Първите енергийни напитки
Въпреки че енергийните напитки в момента са огрени от светлината на прожекторите, те действително са на пазара само от около 20 — тина години. Някаква форма на енергийна напитка е съществувала още преди около 80 години. Един от най-старите й варианти е Lucozade (Люкозейд), напитка, която се заражда в Нюкасъл, Англия през 1927 година. Lucozade първоначално е използван в болниците, тъй като бил много необходим източник на енергия за хората, които са болни и се нуждаят от допълнителни сили, с други думи нещо като тонизираща напитка. Съставки на Lucozade били типичните компоненти, от които се правят сегашните енергийни напитки — газирана вода, глюкозен сироп, лимонена киселина, млечна киселина, кофеин, натриев бензоат, натриев хидроген сулфат и аскорбинова киселина (витамин С).
Първата официална енергийна напитка, излязла на пазара в Северна Америка е Jolt Cola (от англ. — сътресение), през 1985 година. По това време, тя е на пазара основно като кола с високо кофеиново и захарно съдържание. Маркетинговата стратегия на Jolt Cola била насочена към студенти и работохолици. В САЩ, обаче, хората не възприемат енергийните напитки така масово, преди те да станат популярни в продължение на години в други части на света. В Япония, например, те стават модерни още през шейсетте години, когато напитка, наречена Livonian D (Ливониън Д) е била произведен от компанията Taisho Pharmaceuticals. Японските енергийни напитки, обаче наистина не приличат на газираните им събратя от Северна Америка. Те се продавали в малки кафяви медицински бутилки или кенове. Те били насочени основно към работниците в предприятията, за да им помогне да стоят будни, през дългите работни часове. Нощния живот на Япония, разбира се е доста оживен, и било въпрос на време, преди посетителите в клубовете, да започнат да ги употребяват със същите цели както и днес.
Енергийните напитки са разработени първоначално като хранителна добавка, която може едновременно да генерира енергия и да доставя витамини. Те бързо стават популярни сред младите хора по-скоро, заради свойствата им на стимулант и не толкова заради хранителните им стойности. Тъй като хората винаги са търсели нещо по-евтино, което да ги изпрати на върха на купона, клубовете започват да ги предлагат миксирани с алкохол. Въпрос на време е според мен, производителите да започнат да бълват бутилирани миксери (ready to drink), алкохолни енергийни напитки (въпреки предупрежденията за вредите от тази комбинация).
Пазара днес
Световна популярност енергийните напитки, обаче придобиват с шоковата терапия, приложена от лидерите на пазара SHARK и Red Bull, — тайландската рецепта, която се превърна в майка на всички останали.
По ирония на съдбата, индустрията на енергийните напитки може да бъде сравнена с хаус парче. Тя стартира бавно, но стабилно, и постепенно избухва в силен и еуфоричен бийт. Може би точно тази целева аудитория прави сегмента толкова успешен, помагайки на производителите, да излязат на на пазара с иновативни маркетингови методи и подходи. Основното производство на енергийни напитки е дело на добре познати безалкохолна компании, но все повече нарастват на брой по-малките, които се борят със зъби и нокти, за парченце от тортата. В повечето от случаите техните продукти се разпространяват много локално и само в определени аудитории. Това може да обясни, постоянния поток от нови напитки, които в световен мащаб, се разкриват почти ежедневно, от производители, които брутално се опитват да се надцакат един друг. Днес това е индустрия за милиарди. На пазара има стотици марки, но дори гиганти като Coca Cola и Pepsi Co., имат незначителен успех със своите продукти, в сравнение с лидера Red Bull, който държи около 47% пазарен дял (в България той е много по-голям).
От собствен опит знаем, как всяко поколение следва нов модел и има своя прищявка — особено когато знаменитостите диктуват парада. Много анализатори говорят, че това е само едната страна на монетата и нещо «по-добро» и по-силно ще дойде, за да грабне вниманието новото поколение. В действителност, много марки с гръмки имена и необикновени съставки отдавна чакат да настъпи техния момент на слава. Какво ще съдържат следващите нови марки един Господ знае, но тези, които сега са на нашия пазар, определено са хит и разбиват нощните клубове.
Това в никакъв случай не затваря статията, а отваря темата: какво в същност съдържат енергийните напитки, как ни въздействат и могат ли да ни навредят?