Българска хотелиерска и ресторантьорска асоциация лого

Отворено писмо на хотелиерите и ресторантьорите в България до Бойко Борисов

Целият текст без редакция

Относно преразглеждане на промените в Закона за здравето и, в частност — въведената от 1 юни 2012 г. забрана за тютюнопушене на открити и закрити обществени места.

ДО

Г-Н БОЙКО БОРИСОВ
МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ
НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

КОПИЕ ДО:

Г-ЖА ЦЕЦКА ЦАЧЕВА
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Г-ЖА ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА-ПРОДАНОВА
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕ ПРИ НС

Г-Н ОГНЯН ЯНАКИЕВ
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯ ПО ОБРАЗОВАНИЕТО, НАУКАТА И ВЪПРОСИТЕ НА ДЕЦАТА, МЛАДЕЖТА И СПОРТА ПРИ НС

Г-ЖА ДАНИЕЛА ПЕТКОВА
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯ ПО КУЛТУРАТА, ГРАЖДАНСКОТО ОБЩЕСТВО И МЕДИИТЕ ПРИ НС

Г-Н ДЕЛЯН ДОБРЕВ
МИНИСТЪР НА ИКОНОМИКАТА, ЕНЕРГЕТИКАТА И ТУРИЗМА

Г-ЖА ДЕСИСЛАВА АТАНАСОВА
МИНИСТЪР НА ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО

Г-Н ТОТЮ МЛАДЕНОВ
МИНИСТЪР НА ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА

Г-Н КЕМАЛ ЕЮП АДИЛ
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯ ЗА ЗАЩИТА ОТ ДИСКРИМИНАЦИЯ

Г-Н КОНСТАНТИН ПЕНЧЕВ
ОМБУДСМАН НА Р БЪЛГАРИЯ

СРЕДСТВАТА ЗА МАСОВА ИНФОРМАЦИЯ

ОТВОРЕНО ПИСМО

ГОСПОДИН МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ,

С настоящото настоятелно молим да инициирате действия за преразглеждане на промените в Закона за здравето и, в частност — въведената от 1 юни 2012 г. забрана за тютюнопушене на открити и закрити обществени места.

Позволете да представим на вниманието Ви нашата позиция и аргументи в подкрепа на горното.

С голямо притеснение отбелязахме, че в общественото пространство тенденциозно и умишлено се налага отрицателно мнение, петни се достойнството ни и се внушава, че собствениците на заведения в България, изпълнявайки своята дейност, са водени единствено от личните си интереси, не спазват законите и нарушават интересите на потребителите. Вменява се, че собствениците на заведения подкрепят и одобряват тютюнопушенето.

Ясно и еднозначно заявяваме, че по никакъв начин ние не защитаваме употребата на тютюн и тютюневи изделия, но настояваме за равни права на пушачи и непушачи. Ние подкрепяме Вашите усилия за въвеждане на правила, гарантиращи здравословна жизнена среда за всички граждани на Република България, но категорично се обявяваме против тоталната забрана за тютюнопушене и настояваме за промени в Закона за здравето в тази му част.

Водещите аргументи в подкрепа на нашата позиция са следните:

1. В ситуация на задълбочаваща се криза, свито вътрешно потребление, огромна междуфирмена задлъжнялост и предвиждан нулев растеж на икономиката, ние, собствениците на заведения, сме изправени пред реална опасност от фалити.

2. Спазвайки стриктно въведените нормативни изисквания от началото на 2005 г., както и последващите решения от януари 2011 година, монтирахме скъпоструващи съвременни вентилационни системи и въздухонепроницаеми преградни стени. С влизането на забраната в сила вложените инвестиции собствениците на заведения и хотели в размер на над 50 млн. евро се оказаха неприложими и невъзстановими!

3. Въпреки множеството уверения, че забраната няма да се отрази негативно на нашия бизнес, след нейното въвеждане огромна част от заведенията са изправени пред един и същ проблем — масов отлив на клиенти и значително свиване на обороти. В есенно-зимния период отрицателният икономически ефект ще бъде в още по-големи мащаби, което налага неотложност за предприемане на незабавни мерки! Макар все още да не са публикувани официалните данни на Националния статистически институт (НСИ) за третото тримесечие на годината, очакванията ни на база наблюденията върху сектора са за 20-50% реален спад на търговския оборот след влизането в сила на забраната. Това неминуемо води до намаляване на работните места и дори до тенденции към закриване на обекти. Ако всяко от 17-те хиляди заведения само в София съкратят средно по двама души, това означава, че на трудовата борса, респективно — на социалните фондове, ще тежат нови 34 000 души. В подкрепа на тази теза говорят и последните данни за пазара на труда, според които за първи път се отчита спад на заетостта през летния сезон, при традиционно нарастване на сезонната заетост в летните месеци. По данни на НСИ, само през първия месец от влизането в сила на забраната заетите в сектор «Хотели и ресторанти» са по-малко с 6 000 души спрямо същия период на предходната година. Негативите са за целия бранш и евентуална частична отмяна на забраната само за след 22.00 часа е категорично неприемлива! Така няма да се решат проблемите на фирмите от сектора, напротив — ще се създаде допълнително напрежение и гарантиран фалит на дневните заведения.

4. По експертни разчети, икономическите ефекти от забраната ще се изразят в над 228 млн.лв. по-малко приходи за държавния бюджет годишно, в т.ч.: над 12 млн.лв. по-малко приходи от осигуровки; над 60 млн.лв. по-малко приходи за бюджета от ДДС; над 144 млн. лв. по-малко приходи от данък «печалба».

5. Към преките отрицателни ефекти за бюджета трябва да се добавят разходите за социални помощи и обезщетения при безработица, както и увеличените разходи за контрол. Косвените ефекти по отношение на социалната сигурност и бедността са неизчислими, а ефектите за пазара на труда са опустошителни не само за бранша, но и за цялата икономика.

6. Не бива да се пропуска фактът, че по линията на технологичните връзки, стагнацията в нашия сектор ще се отрази пагубно и на други сектори на икономиката, като транспорт, производство и търговия с оборудване, храни, консумативи, реклама и др.

7. Не се оправдават очакванията за намаляване броя на пушачите. Няма категорични доказателства (нито в световен мащаб, нито за България), че забраната за тютюнопушене в заведенията влияе върху намаляването на употребата на тютюневи изделия сред населението. Потвърждение на този факт е и отчетеното от Агенция «Митници» 8 — процентово увеличение на приходите от акцизи от цигари през първите три месеца след въвеждане на тоталната забрана за тютюнопушене на обществени места. Според отчета на Министерството на финансите за изпълнението на консолидирания бюджет към м. Юли 2012 г. приходите от акцизи от тютюневи изделия са в размер на 994.7 млн. лв., което е със 73.9 млн. лв. повече спрямо юли 2011 г.

8. Промените в закона противоречат на националните и международни норми, които категорично забраняват и осъждат дискриминация, на основата на какъвто и да е признак. В случая е налице неравно третиране на част от населението и ограничаване на достъпа му до обществени места, както и невъзможност за предоставяне от собствениците на заведения на една и съща услуга и едни и същи условия на всеки клиент. В морално-етичен план, вследствие на забраната се стига до остро противопоставяне, разделение, необосновано и излишно напрежение между отделните групи в обществото — нещо, което при действащите досега разпоредби за обособяване на места за пушене и такива без цигарен дим не съществуваше като проблем!

9. Приемането на забраната е в противоречие с изискванията на Закона за нормативните актове, според който е задължително приемането на нормативни текстове да става след внасянето на аргументирани мотиви и пълноценна оценка на икономическото въздействие от съответната нормативна промяна. Аналогични са и изискванията на Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност. В настоящия случай мотивите на вносителите се изчерпват с грижа за здравето на населението, а оценка на икономическото въздействие не е приложена!

10. Твърденията, че това е «европейска практика», са несъстоятелни. Официална статистика на ГД «Обществено здраве и потребители» относно приложимото законодателство в държавите-членки на ЕС сочи, че само в пет от тях (Ирландия, Обединеното кралство, Гърция, Испания и Унгария) има наложена стриктна забрана за употреба на тютюневи изделия на закрити обществени места. Три от страните (Унгария, Гърция, Испания) вече са предприели стъпки за нейната отмяна, поради установените икономически и социални вреди. Либерализация на първоначално въведената тотална забрана на тютюнопушенето въведе и Хърватска, след като оцени ефектите от забраната като икономически негативни. В края на 2011 г. Холандия също смегчи режима, а министърът на здравеопазването, благосъстоянието и спорта Едит Схиперс заяви, че вярва в свободата на избор на пушачите и че правителството «е отишло твърде далеч в налагането на правила срещу пушенето». В края на септември т.г. чрез референдум Швейцария също отхвърлиха забраната.

11. Забраната не отчита конкретните национални климатични и културни особености и манталитет, вкл. големия процент от населението, употребяващо тютюневи изделия. Това ни поставя и пред нелеката задача да носим отговорност за действията на трети лица.

12. Изкарването на пушачите на улицата затруднява силно работата на охраната на заведенията, съответно — често води до нарушаване на обществения ред (основно по линия на шума в късните часове на денонощието) и крие риск от инциденти, за чието предотвратяване отново се вменяват допълнителни отговорности на собствениците на заведения.

13. Не на последно място, важно е да се отбележи, че съществуващите преди забраната места без тютюнев дим губят конкурентни предимства след въвеждането на забраната. Това пряко влияе върху тяхното икономическо състояние. Чрез забраната тази пазарна ниша практически се закрива.

ГОСПОДИН ПРЕМИЕР,

Ние не желаем да закриваме работни места. Ние се стремим да създаваме нови такива!

Ние не искаме подаяния от Държавата. Ние желаем постигнатите резултати от нашия труд да спомагат за постигане целите на нашата Държава!

Ние не желаем да насърчаваме децата ни да търсят своята реализация и бъдеще в чужбина! Ние се борим да им осигурим това бъдеще в Родината!

Ние призоваваме да ни бъдат предоставени равни права с тези на останалите икономически субекти за развиване на дейност, водеща до положителен икономически ефект.

Ние изискваме да бъде гарантирано конституционното ни право на труд!

Убедени сме, че намаляване риска за здравето на гражданите от неблагоприятното въздействие на факторите на жизнената среда, в т.ч. борбата с тютюнопушенето, трябва да се води с икономически и просветителски (образование, разяснение, убеждаване), а не с репресивни средства. Световният опит показва, че всяка забрана носи редица негативни последствия, измерими не само в икономически, но и в социален аспект: корупция, нелоялна конкуренция, пропуснати икономически ползи, пренебрегване на основни граждански права, създаване на социално напрежение и насърчаване на нетърпимостта между отделни групи в обществото.

ГОСПОДИН ПРЕМИЕР,

НАСТОЯТЕЛНО МОЛИМ ЗА:

1. Извършване на обективна оценка (с участието на експерти от засегнатия сектор) на икономическото въздействие на въведената забрана, съгласно Чл. 17 от Закона за нормативните актове.

2. Въвеждане на разумни граници на забраната за тютюнопушене на обществени места, без тя да поставя в неравностойно положение определени групи от обществото на база техен личен избор.

3. Регламентиране на възможност за обособяване на заведения (или части от заведения) за обществено хранене и развлечения, достъпни за пушачи, при стриктно спазване на изискванията за климатизация, вентилация и недопускане на непълнолетни лица в тях.

4. Въвеждане на стимули за доброволно приемане на забраната, вкл. данъчни бонуси за тези, които изберат да забранят пушенето в собствените си заведания.

5. Стартиране на публично-частно партньорство за осъществяване на образователни и др. кампании за вредите от тютюнопушенето.

Оставаме на разположение за среща в удобно за Вас време и в очакване на Вашия отговор. За контакт: БХРА, тел. 02 987 65 86, bhra_office@abv.bg.

С УВАЖЕНИЕ,

Българска хотелиерска и ресторантьорска асоциация

Неформално сдружение «Свободен избор»

Фейсбук група «Сдружение на заведенията в България»

Браншова асоциация на ресторантьорите — София

Асоциация на собствениците на заведения — Пловдив

Асоциация на ресторантьорите и хотелиерите — Варна

Алианс на туризма в Североизточния регион — Бургас

Сдружение на хотелиерите и ресторантьорите — Стара Загора

Съюз на хотелиери и ресторантьори — Ямбол

Българска асоциация на хотелиерите и ресторантьорите — Хасково

Българска асоциация на хотелиерите и ресторантьорите — Кърджали

Българска хотелиерска и ресторантьорска асоциация — Велико Търново

Браншова асоциация на хотелиерите и ресторантьорите — Добрич

Сдружение «Ловеч тур» — Ловеч

Сдружение на хотелиери и ресторантьори — Благоевград

Асоциация на хотелиерите и ресторантьорите — Шумен

Регионално сдружение на хотелиерите и ресторантьорите — Разград

Сдружение на хотелиери и ресторантьори — Вършец, Враца и Монтана

Съюз на собствениците — Слънчев бряг

Съюз на хотелиерите — Златни пясъци

Съвет по туризъм — гр. Копривщица

Сдружение на хотелиерите — Велинград

Сдружение на хотелиери и ресторантьори — Казанлък

Сдружение на хотелиерите и ресторантьорите — Чепеларе

Асоциация на хотелиерите и ресторантьорите — Асеновград

Регионално сдружение на хотелиерите — Златоград

Сдружение на хотелиери и ресторантьори — Сандански

Асоциация на производителите на спиртни напитки

2 Ноември 2012 / 12:20
автор: bgBarman.bg

Последно в Новини

Glenfiddich отправя поглед към звездите с Lunar New Year 2022

Публикувано на 2022-03-19 17:11:01

Glenfiddich в колаборация с артиста Рлон Уанг представиха най-новото издание на популярната си лимитирана серия, посветена на Лунната Нова година.

60 годишно уиски The Glen Grant бе представено в София

Публикувано на 2021-10-08 14:24:39

The Dennis Malcolm 60th Anniversary Edition Aged 60 Years дебютира в The Residence Exclusive Club, представено от Максиъм България на уиски вечеря с петстепенно меню.

Glenfiddich в уникална колаборация с български творец

Публикувано на 2021-06-17 11:43:06

Glenfiddich, най-продаваната марка сингъл мацово уиски на планетата влезе в уникална колоборация с български майстор на калиграфското изкуство.

Beam Suntory инвестираха £6 милона в Glen Garioch

Публикувано на 2021-03-17 10:48:51

Beam Suntory обявиха намеренията си да инвестират 6 милиона британски лири в дестилерията Glen Garioch в Олдмелдрум, Шотландия.

Майсторски класове с Вария Дилейлиън

Публикувано на 2020-04-30 10:20:46

Присъединете се към чаровната ливанка, посланичка на портфолиото на Bacardi Martini, и със сигурност бихте научите нещо ново.

Безплатни бармански курсове по време на карантина

Публикувано на 2020-03-27 12:08:08

Ananas и Bar Smarts, двете водещи он лайн платформи за обучение на бармани обявиха обучителните си програми за безплатни от месец април.

Pernod Ricard инвестира сериозно в утвърдени марки

Публикувано на 2020-03-26 14:34:33

Днес 26 март 2020 година от централата на Pernod Ricard съобщиха, че компанията вече е ексклузивен собственик на ултра премиум марката джин Monkey 47. Прави впечатление, че в последно време френската копания е предприела доста сериозна инвестиционна офанзива към вече утвърдени в световен мащаб марки.

Diageo обяви 1 милион паунда помощ за заплатите на барманите

Публикувано на 2020-03-24 18:42:25

Най-голямата алкохолна компания в света Diageo се отзова в този така труден период за съдържателите на заведения и отдели 1 милион паунда, за да им помотне да изплатят заплатите на персонала си.

Глобалния Бранд Амбасадор на BenRiach Distillery пристига в България.

Публикувано на 2019-10-18 13:24:40

Стюърт Бюканън e бранд амбасадор на сингъл малц уискитата BenRiach (БенРиах), GlenDronach (ГленДронах) и Glenglassaugh (Гленгласа) и има какво да разкаже за уиски производството в трите дестилерии.

BOLS Brand Ambassador Workshop

Публикувано на 2018-05-15 08:52:19

Летните обучения започват. Първото интригуващо събитие този сезон е BOLS Workshop.

Водка Reyka — изобретателна като земята, която я вдъхновява

Публикувано на 2017-10-02 14:47:03

Многократно награждаваната исландска водка Reyka е вече в България.

MARTINI с нов дизайн на бутилките

Публикувано на 2016-12-12 23:34:45

Култовата марка италиански вермут MARTINI ни изненада приятно с нов дизайн на бутилката си, който е обвързан със състезания от Формула 1.

Страхотен успех на The Ultimate Bartender Championship, България 2016

Публикувано на 2016-11-28 22:03:58

В края на октомври едни от най-добрите бармани в България станаха част от световната барманска суперлига The Ultimate Bartender Championship (UBC).

65 годишен Макалън ще бъде изложен на Whiskey Fest Sofia 2016

Публикувано на 2016-10-25 12:54:04

Едно от най-редките и стари уискита в света — The Macallan in Lalique VI «Pearless Spirit» — пристига в България.

JIM BEAM, COURVOISIER, TEACHER’S и SAUZA са вече с нов облик

Публикувано на 2016-04-16 15:00:13

Водени от желанието да задоволят най-съвременните изисквания и нагласи, Beam Suntory ще предложат на своите клиентите обновена визия на част от марките си:

Monkey Shoulder е най-модното шотландско уиски според най-влиятелните барове в света

Публикувано на 2016-02-07 15:36:35

За втора поредна година Monkey Shoulder получава признание в авторитетната класация на Drinks International «Най-добрите 50 бара в света». След допитване сред барманите от 250-те най-добри бара в света, блендираното малцово уиски на William Grant & Sons бе обявено за «Най-модното шотландско уиски» за 2015 година.

CAMPARI подчертава своя сладко-горчив вкус в новия си календар за 2016 година. В главната роля, Кейт Хъдзън.

Публикувано на 2015-12-16 12:46:02

Campari официално представиха своя Календар за 2016г. Тази година лицето на Календара е американската актриса и предприемач Кейт Хъдзън., а темата е ‘The BitterSweet Campaign’.

Лятото настъпва. Време е за Аперитиво!

Публикувано на 2015-05-21 17:55:01

Италия е известна, както със своите история, култура, мода и бързи коли, така и с любимото aperitivo — насладата от лек коктейл и приятен разговор с приятели в края на работния ден.

От Hibiki представиха първата в света интерактивна чаша за уиски

Публикувано на 2015-03-31 10:35:04

От Beam-Suntory представиха първата в света интерактивна чаша за уиски, разработена специално за Hibiki, тяхната най-продавана марка японско блендирано уиски.

Kavalan Solist Vinho Barrique е най-доброто сингъл малцово уиски

Публикувано на 2015-03-23 22:35:05

Победителят в най-оспорваната категория сингъл малцово уиски на “Световните Уиски Награди”, организирани от Whisky Magazine, тази година е тайванското Kavalan Solist Vinho Barrique.

Bols Around The World 2015 стартира от 1 - ви Април с нови предизвикателства за барманите

Публикувано на 2015-03-10 16:32:25

За поредна година Bols, най-старата в света марка произвеждаща алкохолни напитки, ще даде възможност и вдъхновение на барманите от над 60 страни да променят историята на барманството и техния живот. България е отново част от това предизвикателство.

Diageo финализираха сделката по придобиването на Don Julio

Публикувано на 2015-03-02 12:41:45

Diageo придоби пълна собственост на Don Julio, след като в края на февруари (2015) финализира сделка за придобиване 50% — я дял в супер премиум марката, който не притежаваше изцяло. Сделката дава на Diageo пълни права на собственост и на дистрибуцията на марките Don Julio и Tres Magueyes, дестилерията La Primavera, която се намира в района на Лос Алтос, Халиско, заедно със запасите от агаве.

Максиъм България обявиха конкурс за посланик на марките Campari и Aperol

Публикувано на 2015-02-23 13:29:10

Позицията на посланик на известна и престижна марка е работа мечта за всеки барман по света. Ако определяте себе си като завършен барман със задълбочени познания за напитките и желание да се отдадете на безкраен купон, това е шансът на живота Ви.

Bacardi сменят бутилката на ключовите си продукти

Публикувано на 2015-02-13 11:27:54

От Bacardi, втората най-голяма марка спиртна напитка и първа по продажби марка ром в света, разкриха старта на глобална подмяна на бутилката на ядрото на своите продукти: Bacardi Superior (Carta Blanca) Bacardi Black (Negrа) и Bacardi Gold (Oro).

Carpano Antica Formula и Solerno са вече в България

Публикувано на 2015-01-29 13:24:06

Отскоро на нашия пазар се появиха две уникални висококачествени марки алкохолни напитки: Carpano Antica Formula и Solerno.

Пистолет за 3D лате арт завладява Азия

Публикувано на 2014-11-21 11:39:06

Ако обичате лате арта, но изпитвате трудности при приготвянето любимата напитка или сте вече професионалист и искате да впечатлите своите клиенти с нещо ново и различно, то тази джаджа ще ви направи особено щастливи.

Glenfiddich са възпроизвели своето първо сингъл малц уиски от 1963 г.

Публикувано на 2014-11-18 12:18:18

От William Grant & Sons собственик на марката Glenfiddich, открила категорията шотландски сингъл малц уиски, са успели да възпроизведат своя оригинален стартов продукт от 1963.

Yamazaki Single Malt Sherry Cask е «Най-доброто уиски в света»

Публикувано на 2014-11-05 13:09:29

Джим Мъри определи Yamazaki Single Malt Sherry Cask 2013 г. за «най-доброто уиски в света» в новата си Whisky Bible 2015 г. Интересен е фактът, че в новото издание шотландските марки не успяха да влязат в челната петица.

Diageo размениха Bushmills за премиум текила бранда Don Julio

Публикувано на 2014-11-03 15:16:07

Diageo (Диаджео) са се съгласили да жертва своя дял в категорията на ирландското уиски в полза на премиум текила сегмента. Вчера бе обявено, че са се съгласили да дадат бизнеса на своята ирландска марка уиски Bushmills на Jose Cuervo в замяна на пълна собственост върху марката супер премиум текила Don Julio.

Нова премиум визия за Glenfiddich 18 YO

Публикувано на 2014-10-10 12:22:42

Бутилката на осемнадесет годишният Glenfiddich сингъл малц уиски вече има нов дизайн, който значително го отличава от останалите продукти на марката.

Beam Suntory представиха Peated Malts of Distinction

Публикувано на 2014-10-07 12:01:01

Beam Suntory представиха «Peated Malts of Distinction» — колекция от опушени с торф уискита от своите шотландски и ирландски дестилерии.

Винтажната колекция на The Macallan е продадена на търг за 430 000 долара

Публикувано на 2014-09-25 11:37:23

Най-голямата в света винтажна колекция от сингъл малц уиски на една дестилерия «The Macallan Fine and Rare» бе продадена на търг, за рекордната цена от 430 000 долара. Продажбата надхвърля очакванията с над 100 хил. Това е световен рекорд.

След 60 години странство Tullamore D.E.W. намери свой дом

Публикувано на 2014-09-19 11:07:24

Тази седмица William Grant & Sons отрязаха лентата на новата дестилерия на своето ирландско уиски Tullamore D.E.W. (Тълмор Дю)

Sailor Jerry Spiced Rum с нова бутилка

Публикувано на 2014-09-15 20:59:50

От компанията William Grant & Sons, обявиха, че променят визията на своята марка премиум спайс ром Sailor Jerry (Сейлър Джери).

William Grant & Sons са новите собственици на Drambuie

Публикувано на 2014-09-08 15:44:12

От William Grant & Sons са потвърдили придобиването на Drambuie Liqueur Company Limited, която е собственик на Drambuie — най-популярната шотландска марка уиски ликьор.

От Енциклопедията…

Гръцкият символ, по-ярък от Акропола

Кратка характеристика на узото

Узо с мезета
1364829134 / twitter: @bgbarman

За българин, узото е може би най-яркия представител на Гърция. Не познавам някой, който посетил за първи път нашата южна съседка, да се е върнал без бутилка «оригинално» узо, въпреки че може да си го купи тук, от всяка бакалия. Има и такива, които нямат и сувенир от Акропола, но в шкафа с напитки имат съкровен спомен от бяла Гърция. Какъв по-голям сувенир от бутилка узо, само че защо изчезва толкова бързо?

Минало окъпано в кръв и жестокост

Историята на рома

пиратско съкровища
1374054091 / twitter: @bgbarman

Когато Колумб акостира на остров Сан Салвадор през 1492 година, едва ли е имал и най-малката представа, че донесената от него захарна тръстика, ще изиграе толкова важна роля за развитието на региона. От момента, в който той засява растението на островите Испаньола и Куба, при своето второ плаване, колонизацията на Карибите и отглеждането на захарна тръстика стават неразривно свързани.

За екзотика и свежест през цялата година

Характеристика на плодовите пюрета

плодови пюрета н буркани
1346398284 / twitter: @bgbarman

В определени случаи приготвянето на коктейли е възпрепятствано от достъпа до качествени пресни плодове. Някои части на света, са благословени и имат в изобилие от тях почти целогодишно. За бармани в по-северните климатични условия, като България, става доста скъпо да се използват пресни (най-вече екзотични) плодове. Дори да ги намерим със сигурност качеството не е същото както при източника. То определено намалява повлияно от транспортирането и съхранението в складове. Какво правим тогава?

реклама Whiskey Fest 2019
Чаша Пилзнер 160-160

Чаша за бира «Пилзенер»

Подобно на винените чаши и тези за бира са с изключително голямо разнообразие от форми, модели и размери.