Reposado. Añejo имат изразен плътен златист цвят, характеризират се с повече мекота и аромат на ванилия и подправки. Тези текили могат да достигнат възраст до 8 — 10 години, въпреки че много специалисти казват, че е най-добре да не отлежават повече от 4 — 5 години. Продължителното отлежаване води до надмощие на дървото над вкусовете и ароматите на агавето.

    Високите температури в Мексико предполагат и по-големи стойности на «ангелския данък». В някои случай той може да достигне и до 50% на година. Това естествено се отразява и на цената.

    Въпреки че не са официални, могат да се срещнат и термините «Muy añejo» или «Tres añejos», които реално се препокриват от категорията Extra Añejo.
  • Extra Añejo или Ultra—Aged — нова категория, официално приета през 2006 г., при която текилата отлежава минимум три години в бъчви с максимален капацитет 600 л (обикновено са 200 л) Много тъмни на цвят, със специфичен за всяка марка силно изразен комплекс от аромати. Често се индикират като Reserva или Grand Reserva. Общото правило е: колкото по-възрастна текила, толкова по-висока цена.
  • Reserva de casa, Reserva de la familia — въпреки че не са официално признати видове, те обикновено обозначават премиум качество, и може да са лимитирана серия и дори сингъл барел. Повечето от тях са añejo, но също могат да бъдат и reposado.

Други неофициални категории включват Gran reposado — които би трябвало да означават, че съдържанието е на възраст повече от минималната — и Blanco Suave, което предполага по-мека от стандартната текила Blanco. Това са опити от страна на производителите да идентифицират своите продукти като уникални или поне по-добри от останалите, в рамките на строгите указания на правителството за етикетиране.

Single Barrel (от една единствена бъчва)

Много малко производители правят Single Barrel текила. Всяка añejo текила е плод на блендиране от различни бъчви за да се балансира партидата. Single Barrel означава че най-добрите бъчви се заделят и се бутилират отделно. Когато Single Barrel е reposado, той може да идва и от по-големи дървени резервоари (в зависимост от производителя), който достигат до 20 000 литра, така че при тази комбинация това изписване по етикета не би трябвало да ви впечатлява особено.

Алкохолно съдържание

Обикновено произведените за мексиканския пазар са 38 об. % алк., а за експорт — 40 об. % алк. Търсейки по-конкурентна цена за продуктите си и разбира се гонейки максимални печалби, собствениците на най-комерсиалните марки бутилират при възможно най-ниските позволени стойности. По закон алкохолното съдържани при текилата, след разреждането с дестилирана вода, трябва да бъде между 35 и 55 об. % алк. Последното нормативно намаление на минималната стойност на алкохолно съдържание от 38 на 35 об. % алк. е през 2000 год.

Произведена в Мексико

По закон текилата трябва да бъде произведена в Мексико, но след това, с изключение на 100% агаве и отлежалата, може да се експортира в цистерни, разредена до желаната сила и бутилирана в страната на дистрибуцията. Всички останали трябва да са бутилирани в страната на произход — Мексико.

Може да бъде изписано: «Hecho en Mexico» «Producto de Mexico» or «Elaborado en Mexico».

«Hecho a mano» означава произведена ръчно и не е официален термин, но индикира традиционен процес на производство.

Цената е обратно пропорционална на махмурлука!

По закон текила миксто може да съдържа една или повече от следните съставки: карамел, естествен дъбов екстракт, глицерин и захарен сироп.

Поради това, че бялата текила (само тя) може да бъде бутилирана извън Мексико, без надзора на Мексиканския регулаторен съвет, тя може да се разрежда или променя в бутилиращото предприятие. Не е изключено да попаднете на такива, които са миксирани (незаконно) с неутрален спирт и други допълнителни съставки. За да сте сигурни в качеството се придържайте към марките, включени в енциклопедията на bgbarman.

Това, което със сигурност трябва да не правите е: да не си давате парите за напитки, на чийто етикети с големи букви пише на български «Текила», а някъде отдолу «Спиртна напитка с вкус на текила». При тях с пълна сила важи един от законите на bgbarman: «Цената е обратно пропорционална на махмурлука!»

Сигурен съм, че вече е достатъчен само един поглед към бутилката с текила, за да разберете какво ще консумирате.

автор: bgBarman.bg
реклама Whiskey Fest 2019