Кока кола лого на български 330

Логото на Кока-Кола на кирилица

Историята на Кока Кола в България

В чест на «Деня на славянската писменост и култура» група фенове на известната безалкохолната напитка, са инициирали гражданска инициатива «Да върнем логото на Кока-Кола на кирилица».

Едва ли са много хората, които знаят, че България е първата страна зад «Желязната Завеса», в която американската марка пробива. По този повод компанията The Coca-Cola Company създават лого на марката си на кирилица. Историята е поредица от случайности и е много интересна. Може да я прочетете по надолу.

Идеята и каузата на групата

«Искаме Кока-Кола отново да заговори на нашия език, като върне своя запазен знак на кирилица. Харесайте страницата, ако харесвате идеята! Целта ни е да станем 10 000 преди 24-и май, за да изпратим отворено писмо до Кока-Кола за Деня на българската просвета и култура и славянската писменост.

Повече за инициативата на страницата на групата във Фейсбук. https://www.facebook.com/KokaKolaNaKirilica

Как така един от най-ярките символи на капитализма е успял да се промъкне зад Желязната завеса, а запазената му марка да се изписва на кирилица?

Историята на Кока Кола в България

През 1965 г., дълбоко зад Желязната завеса, се случва немислимото. В България започва да се произвежда Кока-Кола, един от най-ярките символи на капитализма. В момент, в който пропагандата тръби, че Кока-Кола е изключително опасно алкохолно питие, използвано от американските войници преди битки, чистата случайност слага началото на една от най-куриозните истории от времето на Студената война.

Тончо Михайлов, технолог в поделението за безалкохолни напитки на българското предприятие «Тексим», е изпратен в Париж на служебна командировка. От «Тексим» искат да правят оранжада и една от задачите на Михайлов е да опита подобни напитки във Франция и да посети предприятия, работещи в бранша.

Съдбата го отвежда в едно парижко бистро и му поднася не друго, а една Фанта. Силно впечатлен, на следващия ден той моли домакините си да го заведат в предприятието, което произвежда Фанта, без изобщо да има представа, че това е така омразната на комунистическото управление корпорация Кока-Кола.

Когато разбира за какво става дума, вече е твърде късно да се върне назад. Все още без да си дава сметка за сериозността на ситуацията, той се запознава с вицепрезидента на Кока-Кола за Франция княз Александър Макински и в дух на разбирателство двамата уговарят посещение на представители на Кока-Кола в България.

От корпорацията са изключително изненадани, че българин проявява интерес за сътрудничество, предвид славата на страната ни като един от най-верните сателити на СССР. В този момент обаче компанията следва политика на световна експанзия и поканата е добре дошла.

Връщайки се в България, Тончо Михайлов осъзнава, че посещението му в завода на Кока-Кола може да доведе до доста сериозни последици за него. Тревогата му се засилва и в докладите си за посещението във Франция той спестява епизода с Кока-Кола с надеждата от компанията да не отдадат особено значение на поканата му и всичко да се размине.

От Кока-Кола обаче спазват уговорката си се обаждат с предложение техни представители да дойдат на посещение у нас. На Тончо Михайлов му се налага спешно да признае на шефа на «Тексим» Георги Найденов за случилото се в Париж. Хрумва му компромисно решение — да предложи на Найденов да договорят у нас да се произвежда оранжадата «Фанта».

Отговорът на Георги Найденов е поредната изненада в тази необичайна история: «Като е гарга — рошава да е!», отсича той и вдига Петолъчката — телефонът за директна връзка с Тодор Живков — с намерението да поиска от държавния глава разрешение в България да се прави направо Кока-Кола.

След два часа двамата с Михайлов са в кабинета на Тодор Живков, където се разиграва една доста показателна за комунистическия подход към политиката сценка. Когато пристигат в кабинета на Живков, там е и Пенчо Кубадински.

«- Абе, Гето — обръща се Кубадински с към Найденов, — ти уж щеше да правиш лимонада, а сега го обърна на алкохол!

— Ами то и колата е лимонада, другарю Кубадински — отговаря Найденов.

— Защо тогава правим такава пропаганда против нея? — гневи се партиецът.

— Не зная. Питайте тези, които ви съветват...»

Тодор Живков слага край на спора. Неочаквано за всички, той дава съгласието си, дори без да е опитал противоречивата капиталистическа напитка.

Представителите на Кока-Кола пристигат в България и само след два дни договорът е готов. Гостите са стъписани — водили са безуспешни преговори с Югославия, най-прозападно настроената страна от соц блока, без никакъв успех. Трудно им е да повярват, че са сключили сделка именно с най-близката до СССР страна.

Договорът за внасяне на концентрата за напитката е подписан на 1 август 1965 г. От Кока-Кола предлагат пари за реклама. Тончо Михайлов им отвръща «Ние тази реклама, антиреклама всъщност, която сме ви я правили толкова години, вие не можете да я изплатите, докато сте живи.» Вместо пари за реклама от Италия ни подаряват един милион бутилки, а Кока-Кола САЩ изработват и ни подаряват логото на кирилица. В края на 1965 г. на българския пазар се появяват първите бутилки Кока-Кола. С етикет на кирилица.

Невероятно, но факт — България е първата страна зад Желязната завеса, която сключва договор с предприятието, флагман на капитализма — Кока-Кола. Югославия е втора, цели две години след нас.

Но най-важен остава фактът, че заради България за първи път в света запазената марка на «Кока-Кола» се появява на азбука, различна от латиницата — кирилица.

Чудото обаче не трае дълго. Краят на 60-те години и Пражката пролет водят със себе си затягане на комунистическия режим в страните от соц блока. Идва краят на либерализацията в икономиката. След едно официално посещение в Москва през 1969 г. Тодор Живков закрива «Тексим», срещу която СССР отдавна има възражения.

Производството на Кока-Кола се прехвърля към държавното предприятие «Безалкохолни напитки и минерални води». Започват да се договарят годишни квоти за концентрат — вече не пазара решава от какво количество кола има нужда, а плановата икономика. Търсенето става все по-голямо, а производството не се променя. Кока-Кола се превръща в дефицитна стока за българите.

Постепенно купуването на концентрата за напитката става трудно, тъй като България не разполага с достатъчно валута. За известно време се налага бартер — концентрат срещу ягодово сладко и доматен сок, но сред аварията в Чернобил и съмненията в качеството на българската продукция на това е сложен край.

С края на комунистическия режим в България приключва и авантюрата Кока-Кола на местна почва. Компанията отново навлиза на българския пазар през 1992 г., но вече условията са други. А на етикета логото е на латиница.

Използвани са материали от в-к Монитор и в-к 24 часа, както и филма «Една студена Кока-Кола през Студената война» на БНТ.

29 Април 2013 / 15:44
автор: bgBarman.bg

Последно в Любопитно

Създадоха чипс, ароматизиран с шотландско уиски

Публикувано на 2014-08-27 16:16:59

Феновете на чипса и на шотландско уиски вече ще могат да им се насладят едновременно. От шотландската компания Mackie’s претендират, че са създали «първият в света ароматизиран с уиски чипс».

Коктейл със 71 съставки счупи рекорда

Публикувано на 2014-07-21 12:23:44

Коктейл, създаден за предстоящите «Игри на Британската общност» в Глазгоу е приготвен от рекорден брой, 71 различни съставки доставени от всички части на света.

Suntory създават уникални 3D ледени скулптури за уиски

Публикувано на 2014-04-24 13:43:14

Японската компания Suntory стартира нова рекламна кампания на своите уискита, която се гради на поредица от сложни, миниатюрни, 3D ледени скулптури, побиращи се в чаша.

Белгийска фирма пусна шоколадови бонбони с бира

Публикувано на 2014-02-11 11:29:00

Белгийската фирма е патентовала уникален продукт под марката ChocOBeer — шоколадови бонбони с бира.

Гигантски скален отломък премаза 300 годишна винарна

Публикувано на 2014-01-31 10:03:04

Лозе и 300 годишна сграда са били размазани от отцепил се от планински склон гигантски скален блок.

От Ballantine’s лансират супер иновативна «дигитална тениска»

Публикувано на 2014-01-30 00:00:43

Шотландската марка Ballantine’s затвърди позициите си на технологичния пазар чрез откриването на първата в света «мачкаема цифрова тениска», позволяваща показване както на цифров текст, така и на анимация.

Създадоха желирани бонбони с вкус на бира

Публикувано на 2014-01-23 13:37:39

Американската The Jelly Belly Candy Company пусна първият в света желиран бонбон ароматизиран с бира.

Пиене на вино прави сперматозоидите по-силни

Публикувано на 2013-12-07 14:13:19

Wine Spectator, публикува скорошно проучване, според което мъжете, които пият вино до три пъти седмично имат по-силна сперма.

Американска компания създаде компютърна програма за производство на домашно вино

Публикувано на 2013-12-05 00:53:00

Американска компания предлага на хората възможност да си закупят оборудване за производството на домашно вино, което могат да инсталират в дома и да роизвеждат свое собствено вино с помоща на компютърна програма. Смях!

Intel представиха процесор захранван с вино

Публикувано на 2013-09-16 18:19:01

Американския производител на чипове Intel представи процесор захранва от вино, на Intel Developer Forum в Сан Франциско тази седмица.

Канадски бар търси донор на човешки пръст за гарнитура на коктейл

Публикувано на 2013-09-11 12:25:03

Канадски хотелски бар е пуснал официално съобщение, че търси дарител на пръст, който да стане гарнитура на популярния техен коктейл «Sourtoe Cocktail», след като последната е била брутално погълната миналия месец от клиент.

Най-възрастния практикуващ барман в света е на 98 години

Публикувано на 2013-08-28 14:14:50

Най-възрастния човек практикуващ професията барман в света е жена на 98 години.

Учени създадоха бира, която не води до махмурлук

Публикувано на 2013-08-20 11:39:29

Учени в Австралия твърдят, че са направили, това, което може да бъде оценено като едно най-големите научни открития в полза на мъжа — бира, която не ви причинява махмурлук.

Производителите на текила Patron дадоха 10 000 долара на техен фен

Публикувано на 2013-07-04 17:32:41

Маса за шах изработена от празни бутилки от текила Patron (Патрон), с фигурки от 50 мл. миниатюри на продукта, е била наградена с US $ 10 000 в конкурса на марката «Изкуството на Патрон».

Бразилски бар предлага бира в чаши, които могат да стоят само подпрени на мобилния Ви телефон.

Публикувано на 2013-06-19 11:47:51

Бразилски бар е решил проблема с антисоциалните практики на своите клиенти, които през цялата вечер гледат в екрана на телефона си — чаша за бира, която стои изправена само когато е подпряна на мобилните им устройства.

Реклама на Amstel подканва да изживеете своите моменти, вместо да ги споделяте в социалните мрежи

Публикувано на 2013-06-13 17:31:08

Глобалната рекламната кампания на холандската марка бира, Amstel, изработена от българската агенция NEXT-DC, разказва съвременната действителност в заведенията, където всеки е потънал в своята работа или просто разцъква в социалните мрежи, използвайки мобилни устройства.

Smirnoff представи Mindtune, музикално парче, създадена само от мозъчни импулси

Публикувано на 2013-06-05 14:20:05

Smirnoff, # 1 глобална марка водка представи Mindtunes, революционен проект, който бележи ново ниво на връзка между музиката и хората. Вижте видеото.

Cuvee Leonie Croizet от 1858 е най-скъпия коняк в света

Публикувано на 2013-05-28 17:56:58

Днес глобалната икономика страда от сериозна криза, но това не означава, че руските олигарси, саудитските принцове, колекционерите и други, 0001% от хората, са спрели да харчат абсурдни суми за екстравагантни и забавни неща.

Японски бариста вдигна високо летвата на лате арта с 3D изображения

Публикувано на 2013-05-28 16:22:03

Подтикван от амбицията един ден да отвори свой собствен кафе-бар, японския бариста Казуки Ямамото, направо взриви интернет през последните дни със снимки на, приготвените от него, 3D кафе лате.

Най-скъпата бутилка коняк в света

Публикувано на 2013-05-07 12:38:10

Колко най-много бихте платили за бутилка коняк? 100 лв.? 300 лв.? Какво ще кажете за 1 милион паунда? Да правилно сте прочели. 1 млн. паунда, защото толкова струва Henri IV Cognac Grande Champagne.

Най-бързият барман в света

Публикувано на 2013-05-02 11:59:56

Американецът Шелдън Уили държи световния рекорд за най-много коктейли, приготвени за 1 час.

Най-голямото Мохито в света е 2 100 литра

Публикувано на 2013-05-01 11:37:46

Най-големия коктейл Мохито (Mojito), приготвян някога и регистриран в Рекордите на Гинес е с обем 2 100 литра.

«Отлежали коктейли» — най-новия хит в баровете на Америка

Публикувано на 2013-04-25 13:30:22

Всички сме свикнали да изчакваме няколко минути за добър коктейл, в претъпкан моден бар. Но какво ще кажете, ако трябва да изчакате около шест седмици?

Червено вино спомага за храносмилането и поддържането на теглото

Публикувано на 2013-04-25 12:12:38

Последните изследвания по темата доказват, че алкохолът може да понижи кръвното налягане и че французите, които пият по две чаши вино дневно наддават по-малко на тегло.

Най-странните алкохолни напитки по света

Публикувано на 2013-04-24 18:11:50

Светът е пълен със странни питиета. Голяма част от тях са забавни и приятни, докато други напълно без липса на определение.

Новата реклама на Evian «Baby & Me» с над 12 млн. гледания в You Tube

Публикувано на 2013-04-22 16:33:52

Danone, собственика Evian (Евиан), една от най-скъпите и известни бутилирани минерални води в света, пусна страхотна реклама, в която хора танцуват срещу своите бебе версии в огледалото.

Създадоха парфюми с аромати на уиски и джин

Публикувано на 2013-04-22 14:37:49

Млада онлайн компания за аромати, стартира с гама от 20 тоалетни води и парфюми, включително «уиски», «джин» и «Пино».

Бира от слонска тор — се продава като топъл хляб в Япония

Публикувано на 2013-04-19 16:58:41

Пивоварна е създала напитката използваща кафе на зърна, които са преминали през храносмилателната система на слона. Първата партида е продадена за броени минути, съобщи metro.co.uk

Най-впечатляващите външни реклами на Кока Кола през годините

Публикувано на 2013-04-18 18:04:53

От боядисани табели по стените през 1890 — те, до огромните неонови реклами, монтирани на някои от най-величествените сгради по света, рекламата на открито винаги е заемала сериозно присъствие в маркетинговия микс на марката.

Черният чай регулира кръвното налягане

Публикувано на 2013-04-13 12:11:36

Последното проучване за ефектите на черния чай показва, че той нормализира кръвното налягане през нощта. Изследването е публикувано в American Journal of Clinical Nutrition и в него вземат участие учени от Русия, Австралия, Австрия, Холандия.

Дизайнерски домашен казан за спиртни напитки.

Кафето защитава черния дроб от въздействието на алкохола

Публикувано на 2013-04-10 10:28:34

Съвременните изследвания могат да унищожат дори и най закостенелите възгледи. Например, дълго време се предполагаше, че кафето влияе негативно на черния дроб. Но според най-новите научни изследвания проведени във Финландия, ободряващата напитка и прекомерната и употреба предпазва черния дроб от уврежданията на алкохола.

Най-силното кафе на света

Публикувано на 2013-03-27 08:57:18

Това не е редовно сутрешно кафе, което можете да си поръчате в кварталното кафене или която и да е модерна верига, твърдят от компанията производител. Кафето Death Wish е изпечено, премиум, органик кафе с най-високото съдържание на кофеин в света.

Нов поглед към машините за еспресо

Публикувано на 2013-01-31 10:53:44

Двама израелски дизайнери са създали прототип на това, което те наричат «Лабораторна Еспресо Машина», с която да се наслаждават на кафето с «научна естетика».

От Енциклопедията…

Бърбън ли са уискитата на Тенеси

Особености наТенеси уиски

Дървени въглища за тениси уиски
1381238642 / twitter: @bgbarman

Независимо от факта, че най-популярната категория при американските уискита е бърбъна, най-обичаната марка родом от този континент е Jack Daniel’s. Продуктите на тази марка обаче не са бърбън, те са Тенеси уиски и се правят по различен маниер от тези в Кентъки и останалите щати. Каква е разликата и какво е уникалното тук, ще разберете в следващите редове.

Екзотика и страст от тропиците

Ликьори от екзотични плодове

Екзотични плодове
1345443472 / twitter: @bgbarman

Винаги съм си задавал въпроса: ако ние наричаме плодовете растящи на юг екзотични, то как там наричат тези, които са типични за нашите климатични условия? Сигурно пак екзотични.

От лозата до софрата — част 3

Технология на белите вина

чаша бяло вино квадратна
1346237607 / twitter: @bgbarman

Действително цветът на бялото вино не е точно бял, а светло-жълт или кехлибарен. Никой не знае, защо през годините, се е получило това разминаване. По този въпрос мога да кажа само, че въпреки, че съм много доволен от неговия натурален жълтеникав цвят, определено никога не бих се чувствал комфортно, ако трябва да си поръчам жълто вино.

реклама Whiskey Fest 2019