Patrón®

Текила и Мезкал | The Patrón Spirits Company | Мексико

Мини патрон бутилки

Patrón (Патрон) е първата марка висококачествена ултра премиум текила, която се откроява не само от продуктите на останалите марки на пазара, но и от категорията като цяло.

История на марката

За една хубава идея и хората, които успяват да я осъществят

През 1989 г., Джон Пол Де Джория и Мартин Кроули, двама успели мъже с ясна визия за бъдещето, се събират водени от една обща цел — да произвеждат «най-добрата текила в света.»

Франциско Алкараз главен технолог на Патрон

Франциско Алкараз създателят на текила Патрон

Де Джория е американски милиардер (според списание «Forbes», състоянието му се оценява на US$4 млрд.) и бизнесмен, известен като съосновател на линията за грижа косата John Paul Mitchell Systems. Познал и трудностите и вкусът на успеха той се смята за един от най-известните предприемачи на Америка. Приятеля и съмишленик в текила проекта на Де Джория, Мартин Кроули е известен американски архитект.

Една лятна нощ, през 1989 г., се наслаждавали на поредната маргарита, когато започнали разговор за качеството на предлаганата на пазара текила. И двамата изказали открито недоволството си от марката, с която разполагали в момента и Де Джория предизвикал Кроули да намери по качествена, при неговото следващо пътуване на юг.

Скоро, след съдбовната за текила индустрията нощ, в малкото мексиканско градче Антотонилко в областта Халиско, Кроули открива най-добрата текила която е опитвал някога. Де Джория, остава също толкова впечатлен и двамата веднага вземат решението да финансират разработването на «най-добрата текила в света.», която да дистрибутират в САЩ, под тяхна собствена марка.

Преизпълнени с планове и мечти те се свързват с ветерана и легенда в индустрията Франциско Алкараз, когото молят да създаде, възможно най-висококачествената, 100% агаве текила. Той харесва идеята и приема предизвикателството.

Франциско използва не само най-доброто агаве от вида «Agave tequilana F.A.C. Weber», отглеждано по хълмовете на Халиско, но и стара техника, наречена процеса Тахона, в който влакната агаве се размазват бавно и изцеждат сока посредством голямо колело от вулканичен камък и участват по време на ферментацията и дестилацията. Той съчетава традиционни техники с модерни технологии и създава уникат. Двамата инвеститори са удивени. «He’s the boss, the cool guy» възкликва Де Джория и предлага това тяхно бебе да се нарича Patrón (покровителя, добрият шеф, голямата клечка).

Патрон Анехо и Патрон Силвър - първите два продукта на марката

Първите два продукта на марката, Patrón Silver и Patrón Añejo, притежават изключително изискани аромати, и нетрадиционно високо за категорията качество. Те не само се отличават от продуктите на останалите марки на пазара, но и от понятието текила като цяло.

Първата утра премиум текила в света

След няколко незначителни финални докосвания и изтънчвания продукт на новата марка е готов за пазара, но дали пазарът е готов за нея? Основателите на компанията са наясно, че за успеха на една нова супер елитна марка е нужно време и добър мениджърски екип.

Преди Patrón да се появи на пазара, текила в САЩ е евтина алкохолна напитка, която се пие основно в коктейли и на шотове, със сол и лимон, които определено притъпяват не толкова изискания й вкус. Повечето от продуктите на популярните марки са текила миксто (произведени от агаве и миксирани с дестилат от захарна тръстика). Патрон е 100% Agave tequilana F.A.C. Weber текила, с качество и изискан вкус, предназначена за ценители.

Това, което е необходимо да се направи на първо място е да се промени възприятието на обществеността за истински качествената текила. Това е бавен процес изискващ време, най-малкото, за успеят хората да имат възможност да опитат и лично да се убедят. После е лесно, защото мълвата за качествените продукти се разнася бързо.

Хасиендата в Халиско

Мениджърския екип вярва, че успехът е в детайлите. Първото нещо, с което се захващат е изграждането на имиджа на хасиендата в Халиско — производствена фабрика на Patrón.

Хасиенда Патрон
Коркова тапа текила Патрон

Корковите тапи на Патрон се произвеждат в Португалия. Те са непромокаеми, еластични и топлоустойчиви. От компанията са взели всички предпазни мерки да не се случи нищо лошо на тяхната текила.

С покровителството на Де Джория и под ръководството на Франциско Алкараз, Patrón Spirits Company, построява нова дестилационна и бутилираща фабрика, в която се съчетават традиционните методи за производство на текила, но осъвременени посредством най-модерните технологии, мултимилионно съоръжение, където 700 служители създават «Simply Perfect» текила.

Част от фабриката е предназначена да запази и предаде духа и благодатта на Мексико. Това е традиционната мексиканска хасиенда. Нещо като дворец и къща за гости с жилищни помещения, заседателни зали, традиционна мексиканска кухня. Красиво място, предназначено за наслада и отдих на работниците и посетителите.

Hacienda del Patrón разкрива сърцето и духа на компанията — нейните служителите. «Най-добрата текила в света изисква не само време и умения, но и сърце.», споделят от компанията.

Бутилката на Patrón

Бутилката на текила Патрон

Основателите много добре знаят, че уникалният продукт има нужда от оригинална опаковка, която да отговаря на съдържанието, затова бутилката на Patrón е проектирана да бъде произведение на изкуството и като такова, всяка една е изработена ръчно. Традиционните умения на производството на стъкло се предават от майстор на чирак и това много често е семеен занаят. Пещите, използвани за производството на бутилките са проектирани специално за Patrón. Занаятчите определят количеството стъкло на око. Всяка бутилка Patrón е уникална, няма две еднакви. Компанията е загрижена за околната среда всяка една бутилка (с изключение на Gran Patrón, която е от чист кристал) се произвеждат от рециклирано стъкло. Всяка бутилка е внимателно ръчно инспектирана на всеки етап за форма, обем, чистота, прозрачност и красота. Общо четиринадесет са различните критерии за качество.

Производителите на Patrón отделят маниакално внимание на всеки детайл. За да се създаде среда подходяща за ултра премия напитка, преди да се напълнят, бутилките се промиват с текила. Над 60 ръце докосват и инспектират всяка бутилка, по пътя й по поточната линия до кашоните. Всяка една е затворена с коркова тапа, ръчно полирана, вързана с панделка, номерирана и обвита в шумяща хартия с ярки цветове, която доставя допълнително усещане, че си купувате истинско произведение на изкуството.

реклама на Патрон от кампанията Симпли Пърфект

Рекламната кампания на марката «Simply Perfect» е мащабна и има небивал успех.

Пазарни успехи на марката

Де Джория и Мартин Кроули назначават за СЕО Едуард Браун, безспорен маркетингов специалист, с 20 годишен опит, заемал позицията на вицепрезидент по продажбите и маркетингов директор в мега корпорацията Seagram. Той събира изключителен екип от най-добрите маркетингови специалисти работили в най-големите компании в бранша. За кратко време, отделът продажби и маркетинг нараства от шест души през 2001 г. до над 60 човека.

Браун е човек на детайлите. Той избира за мото на марката израза «Simply Perfect», нещо което напълно отговаря на истината. Под ръководството му, текила Patrón, бележи стабилен годишен ръст на продажбите като за периода по малък от десет години той надминава 1 000% (от 118,763 през 2001 до 1.76 млн. каси през 2010), изключителен феномен в алкохолната индустрия.

Patrón става първата марка в скъпия ценови сегмент на категорията, която преминава границата от 1 млн. каси продажби.

През 2004 г., Patrón е първата марка спиртна напитка, получавала някога Five-Star Diamond Award от American Academy of Hospitality Sciences. Това явно не е достатъчно, защото през 2005 г. я получава отново.

През 2006 г. списание «Advertising Age», поставя марката Patrón и Едуард Браун в годишната си класация «Маркетинг 50», където попадат 50 — те най-продавани марки и хората, които са ги направили успешни. Patrón отново е първата марка спиртна напитка попаднала в тази престижна касация.

Днес Patrón е номер едно марка ултра-премиум текила, с над 70% пазарен дял в ценовия сегмент, а продуктите и се дистрибутират в над 140 страни по света.

Продукти на марката

Първите продукти на марката са Patrón Silver и Patrón Añejo, които са последвани през 1992 г. от Patrón Reposado. Същата година е пусната и Patrón XO Cafe, отличителен кафе ликьор приготвен с текила Патрон и Patrón Citrónge, портокалов ликьор, който да запълни рецептата на един по изтънчен Коктейл Маргарита. През 2004 г. компанията прави дебют на Gran Patrón Platinum — тройно дестилирана «супер ултра премиум текила», създаден от най-добрите реколти агаве и съхранявана в ръчно гравирана кристална бутилка, и елегантна черна кутия. През 2007 г. се появява Gran Patrón Burdeos, ограничена производство Añejo, отлежала минимум 12 месеца в американски и френски дъбови бъчви, след което повторно дестилирана и поставена за повторно отлежаване в ръчно подбрани френски бъчви съхранявали елитни вина от Бордо. През 2012 г., като допълнение на придобилия вече огромна популярност кафе ликьор компанията пуска Patrón XO Cafe Dark Cocoa. През пролетта на 2013 г. компанията пусна и екстра отлежалата (3 год.) Gran Patrón Piedra, специална супер луксозна серия, на приблизителна цена от 400 щатски долара.

Продукти на марката

автор: bgBarman.bg
реклама Whiskey Fest 2019

Текила

Patrón / Pepe Lopez / Sauza / Sierra / 100 Años / Arandas / Cabo Wabo / Camino Real / Capitan / Cazadores / Corazon / Corzo / Cuatro Vientos / Don Eduardo / Don Julio / El Tesoro / El Toro / Espolon / Herradura / Hornitos / Jose Cuervo / Milagro / Montezuma / Olmeca / Tierras / Tres Generaciones / Two Fingers / Viuda de Romero / Еl Jimador

«Една текила, две текили, три текили ... стълб»

Категории и качествени показатели при текилата
Етикет на текила

Сипвате си шот текила. Навлажнявате с език частта от ръката си, между палеца и показалеца, напръсквате с малко ситна морска сол (много по лека и по вкусна е), след това близвате от нея и обръщате съдържанието на чашата в устата си. Задържате за секунда преди да преглътнете, за да усетите вкуса на текилата. Веднага след това откъсвате със зъби и сдъвквате месестата част на резен лимон или лайм.

Почти всеки знае и е прилагал поне веднъж този култов ритуал за пиене на текила. На малцина обаче е известно, че тази комбинация е предписана като лекарство от лекарите, борещи се с епидемията от испански грип в северно Мексико през 1930 година. Е, може би не точно в тази последователност, но определено в тази комбинация. Оттогава в стотици барове и нощни клубове по света хората се лекуват ежедневно. Разбира се има и други ритуали. Някои предпочитат (основно при oro и reposado) вместо сол — канела, а вместо лимон — резен портокал. Други пускат в чашата зърна от кафе и после ги схрускват. В Мексико е прието да се пие шот текила и да се замезва с шот «Сангрита» (Sangrita). Ценителите на текила имат много по-големи изисквания. Те пият само 100 % агаве текила, налята в чаша за шери или бренди снифтер, наслаждавайки се на нейните аромати и вкус след всяка поредна глътка.

В действителност всеки може да пие своето питие както му харесва. Това което обаче е изключително важно при избора на текила е разчитането на етикетите.

За чистотата на текилата

Има две основни категории за чистота при текилата. С по-доброто качество се счита текилата, произведена от 100 % синьо агаве. Това трябва да е изрично упоменато на етикета като: 100 % blue agave tequila«, «100% agave», «100% agave azul», или «cien por ciento de agave azul». Специален правителствен инспекторат следи и гарантира за чистотата на продукта. Ако няма една от посочените индикации, това означава, че текилата е «миксто» т.е. произведена от 51% синьо агаве и 49 % захари от друг източник, обикновено гранулирана захарна тръстика. Текила миксто никога не се етикетира като такава, а просто само «tequila». Най-известните и широко дистрибутираните марки на международния пазар са текила миксто.

Названия като «100% natural», «100% Mexican», «100% natural product», «100% aged» или други подобни се определят като подвеждащи, не оказват абсолютно нищо, свързано с качеството и са забранени.

Връзката между цвят и етикет

Отнесени към отлежаването има пет различни стила текила, контролирани от Мексиканските регулаторни органи.

  • Plata, Blanco, White или Silver — най-разпространеният вид текила. Тя може да се бутилира веднага след дестилацията. Понякога се съхранява до 60 дни в съдове от неръждаема стомана, преди бутилиране. Някои производители я оставят да «почине» за кратко в големи дъбови бъчви, за повече мекота — максимално допустимият период е 30 дни.
  • Joben, Abocado, Oro или Gold — в общи линии същата като Blanco, но оцветена и ароматизирана с карамел или други добавки текила. Не трябва де се бърка с отлежалата текила. Тази категория е присъща само за текила миксто.
  • Reposado, Rested — отлежава най-малко два и не повече от 12 месеца, в малки (обикновено 600 л.) или големи бъчви (до 20 000 л). Колкото по-голяма е бъчвата, толкова контактът с дървото е по-малък. Съответно и интензитетът на цвета е по-малък. Повечето производители предпочитат американски и френски дъб. Обикновено се използват употребявани бъчви от бърбън или коняк. Asombroso reposado отлежава в бъчви от червено вино, което придава розов оттенък на текилата и добавя лека сладост. След като се използват няколко пъти за Reposado, в бъчвите се слага текила за по продължително отлежаване — Añejo.

    Текилите Reposado притежават кехлибарен нюанс, мекота и имат добре изразен характер и фин вкус на агаве. При текила миксто от тази категория съдържанието на агаве обикновено е повече от 51 %.

  • Añejo или Aged отлежава най-малко 1 година в дъбови бъчви с капацитет максимум 600 л. Стандартно бъчвите са 200 л, от бърбън и по-рядко от коняк. Обикновено преди това в тях се е държала текила от типа Reposado. Añejo имат изразен плътен златист цвят, характеризират се с повече мекота и аромат на ванилия и подправки. Тези текили могат да достигнат възраст до 8 — 10 години, въпреки че много специалисти казват, че е най-добре да не отлежават повече от 4 — 5 години. Продължителното отлежаване води до надмощие на дървото над вкусовете и ароматите на агавето.

    Високите температури в Мексико предполагат и по-големи стойности на «ангелския данък». В някои случай той може да достигне и до 50% на година. Това естествено се отразява и на цената.

    Въпреки че не са официални, могат да се срещнат и термините «Muy añejo» или «Tres añejos», които реално се препокриват от категорията Extra Añejo.
  • Extra Añejo или Ultra—Aged — нова категория, официално приета през 2006 г., при която текилата отлежава минимум три години в бъчви с максимален капацитет 600 л (обикновено са 200 л) Много тъмни на цвят, със специфичен за всяка марка силно изразен комплекс от аромати. Често се индикират като Reserva или Grand Reserva. Общото правило е: колкото по-възрастна текила, толкова по-висока цена.
  • Reserva de casa, Reserva de la familia — въпреки че не са официално признати видове, те обикновено обозначават премиум качество, и може да са лимитирана серия и дори сингъл барел. Повечето от тях са añejo, но също могат да бъдат и reposado.

Други неофициални категории включват Gran reposado — които би трябвало да означават, че съдържанието е на възраст повече от минималната — и Blanco Suave, което предполага по-мека от стандартната текила Blanco. Това са опити от страна на производителите да идентифицират своите продукти като уникални или поне по-добри от останалите, в рамките на строгите указания на правителството за етикетиране.

Single Barrel (от една единствена бъчва)

Много малко производители правят Single Barrel текила. Всяка añejo текила е плод на блендиране от различни бъчви за да се балансира партидата. Single Barrel означава че най-добрите бъчви се заделят и се бутилират отделно. Когато Single Barrel е reposado, той може да идва и от по-големи дървени резервоари (в зависимост от производителя), който достигат до 20 000 литра, така че при тази комбинация това изписване по етикета не би трябвало да ви впечатлява особено.

Алкохолно съдържание

Обикновено произведените за мексиканския пазар са 38 об. % алк., а за експорт — 40 об. % алк. Търсейки по-конкурентна цена за продуктите си и разбира се гонейки максимални печалби, собствениците на най-комерсиалните марки бутилират при възможно най-ниските позволени стойности. По закон алкохолното съдържани при текилата, след разреждането с дестилирана вода, трябва да бъде между 35 и 55 об. % алк. Последното нормативно намаление на минималната стойност на алкохолно съдържание от 38 на 35 об. % алк. е през 2000 год.

Произведена в Мексико

По закон текилата трябва да бъде произведена в Мексико, но след това, с изключение на 100% агаве и отлежалата, може да се експортира в цистерни, разредена до желаната сила и бутилирана в страната на дистрибуцията. Всички останали трябва да са бутилирани в страната на произход — Мексико.

Може да бъде изписано: «Hecho en Mexico» «Producto de Mexico» or «Elaborado en Mexico».

«Hecho a mano» означава произведена ръчно и не е официален термин, но индикира традиционен процес на производство.

Цената е обратно пропорционална на махмурлука!

По закон текила миксто може да съдържа една или повече от следните съставки: карамел, естествен дъбов екстракт, глицерин и захарен сироп.

Поради това, че бялата текила (само тя) може да бъде бутилирана извън Мексико, без надзора на Мексиканския регулаторен съвет, тя може да се разрежда или променя в бутилиращото предприятие. Не е изключено да попаднете на такива, които са миксирани (незаконно) с неутрален спирт и други допълнителни съставки. За да сте сигурни в качеството се придържайте към марките, включени в енциклопедията на bgbarman.

Това, което със сигурност трябва да не правите е: да не си давате парите за напитки, на чийто етикети с големи букви пише на български «Текила», а някъде отдолу «Спиртна напитка с вкус на текила». При тях с пълна сила важи един от законите на bgbarman: «Цената е обратно пропорционална на махмурлука!»

Сигурен съм, че вече е достатъчен само един поглед към бутилката с текила, за да разберете какво ще консумирате.

автор: bgBarman.bg
реклама Whiskey Fest 2019