Кока кола лого на български 330

Логото на Кока-Кола на кирилица

Историята на Кока Кола в България

В чест на «Деня на славянската писменост и култура» група фенове на известната безалкохолната напитка, са инициирали гражданска инициатива «Да върнем логото на Кока-Кола на кирилица».

Едва ли са много хората, които знаят, че България е първата страна зад «Желязната Завеса», в която американската марка пробива. По този повод компанията The Coca-Cola Company създават лого на марката си на кирилица. Историята е поредица от случайности и е много интересна. Може да я прочетете по надолу.

Идеята и каузата на групата

«Искаме Кока-Кола отново да заговори на нашия език, като върне своя запазен знак на кирилица. Харесайте страницата, ако харесвате идеята! Целта ни е да станем 10 000 преди 24-и май, за да изпратим отворено писмо до Кока-Кола за Деня на българската просвета и култура и славянската писменост.

Повече за инициативата на страницата на групата във Фейсбук. https://www.facebook.com/KokaKolaNaKirilica

Как така един от най-ярките символи на капитализма е успял да се промъкне зад Желязната завеса, а запазената му марка да се изписва на кирилица?

Историята на Кока Кола в България

През 1965 г., дълбоко зад Желязната завеса, се случва немислимото. В България започва да се произвежда Кока-Кола, един от най-ярките символи на капитализма. В момент, в който пропагандата тръби, че Кока-Кола е изключително опасно алкохолно питие, използвано от американските войници преди битки, чистата случайност слага началото на една от най-куриозните истории от времето на Студената война.

Тончо Михайлов, технолог в поделението за безалкохолни напитки на българското предприятие «Тексим», е изпратен в Париж на служебна командировка. От «Тексим» искат да правят оранжада и една от задачите на Михайлов е да опита подобни напитки във Франция и да посети предприятия, работещи в бранша.

Съдбата го отвежда в едно парижко бистро и му поднася не друго, а една Фанта. Силно впечатлен, на следващия ден той моли домакините си да го заведат в предприятието, което произвежда Фанта, без изобщо да има представа, че това е така омразната на комунистическото управление корпорация Кока-Кола.

Когато разбира за какво става дума, вече е твърде късно да се върне назад. Все още без да си дава сметка за сериозността на ситуацията, той се запознава с вицепрезидента на Кока-Кола за Франция княз Александър Макински и в дух на разбирателство двамата уговарят посещение на представители на Кока-Кола в България.

От корпорацията са изключително изненадани, че българин проявява интерес за сътрудничество, предвид славата на страната ни като един от най-верните сателити на СССР. В този момент обаче компанията следва политика на световна експанзия и поканата е добре дошла.

Връщайки се в България, Тончо Михайлов осъзнава, че посещението му в завода на Кока-Кола може да доведе до доста сериозни последици за него. Тревогата му се засилва и в докладите си за посещението във Франция той спестява епизода с Кока-Кола с надеждата от компанията да не отдадат особено значение на поканата му и всичко да се размине.

От Кока-Кола обаче спазват уговорката си се обаждат с предложение техни представители да дойдат на посещение у нас. На Тончо Михайлов му се налага спешно да признае на шефа на «Тексим» Георги Найденов за случилото се в Париж. Хрумва му компромисно решение — да предложи на Найденов да договорят у нас да се произвежда оранжадата «Фанта».

Отговорът на Георги Найденов е поредната изненада в тази необичайна история: «Като е гарга — рошава да е!», отсича той и вдига Петолъчката — телефонът за директна връзка с Тодор Живков — с намерението да поиска от държавния глава разрешение в България да се прави направо Кока-Кола.

След два часа двамата с Михайлов са в кабинета на Тодор Живков, където се разиграва една доста показателна за комунистическия подход към политиката сценка. Когато пристигат в кабинета на Живков, там е и Пенчо Кубадински.

«- Абе, Гето — обръща се Кубадински с към Найденов, — ти уж щеше да правиш лимонада, а сега го обърна на алкохол!

— Ами то и колата е лимонада, другарю Кубадински — отговаря Найденов.

— Защо тогава правим такава пропаганда против нея? — гневи се партиецът.

— Не зная. Питайте тези, които ви съветват...»

Тодор Живков слага край на спора. Неочаквано за всички, той дава съгласието си, дори без да е опитал противоречивата капиталистическа напитка.

Представителите на Кока-Кола пристигат в България и само след два дни договорът е готов. Гостите са стъписани — водили са безуспешни преговори с Югославия, най-прозападно настроената страна от соц блока, без никакъв успех. Трудно им е да повярват, че са сключили сделка именно с най-близката до СССР страна.

Договорът за внасяне на концентрата за напитката е подписан на 1 август 1965 г. От Кока-Кола предлагат пари за реклама. Тончо Михайлов им отвръща «Ние тази реклама, антиреклама всъщност, която сме ви я правили толкова години, вие не можете да я изплатите, докато сте живи.» Вместо пари за реклама от Италия ни подаряват един милион бутилки, а Кока-Кола САЩ изработват и ни подаряват логото на кирилица. В края на 1965 г. на българския пазар се появяват първите бутилки Кока-Кола. С етикет на кирилица.

Невероятно, но факт — България е първата страна зад Желязната завеса, която сключва договор с предприятието, флагман на капитализма — Кока-Кола. Югославия е втора, цели две години след нас.

Но най-важен остава фактът, че заради България за първи път в света запазената марка на «Кока-Кола» се появява на азбука, различна от латиницата — кирилица.

Чудото обаче не трае дълго. Краят на 60-те години и Пражката пролет водят със себе си затягане на комунистическия режим в страните от соц блока. Идва краят на либерализацията в икономиката. След едно официално посещение в Москва през 1969 г. Тодор Живков закрива «Тексим», срещу която СССР отдавна има възражения.

Производството на Кока-Кола се прехвърля към държавното предприятие «Безалкохолни напитки и минерални води». Започват да се договарят годишни квоти за концентрат — вече не пазара решава от какво количество кола има нужда, а плановата икономика. Търсенето става все по-голямо, а производството не се променя. Кока-Кола се превръща в дефицитна стока за българите.

Постепенно купуването на концентрата за напитката става трудно, тъй като България не разполага с достатъчно валута. За известно време се налага бартер — концентрат срещу ягодово сладко и доматен сок, но сред аварията в Чернобил и съмненията в качеството на българската продукция на това е сложен край.

С края на комунистическия режим в България приключва и авантюрата Кока-Кола на местна почва. Компанията отново навлиза на българския пазар през 1992 г., но вече условията са други. А на етикета логото е на латиница.

Използвани са материали от в-к Монитор и в-к 24 часа, както и филма «Една студена Кока-Кола през Студената война» на БНТ.

29 Април 2013 / 15:44
автор: bgBarman.bg

Последно в Любопитно

Създадоха чипс, ароматизиран с шотландско уиски

Публикувано на 2014-08-27 16:16:59

Феновете на чипса и на шотландско уиски вече ще могат да им се насладят едновременно. От шотландската компания Mackie’s претендират, че са създали «първият в света ароматизиран с уиски чипс».

Коктейл със 71 съставки счупи рекорда

Публикувано на 2014-07-21 12:23:44

Коктейл, създаден за предстоящите «Игри на Британската общност» в Глазгоу е приготвен от рекорден брой, 71 различни съставки доставени от всички части на света.

Suntory създават уникални 3D ледени скулптури за уиски

Публикувано на 2014-04-24 13:43:14

Японската компания Suntory стартира нова рекламна кампания на своите уискита, която се гради на поредица от сложни, миниатюрни, 3D ледени скулптури, побиращи се в чаша.

Белгийска фирма пусна шоколадови бонбони с бира

Публикувано на 2014-02-11 11:29:00

Белгийската фирма е патентовала уникален продукт под марката ChocOBeer — шоколадови бонбони с бира.

Гигантски скален отломък премаза 300 годишна винарна

Публикувано на 2014-01-31 10:03:04

Лозе и 300 годишна сграда са били размазани от отцепил се от планински склон гигантски скален блок.

От Ballantine’s лансират супер иновативна «дигитална тениска»

Публикувано на 2014-01-30 00:00:43

Шотландската марка Ballantine’s затвърди позициите си на технологичния пазар чрез откриването на първата в света «мачкаема цифрова тениска», позволяваща показване както на цифров текст, така и на анимация.

Създадоха желирани бонбони с вкус на бира

Публикувано на 2014-01-23 13:37:39

Американската The Jelly Belly Candy Company пусна първият в света желиран бонбон ароматизиран с бира.

Пиене на вино прави сперматозоидите по-силни

Публикувано на 2013-12-07 14:13:19

Wine Spectator, публикува скорошно проучване, според което мъжете, които пият вино до три пъти седмично имат по-силна сперма.

Американска компания създаде компютърна програма за производство на домашно вино

Публикувано на 2013-12-05 00:53:00

Американска компания предлага на хората възможност да си закупят оборудване за производството на домашно вино, което могат да инсталират в дома и да роизвеждат свое собствено вино с помоща на компютърна програма. Смях!

Intel представиха процесор захранван с вино

Публикувано на 2013-09-16 18:19:01

Американския производител на чипове Intel представи процесор захранва от вино, на Intel Developer Forum в Сан Франциско тази седмица.

Канадски бар търси донор на човешки пръст за гарнитура на коктейл

Публикувано на 2013-09-11 12:25:03

Канадски хотелски бар е пуснал официално съобщение, че търси дарител на пръст, който да стане гарнитура на популярния техен коктейл «Sourtoe Cocktail», след като последната е била брутално погълната миналия месец от клиент.

Най-възрастния практикуващ барман в света е на 98 години

Публикувано на 2013-08-28 14:14:50

Най-възрастния човек практикуващ професията барман в света е жена на 98 години.

Учени създадоха бира, която не води до махмурлук

Публикувано на 2013-08-20 11:39:29

Учени в Австралия твърдят, че са направили, това, което може да бъде оценено като едно най-големите научни открития в полза на мъжа — бира, която не ви причинява махмурлук.

Производителите на текила Patron дадоха 10 000 долара на техен фен

Публикувано на 2013-07-04 17:32:41

Маса за шах изработена от празни бутилки от текила Patron (Патрон), с фигурки от 50 мл. миниатюри на продукта, е била наградена с US $ 10 000 в конкурса на марката «Изкуството на Патрон».

Бразилски бар предлага бира в чаши, които могат да стоят само подпрени на мобилния Ви телефон.

Публикувано на 2013-06-19 11:47:51

Бразилски бар е решил проблема с антисоциалните практики на своите клиенти, които през цялата вечер гледат в екрана на телефона си — чаша за бира, която стои изправена само когато е подпряна на мобилните им устройства.

Реклама на Amstel подканва да изживеете своите моменти, вместо да ги споделяте в социалните мрежи

Публикувано на 2013-06-13 17:31:08

Глобалната рекламната кампания на холандската марка бира, Amstel, изработена от българската агенция NEXT-DC, разказва съвременната действителност в заведенията, където всеки е потънал в своята работа или просто разцъква в социалните мрежи, използвайки мобилни устройства.

Smirnoff представи Mindtune, музикално парче, създадена само от мозъчни импулси

Публикувано на 2013-06-05 14:20:05

Smirnoff, # 1 глобална марка водка представи Mindtunes, революционен проект, който бележи ново ниво на връзка между музиката и хората. Вижте видеото.

Cuvee Leonie Croizet от 1858 е най-скъпия коняк в света

Публикувано на 2013-05-28 17:56:58

Днес глобалната икономика страда от сериозна криза, но това не означава, че руските олигарси, саудитските принцове, колекционерите и други, 0001% от хората, са спрели да харчат абсурдни суми за екстравагантни и забавни неща.

Японски бариста вдигна високо летвата на лате арта с 3D изображения

Публикувано на 2013-05-28 16:22:03

Подтикван от амбицията един ден да отвори свой собствен кафе-бар, японския бариста Казуки Ямамото, направо взриви интернет през последните дни със снимки на, приготвените от него, 3D кафе лате.

Най-скъпата бутилка коняк в света

Публикувано на 2013-05-07 12:38:10

Колко най-много бихте платили за бутилка коняк? 100 лв.? 300 лв.? Какво ще кажете за 1 милион паунда? Да правилно сте прочели. 1 млн. паунда, защото толкова струва Henri IV Cognac Grande Champagne.

Най-бързият барман в света

Публикувано на 2013-05-02 11:59:56

Американецът Шелдън Уили държи световния рекорд за най-много коктейли, приготвени за 1 час.

Най-голямото Мохито в света е 2 100 литра

Публикувано на 2013-05-01 11:37:46

Най-големия коктейл Мохито (Mojito), приготвян някога и регистриран в Рекордите на Гинес е с обем 2 100 литра.

«Отлежали коктейли» — най-новия хит в баровете на Америка

Публикувано на 2013-04-25 13:30:22

Всички сме свикнали да изчакваме няколко минути за добър коктейл, в претъпкан моден бар. Но какво ще кажете, ако трябва да изчакате около шест седмици?

Червено вино спомага за храносмилането и поддържането на теглото

Публикувано на 2013-04-25 12:12:38

Последните изследвания по темата доказват, че алкохолът може да понижи кръвното налягане и че французите, които пият по две чаши вино дневно наддават по-малко на тегло.

Най-странните алкохолни напитки по света

Публикувано на 2013-04-24 18:11:50

Светът е пълен със странни питиета. Голяма част от тях са забавни и приятни, докато други напълно без липса на определение.

Новата реклама на Evian «Baby & Me» с над 12 млн. гледания в You Tube

Публикувано на 2013-04-22 16:33:52

Danone, собственика Evian (Евиан), една от най-скъпите и известни бутилирани минерални води в света, пусна страхотна реклама, в която хора танцуват срещу своите бебе версии в огледалото.

Създадоха парфюми с аромати на уиски и джин

Публикувано на 2013-04-22 14:37:49

Млада онлайн компания за аромати, стартира с гама от 20 тоалетни води и парфюми, включително «уиски», «джин» и «Пино».

Бира от слонска тор — се продава като топъл хляб в Япония

Публикувано на 2013-04-19 16:58:41

Пивоварна е създала напитката използваща кафе на зърна, които са преминали през храносмилателната система на слона. Първата партида е продадена за броени минути, съобщи metro.co.uk

Най-впечатляващите външни реклами на Кока Кола през годините

Публикувано на 2013-04-18 18:04:53

От боядисани табели по стените през 1890 — те, до огромните неонови реклами, монтирани на някои от най-величествените сгради по света, рекламата на открито винаги е заемала сериозно присъствие в маркетинговия микс на марката.

Черният чай регулира кръвното налягане

Публикувано на 2013-04-13 12:11:36

Последното проучване за ефектите на черния чай показва, че той нормализира кръвното налягане през нощта. Изследването е публикувано в American Journal of Clinical Nutrition и в него вземат участие учени от Русия, Австралия, Австрия, Холандия.

Дизайнерски домашен казан за спиртни напитки.

Кафето защитава черния дроб от въздействието на алкохола

Публикувано на 2013-04-10 10:28:34

Съвременните изследвания могат да унищожат дори и най закостенелите възгледи. Например, дълго време се предполагаше, че кафето влияе негативно на черния дроб. Но според най-новите научни изследвания проведени във Финландия, ободряващата напитка и прекомерната и употреба предпазва черния дроб от уврежданията на алкохола.

Най-силното кафе на света

Публикувано на 2013-03-27 08:57:18

Това не е редовно сутрешно кафе, което можете да си поръчате в кварталното кафене или която и да е модерна верига, твърдят от компанията производител. Кафето Death Wish е изпечено, премиум, органик кафе с най-високото съдържание на кофеин в света.

Нов поглед към машините за еспресо

Публикувано на 2013-01-31 10:53:44

Двама израелски дизайнери са създали прототип на това, което те наричат «Лабораторна Еспресо Машина», с която да се наслаждават на кафето с «научна естетика».

От Енциклопедията…

Скучни острови. Интересни уискита

Характеристика на подрегиона «Острови» на Хайландс

Хайланд-Острови-малка
1423816403 / twitter: @bgbarman

Лесно е да се мисли, че островите, разпръснати на северозапад от бреговете на Шотландия, са винаги мрачни, студени, самотни и същевременно прекрасни и романтични. Погледнати от ъгъла на любителите на малцови уискита, те не са само това. Тези острови са дом на едни от най-индивидуалистичните шотландски уискита.

Скритият коз на производителите на арманяк

Арманяк — винтаж или бленд

Бутилки с Арманяк
1345113865 / twitter: @bgbarman

Арманякът има нещо като скрит коз, тайна карта, която изважда от ръкава си в момент, когато на пазара се търсят напитки на преломна възраст и с изразителен характер. Тъй като производителите от Гаскония отлежават младите си брендита отделно, докато са готови да бъдат блендирани, те винаги биха могли да напълнят бутилките с винтажен Арманяк. Повечето фирми регулярно пускат на пазара определено количество, докато други са се специализирали само в това.

Изкуството на превръщането на зелените кафени семена в кафе

Изпичане на кафето

прясно изпечено кафе 2
1374054091 / twitter: @bgbarman

Изпичането на кафето е процесът на превръщането на зелените кафени семена в тъмно и благоуханно кафе, подтикващо към грях. Това е най-критичният етап при производството на кафе. Добрия експерт контролиращ този процес, трябва да е едновременно учен и човек на изкуството.

реклама Whiskey Fest 2019
Узо Пломари бутилка 330

Ouzo of Plomari

Със своята мекота и прекрасно съчетани вкус и аромат на анасон, билки и сладки подправки Ouzo of Plomari Isidoros Arvanitis не случайно е една от най-популярните марки узо в Гърция.