пресконференция ресторантьори против забраната за тютюнопушене

Борбата с тютюнопушенето да се води с насърчителни, а не с репресивни средства!

Тема с продължение

Това заявиха на пресконференция ресторантьори от цялата страна и поискаха възможност за обособяване на места за пушачи в заведенията.

„В общественото пространство тенденциозно и умишлено се внушава, че собствениците на заведения в България, изпълнявайки своята дейност, са водени единствено от личните си интереси, не спазват законите и нарушават интересите на потребителите. Вменява се, че собствениците на заведения подкрепят и одобряват тютюнопушенето. Ясно и еднозначно заявяваме, че по никакъв начин ние не защитаваме употребата на тютюн и тютюневи изделия, но настояваме за равни права на пушачи и непушачи. Ние подкрепяме усилията за въвеждане на правила, гарантиращи здравословна жизнена среда за всички граждани на Република България, но категорично се обявяваме против тоталната забрана за тютюнопушене и настояваме за промени в Закона за здравето в тази му част.”

Това казаха на пресконференция вчера (8 октомври 2012 г.) представители на Българска хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА), неформалното сдружение „Свободен избор”, обединяващо най-големите нощни клубове в София, и фейсбук-групата „Сдружение на заведенията в България (СЗБ”), които бяха подкрепени от колегите си от всички регионални структури на хотелиерите и ресторантьорите в страната – Варна, Бургас, Пловдив, В.Търново, Стара Загора, Ямбол, Хасково, Кърджали, Добрич, Ловеч, Благоевград, Шумен, Разград, Монтана, Видин, Враца, Копривщица, Казанлък, Чепеларе, Асеновград, Велинград, Златоград, Сандански, Слънчев бряг, Златни пясъци. Те оповестиха текста на подписано от 28 организации и сдружения Отворено писмо до институциите, с което се настоява за преразглеждане на въведената от 1 юни т.г. забрана за тютюнопушене.

Хилда Казасян и Пейо Филипов от „Свободен избор”, Благой Рагин и Атанас Димитров от БХРА, Веска Костадинова и Марин Сотиров от СЗБ бяха категорични, че в ситуация на задълбочаваща се криза, свито вътрешно потребление, огромна междуфирмена задлъжнялост и предвиждан нулев растеж на икономиката, собствениците на заведения са изправени пред реална опасност от фалити и закриване на хиляди работни места. Ако всяко от 17-те хиляди заведения само в София съкратят средно по двама души, това означава, че на трудовата борса, респективно – на социалните фондове, ще тежат нови 34 000 души.

През първите три месеца от влизане на забраната в сила наблюденията върху сектора показват 20 - 50% реален спад на търговския оборот. Ако не се предприемат спешни мерки, тази тенденция ще продължи с още по-голяма сила през есенно-зимните месеци.

По експертни разчети, икономическите ефекти от забраната ще се изразят в над 228 млн.лв. по-малко приходи за държавния бюджет годишно, в т.ч.: над 12 млн.лв. по-малко приходи от осигуровки; над 60 млн.лв. по-малко приходи за бюджета от ДДС; над 144 млн. лв. по-малко приходи от данък "печалба".

Към преките отрицателни ефекти за бюджета трябва да се добавят разходите за социални помощи и обезщетения при безработица, както и увеличените разходи за контрол. Косвените ефекти по отношение на социалната сигурност и бедността са неизчислими, а ефектите за пазара на труда са опустошителни не само за бранша, но и за цялата икономика.

Не бива да се пропуска фактът, че по линията на технологичните връзки, стагнацията в сектор „Хотели и ресторанти” ще се отрази пагубно и на други сектори на икономиката, като транспорт, производство и търговия с оборудване, храни, консумативи и др.

Собствениците на заведения припомниха, че за монтирането на скъпоструващи съвременни вентилационни системи и въздухонепроницаеми преградни стени са инвестирали средно по 30 000 лв. на заведение (общо над 50 млн.лв.), а с влизането на забраната за тютюнопушене в сила инвестициите се оказват неприложими и невъзстановими.

Участниците в пресконференцията изразиха убеждението си, че намаляването на риска за здравето на гражданите от неблагоприятното въздействие на факторите на жизнената среда, в т.ч. борбата с тютюнопушенето, трябва да се води с икономически и просветителски (образование, разяснение, убеждаване), а не с репресивни средства. Световният опит показва, че всяка забрана носи редица негативни последствия, измерими не само в икономически, но и в социален аспект: корупция, нелоялна конкуренция, пропуснати икономически ползи, пренебрегване на основни граждански права, създаване на социално напрежение и насърчаване на нетърпимостта между отделни групи в обществото.

„Като цяло, забраната не решава проблемите за здравето на нацията”, посочиха още участниците в пресконференцията. Като пример те посочиха, че най-висок процент на смъртност вследствие дихателни заболявания има във Великобритания и Ирландия, където забраната е най-радикална и е въведена най-отдавна.

„Налице е неравно третиране на част от населението и ограничаване на достъпа му до обществени места. В морално-етичен план, вследствие на забраната се стига до остро противопоставяне, разделение, необосновано и излишно напрежение между отделните групи в обществото – нещо, което при действащите досега разпоредби за обособяване на места за пушене и такива без цигарен дим не съществуваше като проблем”, заявиха участниците в пресконференцията.

Освен това, приемането на забраната е в противоречие с изискванията на Закона за нормативните актове, според който е задължително приемането на нормативни текстове да става след внасянето на аргументирани мотиви и пълноценна оценка на икономическото въздействие от съответната нормативна промяна. Аналогични са и изискванията на Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност. В настоящия случай мотивите на вносителите се изчерпват с грижа за здравето на населението, а оценка на икономическото въздействие не е приложена!

Твърденията, че това е „европейска практика“, са несъстоятелни. Официална статистика на ГД „Обществено здраве и потребители“ на Европейската комисия сочи, че само в пет държави (Ирландия, Обединеното кралство, Гърция, Испания и Унгария) има наложена стриктна забрана за употреба на тютюневи изделия на закрити обществени места. Три от страните (Унгария, Гърция, Испания) вече са предприели стъпки за нейната отмяна, поради установените икономически и социални вреди. Либерализация на първоначално въведената тотална забрана на тютюнопушенето въведе и Хърватска, след като оцени ефектите от забраната като икономически негативни. В края на 2011 г. Холандия също смегчи режима, а министърът на здравеопазването, благосъстоянието и спорта Едит Схиперс заяви, че вярва в свободата на избор на пушачите и че правителството “е отишло твърде далеч в налагането на правила срещу пушенето”. В края на септември т.г. чрез референдум Швейцария също отхвърлиха забраната.

Не на последно място, забраната не отчита конкретните национални климатични и културни особености и манталитет, вкл. големия процент от населението, употребяващо тютюневи изделия. Това ни поставя и пред нелеката задача да носим отговорност за действията на трети лица.

С тези и други аргументи участниците в пресконференцията призоваха за:

• Изготвяне на икономическа оценка на въздействието на въведената рестриктивна мярка;

• Регламентиране на възможност за обособяване на заведения (или части от заведения) за обществено хранене и развлечения, достъпни за пушачи, при стриктно спазване на изискванията за климатизация, вентилация и недопускане на непълнолетни лица в тях;

• Въвеждане на стимули за доброволно приемане на забраната, вкл. данъчни бонуси за тези, които изберат да забранят пушенето в собствените си заведания;

• Стартиране на публично-частно партньорство за осъществяване на образователни и др. кампании за вредите от тютюнопушенето.

9 Октомври 2012 / 17:48
автор: bgBarman.bg

Последно в Новини

Glenfiddich отправя поглед към звездите с Lunar New Year 2022

Публикувано на 2022-03-19 17:11:01

Glenfiddich в колаборация с артиста Рлон Уанг представиха най-новото издание на популярната си лимитирана серия, посветена на Лунната Нова година.

60 годишно уиски The Glen Grant бе представено в София

Публикувано на 2021-10-08 14:24:39

The Dennis Malcolm 60th Anniversary Edition Aged 60 Years дебютира в The Residence Exclusive Club, представено от Максиъм България на уиски вечеря с петстепенно меню.

Glenfiddich в уникална колаборация с български творец

Публикувано на 2021-06-17 11:43:06

Glenfiddich, най-продаваната марка сингъл мацово уиски на планетата влезе в уникална колоборация с български майстор на калиграфското изкуство.

Beam Suntory инвестираха £6 милона в Glen Garioch

Публикувано на 2021-03-17 10:48:51

Beam Suntory обявиха намеренията си да инвестират 6 милиона британски лири в дестилерията Glen Garioch в Олдмелдрум, Шотландия.

Майсторски класове с Вария Дилейлиън

Публикувано на 2020-04-30 10:20:46

Присъединете се към чаровната ливанка, посланичка на портфолиото на Bacardi Martini, и със сигурност бихте научите нещо ново.

Безплатни бармански курсове по време на карантина

Публикувано на 2020-03-27 12:08:08

Ananas и Bar Smarts, двете водещи он лайн платформи за обучение на бармани обявиха обучителните си програми за безплатни от месец април.

Pernod Ricard инвестира сериозно в утвърдени марки

Публикувано на 2020-03-26 14:34:33

Днес 26 март 2020 година от централата на Pernod Ricard съобщиха, че компанията вече е ексклузивен собственик на ултра премиум марката джин Monkey 47. Прави впечатление, че в последно време френската копания е предприела доста сериозна инвестиционна офанзива към вече утвърдени в световен мащаб марки.

Diageo обяви 1 милион паунда помощ за заплатите на барманите

Публикувано на 2020-03-24 18:42:25

Най-голямата алкохолна компания в света Diageo се отзова в този така труден период за съдържателите на заведения и отдели 1 милион паунда, за да им помотне да изплатят заплатите на персонала си.

Глобалния Бранд Амбасадор на BenRiach Distillery пристига в България.

Публикувано на 2019-10-18 13:24:40

Стюърт Бюканън e бранд амбасадор на сингъл малц уискитата BenRiach (БенРиах), GlenDronach (ГленДронах) и Glenglassaugh (Гленгласа) и има какво да разкаже за уиски производството в трите дестилерии.

BOLS Brand Ambassador Workshop

Публикувано на 2018-05-15 08:52:19

Летните обучения започват. Първото интригуващо събитие този сезон е BOLS Workshop.

Водка Reyka — изобретателна като земята, която я вдъхновява

Публикувано на 2017-10-02 14:47:03

Многократно награждаваната исландска водка Reyka е вече в България.

MARTINI с нов дизайн на бутилките

Публикувано на 2016-12-12 23:34:45

Култовата марка италиански вермут MARTINI ни изненада приятно с нов дизайн на бутилката си, който е обвързан със състезания от Формула 1.

Страхотен успех на The Ultimate Bartender Championship, България 2016

Публикувано на 2016-11-28 22:03:58

В края на октомври едни от най-добрите бармани в България станаха част от световната барманска суперлига The Ultimate Bartender Championship (UBC).

65 годишен Макалън ще бъде изложен на Whiskey Fest Sofia 2016

Публикувано на 2016-10-25 12:54:04

Едно от най-редките и стари уискита в света — The Macallan in Lalique VI «Pearless Spirit» — пристига в България.

JIM BEAM, COURVOISIER, TEACHER’S и SAUZA са вече с нов облик

Публикувано на 2016-04-16 15:00:13

Водени от желанието да задоволят най-съвременните изисквания и нагласи, Beam Suntory ще предложат на своите клиентите обновена визия на част от марките си:

Monkey Shoulder е най-модното шотландско уиски според най-влиятелните барове в света

Публикувано на 2016-02-07 15:36:35

За втора поредна година Monkey Shoulder получава признание в авторитетната класация на Drinks International «Най-добрите 50 бара в света». След допитване сред барманите от 250-те най-добри бара в света, блендираното малцово уиски на William Grant & Sons бе обявено за «Най-модното шотландско уиски» за 2015 година.

CAMPARI подчертава своя сладко-горчив вкус в новия си календар за 2016 година. В главната роля, Кейт Хъдзън.

Публикувано на 2015-12-16 12:46:02

Campari официално представиха своя Календар за 2016г. Тази година лицето на Календара е американската актриса и предприемач Кейт Хъдзън., а темата е ‘The BitterSweet Campaign’.

Лятото настъпва. Време е за Аперитиво!

Публикувано на 2015-05-21 17:55:01

Италия е известна, както със своите история, култура, мода и бързи коли, така и с любимото aperitivo — насладата от лек коктейл и приятен разговор с приятели в края на работния ден.

От Hibiki представиха първата в света интерактивна чаша за уиски

Публикувано на 2015-03-31 10:35:04

От Beam-Suntory представиха първата в света интерактивна чаша за уиски, разработена специално за Hibiki, тяхната най-продавана марка японско блендирано уиски.

Kavalan Solist Vinho Barrique е най-доброто сингъл малцово уиски

Публикувано на 2015-03-23 22:35:05

Победителят в най-оспорваната категория сингъл малцово уиски на “Световните Уиски Награди”, организирани от Whisky Magazine, тази година е тайванското Kavalan Solist Vinho Barrique.

Bols Around The World 2015 стартира от 1 - ви Април с нови предизвикателства за барманите

Публикувано на 2015-03-10 16:32:25

За поредна година Bols, най-старата в света марка произвеждаща алкохолни напитки, ще даде възможност и вдъхновение на барманите от над 60 страни да променят историята на барманството и техния живот. България е отново част от това предизвикателство.

Diageo финализираха сделката по придобиването на Don Julio

Публикувано на 2015-03-02 12:41:45

Diageo придоби пълна собственост на Don Julio, след като в края на февруари (2015) финализира сделка за придобиване 50% — я дял в супер премиум марката, който не притежаваше изцяло. Сделката дава на Diageo пълни права на собственост и на дистрибуцията на марките Don Julio и Tres Magueyes, дестилерията La Primavera, която се намира в района на Лос Алтос, Халиско, заедно със запасите от агаве.

Максиъм България обявиха конкурс за посланик на марките Campari и Aperol

Публикувано на 2015-02-23 13:29:10

Позицията на посланик на известна и престижна марка е работа мечта за всеки барман по света. Ако определяте себе си като завършен барман със задълбочени познания за напитките и желание да се отдадете на безкраен купон, това е шансът на живота Ви.

Bacardi сменят бутилката на ключовите си продукти

Публикувано на 2015-02-13 11:27:54

От Bacardi, втората най-голяма марка спиртна напитка и първа по продажби марка ром в света, разкриха старта на глобална подмяна на бутилката на ядрото на своите продукти: Bacardi Superior (Carta Blanca) Bacardi Black (Negrа) и Bacardi Gold (Oro).

Carpano Antica Formula и Solerno са вече в България

Публикувано на 2015-01-29 13:24:06

Отскоро на нашия пазар се появиха две уникални висококачествени марки алкохолни напитки: Carpano Antica Formula и Solerno.

Пистолет за 3D лате арт завладява Азия

Публикувано на 2014-11-21 11:39:06

Ако обичате лате арта, но изпитвате трудности при приготвянето любимата напитка или сте вече професионалист и искате да впечатлите своите клиенти с нещо ново и различно, то тази джаджа ще ви направи особено щастливи.

Glenfiddich са възпроизвели своето първо сингъл малц уиски от 1963 г.

Публикувано на 2014-11-18 12:18:18

От William Grant & Sons собственик на марката Glenfiddich, открила категорията шотландски сингъл малц уиски, са успели да възпроизведат своя оригинален стартов продукт от 1963.

Yamazaki Single Malt Sherry Cask е «Най-доброто уиски в света»

Публикувано на 2014-11-05 13:09:29

Джим Мъри определи Yamazaki Single Malt Sherry Cask 2013 г. за «най-доброто уиски в света» в новата си Whisky Bible 2015 г. Интересен е фактът, че в новото издание шотландските марки не успяха да влязат в челната петица.

Diageo размениха Bushmills за премиум текила бранда Don Julio

Публикувано на 2014-11-03 15:16:07

Diageo (Диаджео) са се съгласили да жертва своя дял в категорията на ирландското уиски в полза на премиум текила сегмента. Вчера бе обявено, че са се съгласили да дадат бизнеса на своята ирландска марка уиски Bushmills на Jose Cuervo в замяна на пълна собственост върху марката супер премиум текила Don Julio.

Нова премиум визия за Glenfiddich 18 YO

Публикувано на 2014-10-10 12:22:42

Бутилката на осемнадесет годишният Glenfiddich сингъл малц уиски вече има нов дизайн, който значително го отличава от останалите продукти на марката.

Beam Suntory представиха Peated Malts of Distinction

Публикувано на 2014-10-07 12:01:01

Beam Suntory представиха «Peated Malts of Distinction» — колекция от опушени с торф уискита от своите шотландски и ирландски дестилерии.

Винтажната колекция на The Macallan е продадена на търг за 430 000 долара

Публикувано на 2014-09-25 11:37:23

Най-голямата в света винтажна колекция от сингъл малц уиски на една дестилерия «The Macallan Fine and Rare» бе продадена на търг, за рекордната цена от 430 000 долара. Продажбата надхвърля очакванията с над 100 хил. Това е световен рекорд.

След 60 години странство Tullamore D.E.W. намери свой дом

Публикувано на 2014-09-19 11:07:24

Тази седмица William Grant & Sons отрязаха лентата на новата дестилерия на своето ирландско уиски Tullamore D.E.W. (Тълмор Дю)

Sailor Jerry Spiced Rum с нова бутилка

Публикувано на 2014-09-15 20:59:50

От компанията William Grant & Sons, обявиха, че променят визията на своята марка премиум спайс ром Sailor Jerry (Сейлър Джери).

William Grant & Sons са новите собственици на Drambuie

Публикувано на 2014-09-08 15:44:12

От William Grant & Sons са потвърдили придобиването на Drambuie Liqueur Company Limited, която е собственик на Drambuie — най-популярната шотландска марка уиски ликьор.

От Енциклопедията…

Силни, ароматни и вкусни

Истината за ароматизираните водки

Шотове с ароматизирана водка
1345035350 / twitter: @bgbarman

Последните години сме свидетели на изключително производство на ароматизирани водки. Поради този факт, повечето от вас може би си мислят, че това съвременно течение е нещо ново и модерно. Модерно да, но в никакъв случай не бих казал ново.

От кухнята на енергийните напитки

Какво съдържат и как ни въздействат?

Въздействието на енергийните напитки
1354536971 / twitter: @bgbarman

Енергийните напитки са безалкохолни, често леко газирани напитки, чиято цел е да предостави на потребителя им бърз прилив на енергия. Те са на разположение във всеки магазини за хранителни стоки, будка или бензиностанция. Шансовете някой да не знае какво е енергийна напитка са нищожни. Дали обаче наистина знаем какво в действителност представляват те и как ни въздействат.

Млечни продукти и напитки

Под каква форма можем да консумираме мляко

млечни продукти
1346402252 / twitter: @bgbarman

Благодарение на съвременните технологии днес можем да консумираме мляко навсякъде и под различни форми. В заведенията по целия свят директно или индиректно се използва всяка една от тях. Във следващите редове, ще ги изброим и охарактеризираме. Това е от малкото тип — академични статии в енциклопедията, но за съжаление, при млякото няма много голяма интрига. Въпреки че това са продукти от ежедневието и всеки със сигурност е запознат с повечето от тях винаги можете да научите нещо ново.

реклама Whiskey Fest 2019