Patrón®
Текила и Мезкал | The Patrón Spirits Company | Мексико
Patrón (Патрон) е първата марка висококачествена ултра премиум текила, която се откроява не само от продуктите на останалите марки на пазара, но и от категорията като цяло.
История на марката
За една хубава идея и хората, които успяват да я осъществят
През 1989 г., Джон Пол Де Джория и Мартин Кроули, двама успели мъже с ясна визия за бъдещето, се събират водени от една обща цел — да произвеждат «най-добрата текила в света.»
Франциско Алкараз създателят на текила Патрон
Де Джория е американски милиардер (според списание «Forbes», състоянието му се оценява на US$4 млрд.) и бизнесмен, известен като съосновател на линията за грижа косата John Paul Mitchell Systems. Познал и трудностите и вкусът на успеха той се смята за един от най-известните предприемачи на Америка. Приятеля и съмишленик в текила проекта на Де Джория, Мартин Кроули е известен американски архитект.
Една лятна нощ, през 1989 г., се наслаждавали на поредната маргарита, когато започнали разговор за качеството на предлаганата на пазара текила. И двамата изказали открито недоволството си от марката, с която разполагали в момента и Де Джория предизвикал Кроули да намери по качествена, при неговото следващо пътуване на юг.
Скоро, след съдбовната за текила индустрията нощ, в малкото мексиканско градче Антотонилко в областта Халиско, Кроули открива най-добрата текила която е опитвал някога. Де Джория, остава също толкова впечатлен и двамата веднага вземат решението да финансират разработването на «най-добрата текила в света.», която да дистрибутират в САЩ, под тяхна собствена марка.
Преизпълнени с планове и мечти те се свързват с ветерана и легенда в индустрията Франциско Алкараз, когото молят да създаде, възможно най-висококачествената, 100% агаве текила. Той харесва идеята и приема предизвикателството.
Франциско използва не само най-доброто агаве от вида «Agave tequilana F.A.C. Weber», отглеждано по хълмовете на Халиско, но и стара техника, наречена процеса Тахона, в който влакната агаве се размазват бавно и изцеждат сока посредством голямо колело от вулканичен камък и участват по време на ферментацията и дестилацията. Той съчетава традиционни техники с модерни технологии и създава уникат. Двамата инвеститори са удивени. «He’s the boss, the cool guy» възкликва Де Джория и предлага това тяхно бебе да се нарича Patrón (покровителя, добрият шеф, голямата клечка).
Първите два продукта на марката, Patrón Silver и Patrón Añejo, притежават изключително изискани аромати, и нетрадиционно високо за категорията качество. Те не само се отличават от продуктите на останалите марки на пазара, но и от понятието текила като цяло.
Първата утра премиум текила в света
След няколко незначителни финални докосвания и изтънчвания продукт на новата марка е готов за пазара, но дали пазарът е готов за нея? Основателите на компанията са наясно, че за успеха на една нова супер елитна марка е нужно време и добър мениджърски екип.
Преди Patrón да се появи на пазара, текила в САЩ е евтина алкохолна напитка, която се пие основно в коктейли и на шотове, със сол и лимон, които определено притъпяват не толкова изискания й вкус. Повечето от продуктите на популярните марки са текила миксто (произведени от агаве и миксирани с дестилат от захарна тръстика). Патрон е 100% Agave tequilana F.A.C. Weber текила, с качество и изискан вкус, предназначена за ценители.
Това, което е необходимо да се направи на първо място е да се промени възприятието на обществеността за истински качествената текила. Това е бавен процес изискващ време, най-малкото, за успеят хората да имат възможност да опитат и лично да се убедят. После е лесно, защото мълвата за качествените продукти се разнася бързо.
Хасиендата в Халиско
Мениджърския екип вярва, че успехът е в детайлите. Първото нещо, с което се захващат е изграждането на имиджа на хасиендата в Халиско — производствена фабрика на Patrón.
Корковите тапи на Патрон се произвеждат в Португалия. Те са непромокаеми, еластични и топлоустойчиви. От компанията са взели всички предпазни мерки да не се случи нищо лошо на тяхната текила.
С покровителството на Де Джория и под ръководството на Франциско Алкараз, Patrón Spirits Company, построява нова дестилационна и бутилираща фабрика, в която се съчетават традиционните методи за производство на текила, но осъвременени посредством най-модерните технологии, мултимилионно съоръжение, където 700 служители създават «Simply Perfect» текила.
Част от фабриката е предназначена да запази и предаде духа и благодатта на Мексико. Това е традиционната мексиканска хасиенда. Нещо като дворец и къща за гости с жилищни помещения, заседателни зали, традиционна мексиканска кухня. Красиво място, предназначено за наслада и отдих на работниците и посетителите.
Hacienda del Patrón разкрива сърцето и духа на компанията — нейните служителите. «Най-добрата текила в света изисква не само време и умения, но и сърце.», споделят от компанията.
Бутилката на Patrón
Основателите много добре знаят, че уникалният продукт има нужда от оригинална опаковка, която да отговаря на съдържанието, затова бутилката на Patrón е проектирана да бъде произведение на изкуството и като такова, всяка една е изработена ръчно. Традиционните умения на производството на стъкло се предават от майстор на чирак и това много често е семеен занаят. Пещите, използвани за производството на бутилките са проектирани специално за Patrón. Занаятчите определят количеството стъкло на око. Всяка бутилка Patrón е уникална, няма две еднакви. Компанията е загрижена за околната среда всяка една бутилка (с изключение на Gran Patrón, която е от чист кристал) се произвеждат от рециклирано стъкло. Всяка бутилка е внимателно ръчно инспектирана на всеки етап за форма, обем, чистота, прозрачност и красота. Общо четиринадесет са различните критерии за качество.
Производителите на Patrón отделят маниакално внимание на всеки детайл. За да се създаде среда подходяща за ултра премия напитка, преди да се напълнят, бутилките се промиват с текила. Над 60 ръце докосват и инспектират всяка бутилка, по пътя й по поточната линия до кашоните. Всяка една е затворена с коркова тапа, ръчно полирана, вързана с панделка, номерирана и обвита в шумяща хартия с ярки цветове, която доставя допълнително усещане, че си купувате истинско произведение на изкуството.
Рекламната кампания на марката «Simply Perfect» е мащабна и има небивал успех.
Пазарни успехи на марката
Де Джория и Мартин Кроули назначават за СЕО Едуард Браун, безспорен маркетингов специалист, с 20 годишен опит, заемал позицията на вицепрезидент по продажбите и маркетингов директор в мега корпорацията Seagram. Той събира изключителен екип от най-добрите маркетингови специалисти работили в най-големите компании в бранша. За кратко време, отделът продажби и маркетинг нараства от шест души през 2001 г. до над 60 човека.
Браун е човек на детайлите. Той избира за мото на марката израза «Simply Perfect», нещо което напълно отговаря на истината. Под ръководството му, текила Patrón, бележи стабилен годишен ръст на продажбите като за периода по малък от десет години той надминава 1 000% (от 118,763 през 2001 до 1.76 млн. каси през 2010), изключителен феномен в алкохолната индустрия.
Patrón става първата марка в скъпия ценови сегмент на категорията, която преминава границата от 1 млн. каси продажби.
През 2004 г., Patrón е първата марка спиртна напитка, получавала някога Five-Star Diamond Award от American Academy of Hospitality Sciences. Това явно не е достатъчно, защото през 2005 г. я получава отново.
През 2006 г. списание «Advertising Age», поставя марката Patrón и Едуард Браун в годишната си класация «Маркетинг 50», където попадат 50 — те най-продавани марки и хората, които са ги направили успешни. Patrón отново е първата марка спиртна напитка попаднала в тази престижна касация.
Днес Patrón е номер едно марка ултра-премиум текила, с над 70% пазарен дял в ценовия сегмент, а продуктите и се дистрибутират в над 140 страни по света.
Продукти на марката
Първите продукти на марката са Patrón Silver и Patrón Añejo, които са последвани през 1992 г. от Patrón Reposado. Същата година е пусната и Patrón XO Cafe, отличителен кафе ликьор приготвен с текила Патрон и Patrón Citrónge, портокалов ликьор, който да запълни рецептата на един по изтънчен Коктейл Маргарита. През 2004 г. компанията прави дебют на Gran Patrón Platinum — тройно дестилирана «супер ултра премиум текила», създаден от най-добрите реколти агаве и съхранявана в ръчно гравирана кристална бутилка, и елегантна черна кутия. През 2007 г. се появява Gran Patrón Burdeos, ограничена производство Añejo, отлежала минимум 12 месеца в американски и френски дъбови бъчви, след което повторно дестилирана и поставена за повторно отлежаване в ръчно подбрани френски бъчви съхранявали елитни вина от Бордо. През 2012 г., като допълнение на придобилия вече огромна популярност кафе ликьор компанията пуска Patrón XO Cafe Dark Cocoa. През пролетта на 2013 г. компанията пусна и екстра отлежалата (3 год.) Gran Patrón Piedra, специална супер луксозна серия, на приблизителна цена от 400 щатски долара.
Продукти на марката