От кисело вино — в напитка, обречена от столетия да бъде символ на изтънчен вкус и аристократизъм

Кратка история и въведение в света на брендито
Чаши за бренди квадратна

Първият ми досег с тази напитка е от детските ми години. В летните и прохладни късни следобеди баща ми често ме изпращаше до магазина за кока-кола. После изваждаше от шкафчето в гаража бутилка Слънчев Бряг или Плиска, сипваше в две чаши, за него и комшията, и доливаше с колата (така им харесваше). После сядаха на двора и играеха табла. Аз ги наблюдавах с интерес и търпеливо чаках да ми предложат да си пъхна пръста в чашата и да опитам от напитката, която те така сладко си пийваха. Сигурно и на мен ми се е усладило тогава, щом споменът така силно се е запечатал в съзнанието ми. Сега баща ми продължава да пие бренди, но само собствено производство и постоянно ми се ядосва, защото винаги го бия на табла.

Фактите днес

В днешно време, въпреки че водката и уискито заемат лидерски позиции не само в България, но и в световен мащаб, брендито продължава да е една от шестте базови спиртни напитки, за миксиране на коктейли и ликьори. Почитателите му са много повече, отколкото може би си мислите и се произвежда в много повече страни, отколкото със сигурност очаквате. Световен лидер по продажби е McDowell’s No1, със своите 6,8 млн. 9 — литрови каси. Убеден съм, че не сте го чували и ще се изненадате, но това е бренди, произведено в Индия и предлагано основно на местния пазар. Учудващо, но нито един от четирите световни гиганта: Courvoisier, Hennessy, Remy Marten и Martell не могат да се похвалят с такива продажби. Още един шокиращ факт от статистиката. Страната с най-голяма консумация на бренди не е Великобритания, а Филипините. Без преувеличение, можем да твърдим също, че брендито е една от напитките, наложили се като лидери на световния пазар. Неговите най-популярни и престижни представители обаче продължават да са тези, които идват от страните, най-тясно свързани с история му: Франция, Испания и повечето — разположени по Средиземноморието. Всяка трета от четири изпити бутилки бренди в САЩ идва от региона Коняк (Cognac) във Франция.

Родината на брендито

Раждането на този уникален гроздов дестилат в никакъв случай не е случаен акт (както се споменава в лекциите на някои съмнителни курсове за бармани), а естествен процес. Финикийците и римляните са тези, които разпространяват изкуството на винопроизводството из целия средиземноморски басейн. Много по-късно италианските монаси и мавританските учени представят на света процеса на дестилация. И както две и две прави четири, така от двете изкуства се ражда нова напитка. Името й е бренди.

Истината е, че раждането на брендито като напитка е далеч по-сложен и разтеглен във времето процес. Не можем за пропуснем факта, че дестилати на основата на вино, както и при останалите спиртни напитки, са се използвали основно за медицински цели. Представители на билкови ликьори, произведени от монасите от френските, италианските и испански манастири още в средновековието, са високо ценени и до днес. Колкото и да не ми се иска, историята на брендито е много тясно обвързана с тази на неговия най-ярък и популярен представител — коняка. Не защото имам нещо против френските брендита и коняци, а защото, със сигурност, по същото време тази напитка се е произвеждала във всяка страна с гроздови насаждения, включително и България. В действителност в Арманяк (Armagnac) — Франция и Херес (Jerez) — Испания са дестилирани спиртни напитки от вино още през 15 век, но регионът Коняк (Cognac) във Франция заслужено е имал късмета историята на напитката да започне от там.

Приносът на морската сол

Може да ви звучи странно, но брендито и най-вече конякът дължат своята популярност на морската сол. Като основно средство за консервиране, още през 11 век тя е била ценна колкото и златото. Именно заради солта корабите на най-мощната търговска флотилия през 13 — 16 век, тази на Холандия, акостирали по пристанищата на сегашната област Шарант-Меритим (Charente-Maritime). Винопроизводството в региона било развито, но основно за собствена консумация. Жадни за печалби, холандците бързо преориентират своите интереси. Когато те започват да търгуват с вино през 13 век, лозарството става основен поминък в региона и лозовите масиви се превръщат в основания му интериор. Белите вина, произвеждани в района, постепенно трупат добра репутация. За датчаните търговията с вино била доста доходна, но не винаги безпроблемна. Въпреки добрите си характеристики, вината от Шарант (Charente) били слаби и с голяма киселинност. Съдържанието на част от бъчвите не издържало по пътя до крайната им дестинация и се превръщало в оцет, а останалото читаво количество можело единствено да се дестилира в брандовейн (brandwijn, от branden — да изгоря, дестилирам + wijn — вино) в наскоро изобретените дестилатори. Много скоро на някой му идва гениалната идея да дестилира виното още преди то да се транспортира, т.е. направо в шатото. Първият запис за официално транспортиран дестилат е от 1549 година. По този начин доставките можели да се транспортират без проблем и същевременно в по-големи количества, поради по-малкия обем. При доставката си дестилатът бивал разреждан с вода и билкови екстракти. Това питие ставало все по-популярно. Предимствата на алкохолните напитки от вино били, че за тяхното получаване са необходими само две дестилирания, докато от други плодове били необходими три, четири и повече ректификации, което разбира се е значително по-скъпо.

Естествената роля на дървото

Както и повечето течности, по това време брендито се транспортирало в бъчви. Благодарение на естествените събития, съпътстващи търговията като забавянето на доставките, застой по пристанищата, ненавременна продажба и пр. се забелязва, че безцветният алкохол, складиран в бъчвите, се е трансформирал в съвсем друг продукт. Младото бренди с цвят на кехлибар, с ухание на подправки, сушени плодове и лек пушек било доста по-приятено за чиста консумация отколкото миксирано. Първите -възползвали се от това били т.нар. търговци на бренди от региона Коняк. Те били последвани от Арманяк, Херес и останалия свят. От този момент нищо не можело да застане на пътя на брендито. Възходът му бил лавинообразен, когато на сцената се появяват двата основни фактора: произход и зрялост. И до днес те са водещи при определянето на качеството и цената му. От кисело вино — в напитка, обречена от столетия да бъде символ на изтънчен вкус и аристократизъм — това е историята за грозното патенце Бренди.

Въпреки че технологията за производство на бренди е една и съща, съществуват различия между основните страни производителки. За да изгрее за Вас цялата истина около тази невероятна напитка ще трябва да се запознаете с всеки един представител.

Интересните истории, стоящи зад Коняк, Арманяк, Херес и всички останали изтънчени представители на брендито, както и тънкостите при производството им са поместени в техните собствени раздели.

Приятно пътешествие в света на най-аристократичната напитка — брендито!

автор: bgBarman.bg

Бренди Коняк Арманяк

Вълнуващо пътешествие из света на винените дестилати. Аристократичното бренди, изтънчените конак и арманяк и ароматните български гроздови ракии.

От кисело вино — в напитка, обречена от столетия да бъде символ на изтънчен вкус и аристократизъм

Кратка история и въведение в света на брендито
Чаши за бренди квадратна

Първият ми досег с тази напитка е от детските ми години. В летните и прохладни късни следобеди баща ми често ме изпращаше до магазина за кока-кола. После изваждаше от шкафчето в гаража бутилка Слънчев Бряг или Плиска, сипваше в две чаши, за него и комшията, и доливаше с колата (така им харесваше). После сядаха на двора и играеха табла. Аз ги наблюдавах с интерес и търпеливо чаках да ми предложат да си пъхна пръста в чашата и да опитам от напитката, която те така сладко си пийваха. Сигурно и на мен ми се е усладило тогава, щом споменът така силно се е запечатал в съзнанието ми. Сега баща ми продължава да пие бренди, но само собствено производство и постоянно ми се ядосва, защото винаги го бия на табла.

Фактите днес

В днешно време, въпреки че водката и уискито заемат лидерски позиции не само в България, но и в световен мащаб, брендито продължава да е една от шестте базови спиртни напитки, за миксиране на коктейли и ликьори. Почитателите му са много повече, отколкото може би си мислите и се произвежда в много повече страни, отколкото със сигурност очаквате. Световен лидер по продажби е McDowell’s No1, със своите 6,8 млн. 9 — литрови каси. Убеден съм, че не сте го чували и ще се изненадате, но това е бренди, произведено в Индия и предлагано основно на местния пазар. Учудващо, но нито един от четирите световни гиганта: Courvoisier, Hennessy, Remy Marten и Martell не могат да се похвалят с такива продажби. Още един шокиращ факт от статистиката. Страната с най-голяма консумация на бренди не е Великобритания, а Филипините. Без преувеличение, можем да твърдим също, че брендито е една от напитките, наложили се като лидери на световния пазар. Неговите най-популярни и престижни представители обаче продължават да са тези, които идват от страните, най-тясно свързани с история му: Франция, Испания и повечето — разположени по Средиземноморието. Всяка трета от четири изпити бутилки бренди в САЩ идва от региона Коняк (Cognac) във Франция.

Родината на брендито

Раждането на този уникален гроздов дестилат в никакъв случай не е случаен акт (както се споменава в лекциите на някои съмнителни курсове за бармани), а естествен процес. Финикийците и римляните са тези, които разпространяват изкуството на винопроизводството из целия средиземноморски басейн. Много по-късно италианските монаси и мавританските учени представят на света процеса на дестилация. И както две и две прави четири, така от двете изкуства се ражда нова напитка. Името й е бренди.

Истината е, че раждането на брендито като напитка е далеч по-сложен и разтеглен във времето процес. Не можем за пропуснем факта, че дестилати на основата на вино, както и при останалите спиртни напитки, са се използвали основно за медицински цели. Представители на билкови ликьори, произведени от монасите от френските, италианските и испански манастири още в средновековието, са високо ценени и до днес. Колкото и да не ми се иска, историята на брендито е много тясно обвързана с тази на неговия най-ярък и популярен представител — коняка. Не защото имам нещо против френските брендита и коняци, а защото, със сигурност, по същото време тази напитка се е произвеждала във всяка страна с гроздови насаждения, включително и България. В действителност в Арманяк (Armagnac) — Франция и Херес (Jerez) — Испания са дестилирани спиртни напитки от вино още през 15 век, но регионът Коняк (Cognac) във Франция заслужено е имал късмета историята на напитката да започне от там.

Приносът на морската сол

Може да ви звучи странно, но брендито и най-вече конякът дължат своята популярност на морската сол. Като основно средство за консервиране, още през 11 век тя е била ценна колкото и златото. Именно заради солта корабите на най-мощната търговска флотилия през 13 — 16 век, тази на Холандия, акостирали по пристанищата на сегашната област Шарант-Меритим (Charente-Maritime). Винопроизводството в региона било развито, но основно за собствена консумация. Жадни за печалби, холандците бързо преориентират своите интереси. Когато те започват да търгуват с вино през 13 век, лозарството става основен поминък в региона и лозовите масиви се превръщат в основания му интериор. Белите вина, произвеждани в района, постепенно трупат добра репутация. За датчаните търговията с вино била доста доходна, но не винаги безпроблемна. Въпреки добрите си характеристики, вината от Шарант (Charente) били слаби и с голяма киселинност. Съдържанието на част от бъчвите не издържало по пътя до крайната им дестинация и се превръщало в оцет, а останалото читаво количество можело единствено да се дестилира в брандовейн (brandwijn, от branden — да изгоря, дестилирам + wijn — вино) в наскоро изобретените дестилатори. Много скоро на някой му идва гениалната идея да дестилира виното още преди то да се транспортира, т.е. направо в шатото. Първият запис за официално транспортиран дестилат е от 1549 година. По този начин доставките можели да се транспортират без проблем и същевременно в по-големи количества, поради по-малкия обем. При доставката си дестилатът бивал разреждан с вода и билкови екстракти. Това питие ставало все по-популярно. Предимствата на алкохолните напитки от вино били, че за тяхното получаване са необходими само две дестилирания, докато от други плодове били необходими три, четири и повече ректификации, което разбира се е значително по-скъпо.

Естествената роля на дървото

Както и повечето течности, по това време брендито се транспортирало в бъчви. Благодарение на естествените събития, съпътстващи търговията като забавянето на доставките, застой по пристанищата, ненавременна продажба и пр. се забелязва, че безцветният алкохол, складиран в бъчвите, се е трансформирал в съвсем друг продукт. Младото бренди с цвят на кехлибар, с ухание на подправки, сушени плодове и лек пушек било доста по-приятено за чиста консумация отколкото миксирано. Първите -възползвали се от това били т.нар. търговци на бренди от региона Коняк. Те били последвани от Арманяк, Херес и останалия свят. От този момент нищо не можело да застане на пътя на брендито. Възходът му бил лавинообразен, когато на сцената се появяват двата основни фактора: произход и зрялост. И до днес те са водещи при определянето на качеството и цената му. От кисело вино — в напитка, обречена от столетия да бъде символ на изтънчен вкус и аристократизъм — това е историята за грозното патенце Бренди.

Въпреки че технологията за производство на бренди е една и съща, съществуват различия между основните страни производителки. За да изгрее за Вас цялата истина около тази невероятна напитка ще трябва да се запознаете с всеки един представител.

Интересните истории, стоящи зад Коняк, Арманяк, Херес и всички останали изтънчени представители на брендито, както и тънкостите при производството им са поместени в техните собствени раздели.

Приятно пътешествие в света на най-аристократичната напитка — брендито!

автор: bgBarman.bg

По темата…

Хармония, събрана във всяка една бутилка

Тероар и подрегиони на областта Коняк

NEW Подрегиони в областта Коняк квадратна
1345100209

За да разберем какво прави Коняка толкова вдъхновяващо питие, е необходимо да се поровим из почвата на шестте подрегиона (crus), формиращи областта. Ако трябва да бъдем по-прецизни (а ние сме), то ще осъзнаем че това не е само почва. Французите имат специално име за това — тероар (terroir).

Как се произвежда Коняк или тайните по долината на Шарант

От лозето до бутилката

дестилация на коняк
1345101084

Веднъж осъзнали влиянието на тероара на шестте подрегиона по долината на Шарант, е време да проследим прецизния път на изтънченото бренди с етикет Коняк — от лозето до бутилката.

Родено под жарките слънчеви лъчи в подножието на планината Арарат

История на арменското бренди

Дамаджана с арменски коняк от 1902
1345119765

Според библията, като авторитетен източник, лозарството и винопроизводството се зараждат именно на територията на днешна Армения. След потопа Ной слиза в Араратската долина и започва да култивира земята. Той засадил и първата лоза. От тези древни времена до наши дни в подножието на планината Арарат се отглежда грозде и се произвеждат алкохолни напитки. Древногръцките историци Херодот, Ксенофонт, Страбон потвърждават, че още преди около 2 500 години от Армения са се експортирали изключителни вина.

реклама Whiskey Fest 2019

Прекомерната употреба на алкохол води до пристрастяване и сериозни заболявания!

Консумирайте с удоволствие и мярка!