Отворено писмо на хотелиерите и ресторантьорите в България до Бойко Борисов
Относно преразглеждане на промените в Закона за здравето и, в частност — въведената от 1 юни 2012 г. забрана за тютюнопушене на открити и закрити обществени места.
ДО
Г-Н БОЙКО БОРИСОВ
МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ
НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
КОПИЕ ДО:
Г-ЖА ЦЕЦКА ЦАЧЕВА
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
Г-ЖА ДАНИЕЛА ДАРИТКОВА-ПРОДАНОВА
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО ЗДРАВЕОПАЗВАНЕ ПРИ НС
Г-Н ОГНЯН ЯНАКИЕВ
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯ ПО ОБРАЗОВАНИЕТО, НАУКАТА И ВЪПРОСИТЕ НА ДЕЦАТА, МЛАДЕЖТА И СПОРТА ПРИ НС
Г-ЖА ДАНИЕЛА ПЕТКОВА
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯ ПО КУЛТУРАТА, ГРАЖДАНСКОТО ОБЩЕСТВО И МЕДИИТЕ ПРИ НС
Г-Н ДЕЛЯН ДОБРЕВ
МИНИСТЪР НА ИКОНОМИКАТА, ЕНЕРГЕТИКАТА И ТУРИЗМА
Г-ЖА ДЕСИСЛАВА АТАНАСОВА
МИНИСТЪР НА ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО
Г-Н ТОТЮ МЛАДЕНОВ
МИНИСТЪР НА ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
Г-Н КЕМАЛ ЕЮП АДИЛ
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯ ЗА ЗАЩИТА ОТ ДИСКРИМИНАЦИЯ
Г-Н КОНСТАНТИН ПЕНЧЕВ
ОМБУДСМАН НА Р БЪЛГАРИЯ
СРЕДСТВАТА ЗА МАСОВА ИНФОРМАЦИЯ
ОТВОРЕНО ПИСМО
ГОСПОДИН МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ,
С настоящото настоятелно молим да инициирате действия за преразглеждане на промените в Закона за здравето и, в частност — въведената от 1 юни 2012 г. забрана за тютюнопушене на открити и закрити обществени места.
Позволете да представим на вниманието Ви нашата позиция и аргументи в подкрепа на горното.
С голямо притеснение отбелязахме, че в общественото пространство тенденциозно и умишлено се налага отрицателно мнение, петни се достойнството ни и се внушава, че собствениците на заведения в България, изпълнявайки своята дейност, са водени единствено от личните си интереси, не спазват законите и нарушават интересите на потребителите. Вменява се, че собствениците на заведения подкрепят и одобряват тютюнопушенето.
Ясно и еднозначно заявяваме, че по никакъв начин ние не защитаваме употребата на тютюн и тютюневи изделия, но настояваме за равни права на пушачи и непушачи. Ние подкрепяме Вашите усилия за въвеждане на правила, гарантиращи здравословна жизнена среда за всички граждани на Република България, но категорично се обявяваме против тоталната забрана за тютюнопушене и настояваме за промени в Закона за здравето в тази му част.
Водещите аргументи в подкрепа на нашата позиция са следните:
1. В ситуация на задълбочаваща се криза, свито вътрешно потребление, огромна междуфирмена задлъжнялост и предвиждан нулев растеж на икономиката, ние, собствениците на заведения, сме изправени пред реална опасност от фалити.
2. Спазвайки стриктно въведените нормативни изисквания от началото на 2005 г., както и последващите решения от януари 2011 година, монтирахме скъпоструващи съвременни вентилационни системи и въздухонепроницаеми преградни стени. С влизането на забраната в сила вложените инвестиции собствениците на заведения и хотели в размер на над 50 млн. евро се оказаха неприложими и невъзстановими!
3. Въпреки множеството уверения, че забраната няма да се отрази негативно на нашия бизнес, след нейното въвеждане огромна част от заведенията са изправени пред един и същ проблем — масов отлив на клиенти и значително свиване на обороти. В есенно-зимния период отрицателният икономически ефект ще бъде в още по-големи мащаби, което налага неотложност за предприемане на незабавни мерки! Макар все още да не са публикувани официалните данни на Националния статистически институт (НСИ) за третото тримесечие на годината, очакванията ни на база наблюденията върху сектора са за
4. По експертни разчети, икономическите ефекти от забраната ще се изразят в над 228 млн.лв. по-малко приходи за държавния бюджет годишно, в т.ч.: над 12 млн.лв. по-малко приходи от осигуровки; над 60 млн.лв. по-малко приходи за бюджета от ДДС; над 144 млн. лв. по-малко приходи от данък «печалба».
5. Към преките отрицателни ефекти за бюджета трябва да се добавят разходите за социални помощи и обезщетения при безработица, както и увеличените разходи за контрол. Косвените ефекти по отношение на социалната сигурност и бедността са неизчислими, а ефектите за пазара на труда са опустошителни не само за бранша, но и за цялата икономика.
6. Не бива да се пропуска фактът, че по линията на технологичните връзки, стагнацията в нашия сектор ще се отрази пагубно и на други сектори на икономиката, като транспорт, производство и търговия с оборудване, храни, консумативи, реклама и др.
7. Не се оправдават очакванията за намаляване броя на пушачите. Няма категорични доказателства (нито в световен мащаб, нито за България), че забраната за тютюнопушене в заведенията влияе върху намаляването на употребата на тютюневи изделия сред населението. Потвърждение на този факт е и отчетеното от Агенция «Митници» 8 — процентово увеличение на приходите от акцизи от цигари през първите три месеца след въвеждане на тоталната забрана за тютюнопушене на обществени места. Според отчета на Министерството на финансите за изпълнението на консолидирания бюджет към м. Юли 2012 г. приходите от акцизи от тютюневи изделия са в размер на 994.7 млн. лв., което е със 73.9 млн. лв. повече спрямо юли 2011 г.
8. Промените в закона противоречат на националните и международни норми, които категорично забраняват и осъждат дискриминация, на основата на какъвто и да е признак. В случая е налице неравно третиране на част от населението и ограничаване на достъпа му до обществени места, както и невъзможност за предоставяне от собствениците на заведения на една и съща услуга и едни и същи условия на всеки клиент. В морално-етичен план, вследствие на забраната се стига до остро противопоставяне, разделение, необосновано и излишно напрежение между отделните групи в обществото — нещо, което при действащите досега разпоредби за обособяване на места за пушене и такива без цигарен дим не съществуваше като проблем!
9. Приемането на забраната е в противоречие с изискванията на Закона за нормативните актове, според който е задължително приемането на нормативни текстове да става след внасянето на аргументирани мотиви и пълноценна оценка на икономическото въздействие от съответната нормативна промяна. Аналогични са и изискванията на Закона за ограничаване на административното регулиране и административния контрол върху стопанската дейност. В настоящия случай мотивите на вносителите се изчерпват с грижа за здравето на населението, а оценка на икономическото въздействие не е приложена!
10. Твърденията, че това е «европейска практика», са несъстоятелни. Официална статистика на ГД «Обществено здраве и потребители» относно приложимото законодателство в държавите-членки на ЕС сочи, че само в пет от тях (Ирландия, Обединеното кралство, Гърция, Испания и Унгария) има наложена стриктна забрана за употреба на тютюневи изделия на закрити обществени места. Три от страните (Унгария, Гърция, Испания) вече са предприели стъпки за нейната отмяна, поради установените икономически и социални вреди. Либерализация на първоначално въведената тотална забрана на тютюнопушенето въведе и Хърватска, след като оцени ефектите от забраната като икономически негативни. В края на 2011 г. Холандия също смегчи режима, а министърът на здравеопазването, благосъстоянието и спорта Едит Схиперс заяви, че вярва в свободата на избор на пушачите и че правителството «е отишло твърде далеч в налагането на правила срещу пушенето». В края на септември т.г. чрез референдум Швейцария също отхвърлиха забраната.
11. Забраната не отчита конкретните национални климатични и културни особености и манталитет, вкл. големия процент от населението, употребяващо тютюневи изделия. Това ни поставя и пред нелеката задача да носим отговорност за действията на трети лица.
12. Изкарването на пушачите на улицата затруднява силно работата на охраната на заведенията, съответно — често води до нарушаване на обществения ред (основно по линия на шума в късните часове на денонощието) и крие риск от инциденти, за чието предотвратяване отново се вменяват допълнителни отговорности на собствениците на заведения.
13. Не на последно място, важно е да се отбележи, че съществуващите преди забраната места без тютюнев дим губят конкурентни предимства след въвеждането на забраната. Това пряко влияе върху тяхното икономическо състояние. Чрез забраната тази пазарна ниша практически се закрива.
ГОСПОДИН ПРЕМИЕР,
Ние не желаем да закриваме работни места. Ние се стремим да създаваме нови такива!
Ние не искаме подаяния от Държавата. Ние желаем постигнатите резултати от нашия труд да спомагат за постигане целите на нашата Държава!
Ние не желаем да насърчаваме децата ни да търсят своята реализация и бъдеще в чужбина! Ние се борим да им осигурим това бъдеще в Родината!
Ние призоваваме да ни бъдат предоставени равни права с тези на останалите икономически субекти за развиване на дейност, водеща до положителен икономически ефект.
Ние изискваме да бъде гарантирано конституционното ни право на труд!
Убедени сме, че намаляване риска за здравето на гражданите от неблагоприятното въздействие на факторите на жизнената среда, в т.ч. борбата с тютюнопушенето, трябва да се води с икономически и просветителски (образование, разяснение, убеждаване), а не с репресивни средства. Световният опит показва, че всяка забрана носи редица негативни последствия, измерими не само в икономически, но и в социален аспект: корупция, нелоялна конкуренция, пропуснати икономически ползи, пренебрегване на основни граждански права, създаване на социално напрежение и насърчаване на нетърпимостта между отделни групи в обществото.
ГОСПОДИН ПРЕМИЕР,
НАСТОЯТЕЛНО МОЛИМ ЗА:
1. Извършване на обективна оценка (с участието на експерти от засегнатия сектор) на икономическото въздействие на въведената забрана, съгласно Чл. 17 от Закона за нормативните актове.
2. Въвеждане на разумни граници на забраната за тютюнопушене на обществени места, без тя да поставя в неравностойно положение определени групи от обществото на база техен личен избор.
3. Регламентиране на възможност за обособяване на заведения (или части от заведения) за обществено хранене и развлечения, достъпни за пушачи, при стриктно спазване на изискванията за климатизация, вентилация и недопускане на непълнолетни лица в тях.
4. Въвеждане на стимули за доброволно приемане на забраната, вкл. данъчни бонуси за тези, които изберат да забранят пушенето в собствените си заведания.
5. Стартиране на публично-частно партньорство за осъществяване на образователни и др. кампании за вредите от тютюнопушенето.
Оставаме на разположение за среща в удобно за Вас време и в очакване на Вашия отговор. За контакт: БХРА, тел. 02 987 65 86, bhra_office@abv.bg.
С УВАЖЕНИЕ,
Българска хотелиерска и ресторантьорска асоциация
Неформално сдружение «Свободен избор»
Фейсбук група «Сдружение на заведенията в България»
Браншова асоциация на ресторантьорите — София
Асоциация на собствениците на заведения — Пловдив
Асоциация на ресторантьорите и хотелиерите — Варна
Алианс на туризма в Североизточния регион — Бургас
Сдружение на хотелиерите и ресторантьорите — Стара Загора
Съюз на хотелиери и ресторантьори — Ямбол
Българска асоциация на хотелиерите и ресторантьорите — Хасково
Българска асоциация на хотелиерите и ресторантьорите — Кърджали
Българска хотелиерска и ресторантьорска асоциация — Велико Търново
Браншова асоциация на хотелиерите и ресторантьорите — Добрич
Сдружение «Ловеч тур» — Ловеч
Сдружение на хотелиери и ресторантьори — Благоевград
Асоциация на хотелиерите и ресторантьорите — Шумен
Регионално сдружение на хотелиерите и ресторантьорите — Разград
Сдружение на хотелиери и ресторантьори — Вършец, Враца и Монтана
Съюз на собствениците — Слънчев бряг
Съюз на хотелиерите — Златни пясъци
Съвет по туризъм — гр. Копривщица
Сдружение на хотелиерите — Велинград
Сдружение на хотелиери и ресторантьори — Казанлък
Сдружение на хотелиерите и ресторантьорите — Чепеларе
Асоциация на хотелиерите и ресторантьорите — Асеновград
Регионално сдружение на хотелиерите — Златоград
Сдружение на хотелиери и ресторантьори — Сандански
Асоциация на производителите на спиртни напитки