«Give me the Henny,
you can give me the Cris
You can pass me the Remi,
but the pass the Courvoisier»
Известно е, че хип-хоп изпълнителите обичат да излагат на показ лукса и високия стандарт на живот. Думите от техните песни винаги са обвързани със задължителни символи, изобразяващи висок социален статус. Последните години конякът е точно такъв емблематичен символ. Неговият момент на слава започва през 2001 година, с песента на Busta Rhymes и P. Diddy — «Pass The Courvoisier». През 2002 година продажбите на четирите световни гиганти: Courvoisier, Hennessy, Remy Marten и Martell се изстрелват със скоростта на ракета. Това идва в момент, когато производителите на бренди от долината Коняк достигат своето дъно на продажби. Главна причина за това е икономическата криза в Азия от 1997, която е най-големия пазар за кехлибарения гроздов дестилат. В останалата част от света се наслаждават основно на водка и ром, значително по-евтини питиета, без особени претенции за вкусови характеристики, но предлагащи възможност за уникални комбинации при миксиране на коктейли. Уискито бавно, но постоянно увеличава своя пазарен дял. Хип-хоп изпълнителите обаче променят тази тенденция (главно в САЩ).
Това е част от внезапния стремеж към масово използване на търговски марки в текстовете на рап парчетата. При изследване на «American Brandstand», относно хип-хоп лукса и поп културата, в текстовете на 111 топ хита през 2003 година са намерени 43 имена на търговски марки. На първите места са «Mercedes» (1 — во място), шампанското Cristal Roederer (7 — мо място), Hennessy (8 — мо място). През 2004 година на първо място е Cadillac, следвано от Hennessy, който и през 2005 година успява да се задържи на 6 — то място. Като резултат, Hennessy става ненадмината по продажби марка коняк. Същевременно използването на името й става не само част от текстовете на песните, но и част от разговорния речник на афроамериканците. На мода са думите «Henn», «Henny», «Henn-rock», «Henn Dog». Марката бива възвеличавана в стотици видео клипове и заглавия на песни, включително на изпълнители като Eminem, Ying Yang Twins, Lil John & East Side Boyz. Със сигурност Hennessy се радват на своята слава, а ние можем да направим своя извод: конякът е отново на мода.
Никой не е предполагал, че питие, символ на аристократизъм, ще влезе в нощните клубове по света с такава сила. Действително, в последно време се забелязва световна тенденция на завръщане на модата на отлежалите питиета. Ценители с пълни портфейли от Азия, Русия и Европа се научиха да се наслаждават на лукса, завръщайки се към качествените и отлежали марки брендита и малцови уискита. Такава тенденция, макар и по-слаба, се забелязва и в България. В стремежа си към разграничаване от останалите клиенти в заведенията, хората с възможности, започват да поръчват питиета от по-високите ценови и качествени категории.
Невероятно е усещането да опиташ нещо, което е дестилирано тогава, когато си минавал прав под масата и е стояло затворено в дървена бъчва през целия ти съзнателен живот. За съжаление, единствения начин да разберете вкуса на изтънчените марки коняци е да се бръкнете дълбоко в джоба и да ги опитате!
Наздраве!