Повечето от вас са опитвали вермути и дори познават марки като Martini и Cinzano, но със сигурност малцина са чували за Lillet, Byrrh, Dubonnet и нямат на идея какво всъщност е винен аперитив. Това е напълно, разбираемо имайки предвид, че винените аперитиви, с може би изключение на вермутите, никога не са били международни напитки, каквито са уискито, водката, брендито, джина, рома и текилата. Тяхната изключителна популярност през 19 век, както и интереса към изтънчените напитки в последно време, ме кара да им отделя специално внимание.
Действително винените аперитиви са виждали далеч по-добри времена. През 19 век милиони бутилки са се разливали по баровете не само в Европа, но и по целия свят. Това се отнася най-вече за вермутите, но останалите френски аперитиви като Saint-Rafaёl, Byrrh, Dubonnet и Lillet, не отстъпвали по популярност.
Категории при винените аперитиви и ликьори
Семейството на аперитивите на винена основа се разделят основно на две групи: вермути и горчиви винени аперитиви. Главна причина за това разделение имат вермутите, които се произвеждат от готово вино, което се ароматизира с растителни добавки. Особеното при останалите аперитиви е, че за основа се използва мистел.
Мистела е гроздов сок, чиято по нататъшна ферментация е била предотвратена чрез добавяне на дестилат. Самия процес се нарича мутаж
Този подсилен с алкохол гроздов сок, на по-следващ етап, се ароматизира с растителни видове. Процесът е подобен на производството на ликьорени вина, където към гроздовия сок се добавя коняк при Pineau des Charentes и арманяк при Floc de Gascogne. Това са напитки, чието място е позиционирано между винените аперитиви, подсилените вина и ликьорите. Мястото им е в този раздел поради редица съображения и най вече заради технологията им на производство. Подсилените вина, като порто, мадейра, шери, марсала, които с годините заслужено са си извоювали отделна категория също са поместени в този раздел, поради същите причини.
Основната разлика в подгрупите е, че при вермутите използваното вино е завършен продукт, докато при останалите аперитиви, ферментацията на гроздовия сок е прекъсната в началния стадий.
За разлика, от вермутите и подсилените вина и ликьори, чието производство е разпространено по цялото Средиземноморие, както и във всяка страна с традиции във винопроизводството, то останалите аперитиви са основно съсредоточени във Франция. Както и повечето алкохолни напитки и те започват своето съществуване като медицински еликсири, които предимно се предписвали за сваляне на температура. Тези им качества се дължат основно на една, от съставките им, а именно хинин.
Появата на марките
Напитките започват да се изграждат като марки в края на 19 и началото на 20 век. Една от техническите причини, позволила популяризирането им, било развитието на железницата, която отворила широко вратите към индустриалния север и европейските столици. Вторият фактор, разбира се е рекламата. Нито една от марките оцеляла до днешни времена, не дължи това на случайността. Определено мениджърите осъзнават, на достатъчно ранен етап, че успехът в бизнеса е въпрос на познаване на техния продукт. Вермутите и всички останали винени аперитиви, създават поредица от постери, които днес се определят като произведения на изкуството.
Развитието на съвременния пазар
Най-новият етап, от развитието на тази категория напитки, започва през 50 — те години на миналия век, когато вкусовете на потребителите започват да се променят. Интернационално изборът рязко се преориентира към уискито и водката. Локалния пазар във Франция рязко се стеснява. Французите предпочитат все повече пастис, който също частично бива изместен от скоча. Някои марки като Dubonnet, оцеляват благодарение на международния пазар и това, че са собственост на големи компании.
Какво се случва днес? Съвременното общество, заобиколено от върхови технологии, стрес и бетон, с носталгия е обърнало поглед към миналото. Потребителите все повече опитват новите-стари напитки и искат да знаят повече за тях. Производствените фабрики, както и шатата вече са отворени туристически атракции. Сега, когато границите и разстоянията в Европа, а и по света не са проблем не пропускайте по пътя си до популярните туристически дестинации, да се отбиете и посетите чаровните и забележителни музеи на едно изминало великолепие и да се снабдите с бутилка винен аперитив, която определено ще заслужи парите Ви.