Patrón Spirits Co. (Патрон Спиритс) е една от най-бързо развиващите се компании в ултра-премиум сегмента при високоалкохолните напитки.
Портфейла на Patrón Spirits Co., от луксозни спиртни напитки, включва марките: Patrón (Патрон) — текила, Ultimat (Ултимат) — водка и Pyrat (Пайрът) — ром. И трите марки се предлагат в повече от 140 страни по целия свят, както и в безмитните магазини на по-големите световни летища. Седалището на компанията е в Лас Вегас, САЩ.
Създаване на компанията
През 1989 г., Джон Пол Де Джория и Мартин Кроули, двама успели мъже с ясна визия за бъдещето, се събират водени от една обща цел — да произвеждат «най-добрата текила в света.»
Де Джория е американски милиардер (според списание «Forbes», състоянието му се оценява на US$4 млрд.) и бизнесмен, известен като съосновател на линията за грижа косата John Paul Mitchell Systems. Познал и трудностите и вкусът на успеха той се смята за един от най-известните предприемачи на Америка. Приятеля и съмишленик в текила проекта на Де Джория, Мартин Кроули е известен американски архитект.
Двамата съдружници се свързват с ветерана и легенда в индустрията Франциско Алкараз, когото предизвикват да създаде, възможно най-висококачествената, 100% агаве текила. Франциско използва най-доброто агаве от вида «Agave tequilana F.A.C. Weber», отглеждано по хълмовете на Халиско, съчетава традиционни техники с модерни технологии и създава уникат. Двамата инвеститори са удивени. «He’s the boss, the cool guy» възкликва Де Джория и предлага това тяхно бебе да се нарича Patrón (покровител, шеф, голяма клечка).
Така накратко се ражда първата утра премиум текила, марката Patrón и Patrón Spirits Company (преди това St. Maarten Spirits, Ltd.). Прочетете цялата история на марката.
Успехът на компанията.
След няколко незначителни финални докосвания и изтънчвания продукт на новата марка е готов за пазара, но дали пазарът е готов за нея? Основателите на компанията са наясно, че за успеха на една нова супер елитна марка е нужно време и добър мениджърски тим.
Първите два продукта на марката, Patrón Silver и Patrón Añejo, притежават изключително изискани аромати, и нетрадиционно високо за категорията качество. Това прави задачата много по-трудна, защото те не само се отличават от продуктите на останалите марки на пазара, но и от понятието текила като цяло. Това, което е необходимо да се направи на първо място е да се промени възприятието на обществеността за истински качествената текила. Това е бавен процес изискващ време, най-малкото, за да успеят хората да опитат и лично да се убедят. После е лесно, защото мълвата за качествените продукти се разнася бързо.
Де Джория и Мартин Кроули назначават за СЕО Едуард Браун, безспорен маркетингов специалист, с 20 годишен опит, заемал позицията на вицепрезидент по продажбите и маркетингов директор в мега корпорацията Seagram.
С покровителството на Де Джория и под ръководството на Франциско Алкараз, Patrón Spirits Company, построява нова дестилационна и бутилираща фабрика в Халискоя, в която се съчетават традиционните методи за производство на текила, но осъвременени посредством най-модерните технологии.
Браун вярва, че успехът е в детайлите. Първото нещо, с което Браун се захваща е изграждането на имиджа на хасиендата в Халиско, обновената производствена фабрика на Patrón. Под неговото ръководство броя на служителите в предприятието нараства до 1200. Браун наема най-добрите маркетингови специалисти работили в най-големите компании в бранша. Отделът продажби и маркетинг нараства от шест души през 2001 г. до над 60 човека.
Под ръководството на Браун., текила Patrón, «Simply Perfect», бележи стабилен ръст, година след година и става първата марка в скъпия ценови сегмент на категорията, която преминава границата от 1 млн. каси продажби.
Ръст от над 1 000% за по малко от десет години (от 118,763 през 2001 до 1.76 млн. каси през 2010) е изключителен феномен в алкохолната индустрия. Днес продуктите на марката Patrón се продават в над 140 страни по света.
През 2006 г. списание Advertising Age, поставя марката Patrón и Едуард Браун в годишната си класация «Маркетинг 50», където попадат 50 — те най-продавани марки и хората, които са ги направили успешни. Това е първата марка спиртна напитка попаднала в тази престижна касация.
През 1996 г., Patron Spirits се опитва да се наложи и в категорията ром. Верни на принципите си те се позиционират в най-високия клас — отлежали фини ромове. Марка, която компанията създава е Pyrat — утра премиум блендиран карибски ром. Марката има два продукта Pyrat XO Reserve и Pyrat Cask 1623.
Също така през 2007 г., в стремежа си да затвърди позициите си като голям играч в ултра-премиум категорията спиртни напитки Patron Spirits придобиват полската марката водка Ultimat. Ultimat е ултра-премия полска водка, уникална комбинация от картофи, пшеница и ръж.
Корпоративни промени
Двамата съдружници се разбират чудесно и Докато Кроули следи развитието на Patron Spirits, Де Джория се занимава със своята компания John Paul Mitchell Systems.
Мартин Кроули почива през април 2003 г. в дома си на карибския остров Ангуила. Той е разведен и няма деца. Кроули завещава своето имение и състояние на доверителен фонд, посветен на образованието на бедните деца по света. Двамата съдружници имат подписано през 1996 споразумение по силата на което, всеки има право да изкупи с предимство делът на съдружника си. През 2002 г. обаче те променят корпоративната структура на компанията и не актуализират своето споразумение за, пропуск, който се оказва значителен проблем.
Направената оценка на делът на Кроули е $ 43.0 милиона. Благотворителната организация отправят запитване до съда на Ангуила да се реши дали споразумението от 1996 г. е все още валиден. Запитването е по повод предложението на Bacardi да изкупи делът на Кроули от апетитната, изключително печеливша компания за $175 млн.
След като съда декларирала споразумението за невалидно, Де Джория опитва друга стратегия, с която да предотврати насилствения си брак с Bacardi. Той предлага на попечителския фонд цена от $755,0 милиона щатски долара. Попечителите с радост приемат по-високата цена, но Bacardi много бързо обжалват това в съда и спират продажбата. През юли 2008 г. Bacardi получава това, което иска — дял в Patrón Spirits Company.
В качеството си на частна компания, Patrón Spirits Company не публикува данни за продажбите си, но според уебсайта на компанията основната и марка Patrón «продължава да поставя нови рекорди в продажбите всяка година» и е «първата марка спиртна напитка в своята категория и ценова позиция, която продава 1 млн. каси годишно».
Търговски марки