историята на Jack Daniel's

Jack Daniel’s Single Barrel®

«Джак Даниелс сингъл барел»

  • Вид опаковка: Стъклена бутилка
  • Размер опаковка: 700 мл
  • Алк. съдържание: 45 об. % алк.

Дегустационни характеристики

Цвят: Искрящ, тъмно червен кехлибар
Нос: Сладки нотки на ванилия и карамел, комплексен аромат с изразена мекота. Ванилията доминира лекия плодов аромат на портокал и мента
Вкус: Изразява истински си характер в задната част на небцето. Букет от сладка ванилия, тежък дъб и зрели череши
Финал: Дъбов финал. Меко усещане в цялата уста


Jack Daniel’s Single Barrel (Джак Даниелс сингъл барел) е уникално уиски, специална селекция, подбрана сред десетки други — гордостта на дестилерията.

Препоръки за сервиране

Лого на Джак Даниелс Сингъл барел

Дегустацията на Jack Daniel’s Single Barrel е интересно и уникално изживяване. За да се насладите напълно на вкуса му, ние Ви предлагаме да го пиете чист. Поради по-високото алкохолно съдържание долейте малко вода (10%), която ще «отвори» ароматите. Ако леда за вас е задължителен и не можете без него, гледайте поне да не е приготвен от чешмяна вода.

Jack Daniel’s Single Barrel излиза на пазара през 1997 г. с цел навлизане на марката в супер премиум уиски сегмента. От пускането си до ден днешен това е най-продаваното сингъл барел уиски в света.

Какво е Single Barrel?

Служители от Джак Даниелс Дистилери носят бъчва

На всеки любител на отлежалите питиета е ясно, че понятие като «две еднакви бъчви», няма. Всяка една притежава уникални характеристики, дължаща се на поредица от фактори. На първо място всяко дърво има собствена история, а всяка дъга на бъчвата е от различна част на дървото. Всяка една бъчва се изработва и обгаря ръчно и колкото и стриктно, по часовник, да се извършват манипулациите, не може да се получат две еднакво овъглени. Ако добавим, че всяка една бъчва, пълна с уиски, заема по-ниско или по-високо място в склада и вземем под внимание характера на времето през годините на отлежаване, на всеки става ясно, че уискито в тях ще е с различни характеристики. Една с по-добри, друга с не толкова. Когато гоним стандарти и очакванията са всяка една бутилка с любимото ни уиски да има един и същ вкус и аромат където и да се намираме по света, това е проблем. Поради тази причина преди бутилиране на всяка партида уискито от всички одобрени бъчви се смесва. Точно така се прави преди бутилиране на Jack Daniel’s Old No. 7. Когато обаче измежду 100 бъчви изберем тази, в която уискито е развило най-добрите възможни характеристики, това е супер премиум качество. Ако решим да го бутилираме отделно имаме сингъл барел уиски — гордостта на дестилерията.

Технология на производство на Jack Daniel’s

Все още можете да намерите хора, които наричат Джак Даниелс бърбън. Те имат своите доводи и сигурно са прави за себе си. Истината обаче е друга! Истината е, че това уникално Американско уиски се произвежда по технология, която му отрежда нова самостоятелна категория — Тенеси уиски. Следващите редове ще Ви запознаят със старата Тенеси технология, по която от десетилетия се прави едно от най-обичаните уискита в света.

Зърното използвано при Джак Даниелс

Всяка глътка от Jack Daniel’s Old No. 7 е точно толкова добра, колкото съставките, използвани при производството й.

Факт, който никой не крие е, че първите три процеса: майшуване, ферментация и дестилация не се различават от тези за производството на бърбън. Почеркът на Джак обаче идва след тях.

Майшуване (стриване, попарване, смесване на каша, втасване) и ферментация

В началото зърното, главно царевица (80%), ечемичен малц (12%) и ръж (8%), се смилат и готвят в чиста изворна вода. Тази, използвана при производството на Jack Daniel’s е с ниско съдържание на желязо. Това е важна подробност и обяснява защо Джак построява, през 1866 г., своята дестилерия точно при варовития извор «Cave Spring Hollow». Царевицата в микса носи сладост, а ръжта пикантност. По време на този етап царевицата и ръжта освобождават нишесте, което след това, благодарение на ензимите в съдържащи се естествено ечемичния малц (12%) се превръща в захар. След това се добавя мая и малко, вече кисела, мъст от предишния цикъл (саур маш технология). Благодарение на маята, лепкавата каша (mash), бавно, но сигурно ферментира и превръща захарта в алкохол. Крайният резултат се нарича «дестилационна бира», която е със сила 9 об. % алк.

Бистра изворна вода, царевица, ръж, ечемичен малц, саур маш технология. Така започва пътя на Джак Даниелс.

Дестилация

Ферментиралата каша се изпомпва в една от двете двойки медни колонни дестилатори, всеки с височина от по 13,7 м. и съответно 1,9 и 1,4 м. ширина. След двете последователни дестилации, крайният резултат е бяло уиски със 70 об. % алк. До тук, тънкостите на процеса и уменията на човека контролиращ етапите, технологията не се различава от тази на обикновените Американски уискита.

Филтрация и омекотяване

Това, което прави разликата между уискитата на Тенеси и Кентъки е процесът на омекотяване — специална филтрация на дестилата през дървени въглища.

Това е етапът, който разграничава Тенеси уискитата от всички останали. Веднага след дестилацията и непосредствено преди да се налее в бъчвите, всяка една капка, от семейството на Jack Daniel’s (Джак Даниелс), се омекотява през триметров слой въглени от сладък клен.

Капка по капка, бавно в продължение на 10 дни, младият 70 об. % алк. дестилат, преминава през въглените.

Това е подход, който няма аналог в света. Кленовите въглени не само пречистват алкохола от всички нежелани елементи, но и допринасят за уникалния му мек вкус, с лек нюанс на пушек и сладост.

Производство на кленови въглени в дестилерията на Джак Даниелс

Всяка година компанията харчи над 1 млн. долара за производството на кленови въглени.

Отлежаване

Всяка бъчва, използвана за отлежаването на уискитата от семейството на Джак е изработена в собствената бъчварница — Brown-Forman Cooperage. Не са много производителите на уиски, които могат да се похвалят със същото. В действителност, други няма.

След филтрацията уискито отлежава в обгорени бъчви от американски бял дъб, в някой от 75 — те склада на дестилерията. Преди това, алкохолното съдържание на уискито се намаля до 59 об. % алк.

Година след година, промяната в сезонните, температурата и влажността на въздуха има уникален ефект върху уискито. Всяко лято, топлината кара порите на дъбовите дъги да се разширяват, което позволява на уиски да навлезе в дървото. През хладната зима, ниските температури причиняват на дървото точно обратното и принуждават уискито да напусне вътрешността на дървото. Благодарение на това движение навън и навътре в дървото, уискито получава своя кехлибарен цвят, придобива фини аромати и се овкусява от карамелизираните захари от овъглени от вътрешната страна дъги на бъчвата. Истината е, че всяка промяна в температурата и атмосферното налягане, всяко едно колебание в метеорологичните условия се отразява на вкуса на уискито.

Джак Даниелс тенеси уиски почива на спокойствие

Jack Daniel’s Old No. 7 отлежава от 4 до 6, а Jack Daniel’s Single Barrel — 7 дълги години. Решението кои бъчви са готови да бъдат отворени и бутилирани се взема от майстор дестилатора, чрез пряка дегустация.

Всяка една бъчва реагира различно на тези промени. До голяма степен, освен споменатите в началото на статията причини, основна роля играе местоположението на уискито в склада, където то почива. Бъчвите, които е решено, че имат потенциал да създадат Jack Daniel Single Barrel се поставят да отлежават в най-горните редове на складовете. В дестилерията наричат тази част «Angel’s Roost» (Където спят ангелите). На тези редове, летните температури могат лесно да достигнат до над 38 ºС, а през зимата падат ниско под нулата. Тези две крайности карат уискито да се движи навътре и навън към и от дървените дъги на бъчвата с по-голяма сила, което води до интензивно зреене и образуване на уникални дегустационни характеристики, търсени от майстор дестилатора за избора му на сингъл барел.

Това интензивно зреене на ускито води до увеличаване на «Angels share» (Ангелския данък) — частта от уискито, която се изпарява от бъчвата по време процеса на отлежаване, която е значителна при любимия ни Single Barrel.

3D Бутилка Джак Даниелс Сингъл барел

Доказателство за уникалността на уискито е не само красивата гарафа, в която е напълнено, но и специалния етикет, на който са отбелязани номера на бъчвата, етажа, на който е отлежавала бъчвата и датата на бутилиране.

Бутилиране на Jack Daniel Single Barrel

След отварянето на избраната бъчва, алкохолното съдържание на отлежалото уиски се намаля до 45 об. % алк., чрез добавяне на изворната вода и то се бутилира.

От една бъчва се пълнят около 240 бутилки. Всеки закупил цялата бъчва освен бутилираното съдържание, участва в специална програма — «Buy the barrel» и получава в допълнение неговото име, изписано на метална табелка върху всяка една бутилка и празната бъчва, от която е избрал да закупи уискито. Ако има желаещи можете да си поръчате вашата лична на тел. + 1-888-551-JACK. Цената на една бъчва е 10 000 щатски долара.

Пазителите на стандартите

Освен че контролира целия процес на приготвяне на уискито и извършва дегустацията, преди да се бутилира всяка една партида, майстор дестилатора (главният технолог) следи за спазване на всички стандарти.

Това съвсем не е работа, която можете лесно да получите. Само седем късметлии са заемали тази длъжност като първи е бил Джак Даниел. Останалите са: неговият племеник Лем Мотлоу, следван от Лем Толей, Джес Гамбъл, Франк Бобо, Джими Бедфорд и настоящият, носещ това почетно звание, Джеф Арнет. Всеки един от тях ревностно спазва веруюто на Джак.

«Every day we make it, we’ll make it the best we can.»

Джак Даниел

История на Jack Daniel’s

Потребителите по цял свят обичат Jack Daniel’s, защото съчетава 2 неща — вкус и традиция. За да обичаш Джак не е достатъчно да го опиташ. Трябва да знаеш и неговата история! Jack Daniel’s е уиски с богата и интересна история, на която сме обърнали специално внимание в статията за марката. Отделете време, сипете си от любимото Тенеси уиски и я прочетете. Джак заслужава това.

Други продукти на марката

Jack Daniel’s е водеща марка в индустрията днес. Въпреки че черният етикет, Jack Daniel’s Old No. 7 е най-популярен, можете да опитате и другите продукти на марката.

През 1988 г., от компанията пускат двойно омекотеното Тенеси уиски — Gentleman Jack. То е двойно филтрирано през кленовите въглeни, веднъж след дестилацията и още един път след отлежаването.

С цел навлизане в супер премиум уиски сегмента, през 1997 г. на пазара излиза Jack Daniel’s Single Barrel, който веднага се превръща в най-добре продаваното single barrel whiskey в света.

През 2011 г., се появи и Jack Daniel’s Tennessee Honey — един от първите продукти от световното модното течение медени ликьорени уискита.

Jack Daniel’s Green Label — зеления етикет е вече рядко срещан, по-малко отлежал и с по-леки характеристики, продукт на марката, а Jack Daniel’s Silver Select е 50 об.% алк. продукт, бутилиран само за експорт и определени пазари.

Не се чудете, ако по рафтовете на някой супермаркет видите малки черни шишенца с барбекю сос и логото на Jack Daniel’s, а направо слагайте в кошницата. Това е оригинален продукт на марката, който между другото е много вкусен.

автор: bgBarman.bg
реклама Whiskey Fest 2019

Тенеси Уиски

Jack Daniel's / George Dickel

Бърбън ли са уискитата на Тенеси

Особености наТенеси уиски
Дървени въглища за тениси уиски

Независимо от факта, че най-популярната категория при американските уискита е бърбъна, най-обичаната марка родом от този континент е Jack Daniel’s. Продуктите на тази марка обаче не са бърбън, те са Тенеси уиски и се правят по различен маниер от тези в Кентъки и останалите щати. Каква е разликата и какво е уникалното тук, ще разберете в следващите редове.

Разделението на стиловете

Разбира се в ранните години на прохождане на американските уискита, всички «марки» се произвеждали по един и същ начин. Територията на Тенеси бива колонизирана от Шотланци и Ирландци, бягащи от първите акцизи върху производството на алкохол, наложени от Джордж Вашингтон. Те използвали местната царевица и ечемик, вземали от пречистената от варовитите скали вода, произвеждали и транспортирали продукцията си надолу по реката. Нищо различно, нищо необичайно.

Разделението между бърбъна на Кентъки и стила Тенеси идва през 1920, когато се появява «Процесът на окръг Линкълн» (Lincoln County Process). Това изобретение се приписва на Алфред Итън (Alfred Eaton), който описва как филтрира произведеното от него уиски през няколко стъпки дървени въглища от клен. Разбира се има доказателства, че принципът вече е бил използван преди неговото «изобретение». Без значение кой е бил пръв, от средата на 19 век, това става основна техника в Тенеси.

Въпросът, защо тази практика се е разпространила само в Тенеси и никъде другаде, продължава да гложди, затова ще Ви позанимая още малко с нея. Историята не дава конкретни доказателства за това, но е възможно полски и руски производители на алкохол да са пристигнали в щата по това време. Водата в Полша била филтрирана през дървени въглища още през 16 век, преди този процес да се приложи в производството на водка. През 18 век повечето полска водка се е пречиствала по този начин, преди да се ароматизира. В края на краищата глобализацията на информация не е от вчера. Производители от целия свят обменяли информация, експериментирали и променяли своите производства по начин, който смятали за най-удачен.

Един от първите — използвали тази техника бил младият Джак Даниел (Jack Daniel). Той започва да дестилира уиски на крехката 7 годишна възраст. През 1863, когато е на 13 години, управлява своя собствена дестилерия. Няколко години по-късно Джордж Дикел (George Dickel), търговец на уиски, купува действаща дестилерия близо до Тулахома (Tullahoma) и до края на века я превръща в най-голямата и най-модерната в щата.

Трудностите

Следват трудни времена за производителите на уиски. «Движението за въздържание» започва да показва своите зъби и през 1910 година производсвото в Тенеси е забранено. Дестилерията Jack Daniel’s, ръководена по това време от неговия племенник Лем Мотлоу (Lem Motlow), се мести в Сент Луис (St. Louis) за период от 9 години, когато Сухият режим обхваща целите Съединени Американски Щати. През 1936 година, след могъща борба върху правата на името, той успява да се върне в Линчбърг (Lynchburg).

Джордж Дикел е изправен пред подобни проблеми. Когато настъпва забраната, той мести производството си в Луисвил (Louisville). Въпреки това, методът на филтрация през дървени въглища се запазва. Минава доста време преди той да се завърне у дома.

Технологията

По дефениция Тенеси уиски трябва да бъде произведено от минимум 51 % еднотипно зърно. Технически това може да бъде пшеница, царевица, ечемик и пр., но на практика и двете действащи дестилерии използват царевица. Тя формира около 80 % от зърнената каша на Jack Daniel’s.

Процесите на смесване на зърното, на ферментация и дестилация са еднотипни с тези на Кентъки. Това, което определя специалния му характер, е филрирането на «бялото куче» през 3 метра гранулирани дървени въглища от клен. Това е двоен процес, който премахва примесите от младия спирт и същевременно дава мек, сладнеещ вкус. Сладостта идва от съдържанието на захари в клена, които се задържат чрез обгарянето и се извличат от преминаващия алкохол.

При Jack Daniel’s са нужни до 5 дни течността да се филтрира от вълнените одеала, които са на дъното на варела.

Dickel има съвсем различен подход. При него вълнените одеала са разположени отгоре и отдолу на варела. Това прави неговия стил много по-деликатен от богатия и ликьорен Jack Daniel’s.

Различия между двете дестилерии се намират и при процеса на отлежаване. Докато Jack Daniel’s използват многоетажните складове и постоянно разменя местоположението на бъчвите, при Dickel's отлежават в едноетажни сгради, които се отопляват през зимата.

Ако трябва да посочим една марка, която създаде пътя и отвори света към уискитата на Америка, това определено ще е Jack Daniel’s. Той някакси успява да култивира рокендрол имиджа, без постоянно да се рекламира като бунтовническо питие. Той е пример за невероятно успешна маркетинг стратегия, без аналогия при кехлибарените напитки. До ден днешен това е и марка, която все още никой не се е захванал да имитира.

автор: bgBarman.bg
реклама Whiskey Fest 2019