Нашествието на енергийните напитки

Краткия път от болниците до нощните клубове
постер на енергийна напиткаТонино Ламбогини

Енергийните напитки, добри или лоши, от известно време се радват на всенародна любов. Благодарение на тях рейвърите са на върха на купона, геймърите са в постоянно търсене на «следващото ниво», спортистите постигат нови висини. Известните личности и гъзарите ги смесват с водка и уиски, а турбогъзарите ги пият единствено и само от кенчетата (за да ги видят всички). Студентите ги използват преди и по време на изпити, а други след дълъг запой, с тяхна помощ вдигнат самолета. Накрая, но не на последно място се нареждат и тези, които просто искат нещо да ги подкрепи бързо, когато не получават достатъчно сън от за работа. Енергийните напитки са навсякъде.

Първите енергийни напитки

Въпреки че енергийните напитки в момента са огрени от светлината на прожекторите, те действително са на пазара само от около 20 — тина години. Някаква форма на енергийна напитка е съществувала още преди около 80 години. Един от най-старите й варианти е Lucozade (Люкозейд), напитка, която се заражда в Нюкасъл, Англия през 1927 година. Lucozade първоначално е използван в болниците, тъй като бил много необходим източник на енергия за хората, които са болни и се нуждаят от допълнителни сили, с други думи нещо като тонизираща напитка. Съставки на Lucozade били типичните компоненти, от които се правят сегашните енергийни напитки — газирана вода, глюкозен сироп, лимонена киселина, млечна киселина, кофеин, натриев бензоат, натриев хидроген сулфат и аскорбинова киселина (витамин С).

Първата официална енергийна напитка, излязла на пазара в Северна Америка е Jolt Cola (от англ. — сътресение), през 1985 година. По това време, тя е на пазара основно като кола с високо кофеиново и захарно съдържание. Маркетинговата стратегия на Jolt Cola била насочена към студенти и работохолици. В САЩ, обаче, хората не възприемат енергийните напитки така масово, преди те да станат популярни в продължение на години в други части на света. В Япония, например, те стават модерни още през шейсетте години, когато напитка, наречена Livonian D (Ливониън Д) е била произведен от компанията Taisho Pharmaceuticals. Японските енергийни напитки, обаче наистина не приличат на газираните им събратя от Северна Америка. Те се продавали в малки кафяви медицински бутилки или кенове. Те били насочени основно към работниците в предприятията, за да им помогне да стоят будни, през дългите работни часове. Нощния живот на Япония, разбира се е доста оживен, и било въпрос на време, преди посетителите в клубовете, да започнат да ги употребяват със същите цели както и днес.

Енергийните напитки са разработени първоначално като хранителна добавка, която може едновременно да генерира енергия и да доставя витамини. Те бързо стават популярни сред младите хора по-скоро, заради свойствата им на стимулант и не толкова заради хранителните им стойности. Тъй като хората винаги са търсели нещо по-евтино, което да ги изпрати на върха на купона, клубовете започват да ги предлагат миксирани с алкохол. Въпрос на време е според мен, производителите да започнат да бълват бутилирани миксери (ready to drink), алкохолни енергийни напитки (въпреки предупрежденията за вредите от тази комбинация).

Пазара днес

Световна популярност енергийните напитки, обаче придобиват с шоковата терапия, приложена от лидерите на пазара SHARK и Red Bull, — тайландската рецепта, която се превърна в майка на всички останали.

По ирония на съдбата, индустрията на енергийните напитки може да бъде сравнена с хаус парче. Тя стартира бавно, но стабилно, и постепенно избухва в силен и еуфоричен бийт. Може би точно тази целева аудитория прави сегмента толкова успешен, помагайки на производителите, да излязат на на пазара с иновативни маркетингови методи и подходи. Основното производство на енергийни напитки е дело на добре познати безалкохолна компании, но все повече нарастват на брой по-малките, които се борят със зъби и нокти, за парченце от тортата. В повечето от случаите техните продукти се разпространяват много локално и само в определени аудитории. Това може да обясни, постоянния поток от нови напитки, които в световен мащаб, се разкриват почти ежедневно, от производители, които брутално се опитват да се надцакат един друг. Днес това е индустрия за милиарди. На пазара има стотици марки, но дори гиганти като Coca Cola и Pepsi Co., имат незначителен успех със своите продукти, в сравнение с лидера Red Bull, който държи около 47% пазарен дял (в България той е много по-голям).

От собствен опит знаем, как всяко поколение следва нов модел и има своя прищявка — особено когато знаменитостите диктуват парада. Много анализатори говорят, че това е само едната страна на монетата и нещо «по-добро» и по-силно ще дойде, за да грабне вниманието новото поколение. В действителност, много марки с гръмки имена и необикновени съставки отдавна чакат да настъпи техния момент на слава. Какво ще съдържат следващите нови марки един Господ знае, но тези, които сега са на нашия пазар, определено са хит и разбиват нощните клубове.

Това в никакъв случай не затваря статията, а отваря темата: какво в същност съдържат енергийните напитки, как ни въздействат и могат ли да ни навредят?

автор: bgBarman.bg

Енергийни напитки

Нашествието на енергийните напитки

Краткия път от болниците до нощните клубове

Jolt cola постер
1396511545

Енергийните напитки, добри или лоши, от известно време се радват на всенародна любов. Благодарение на тях рейвърите са на върха на купона, геймърите са в постоянно търсене на «следващото ниво», спортистите постигат нови висини. Известните личности и гъзарите ги смесват с водка и уиски, а турбогъзарите ги пият единствено и само от кенчетата (за да ги видят всички). Студентите ги използват преди и по време на изпити, а други след дълъг запой, с тяхна помощ вдигнат самолета. Накрая, но не на последно място се нареждат и тези, които просто искат нещо да ги подкрепи бързо, когато не получават достатъчно сън от за работа. Енергийните напитки са навсякъде.

От кухнята на енергийните напитки

Какво съдържат и как ни въздействат?

Въздействието на енергийните напитки
1354536971

Енергийните напитки са безалкохолни, често леко газирани напитки, чиято цел е да предостави на потребителя им бърз прилив на енергия. Те са на разположение във всеки магазини за хранителни стоки, будка или бензиностанция. Шансовете някой да не знае какво е енергийна напитка са нищожни. Дали обаче наистина знаем какво в действителност представляват те и как ни въздействат.

реклама Whiskey Fest 2019
Сокове Флорина

Марката «Флорина» с нов собственик

Според информация на Българската фондова борса — x3news, на 4.09.2013 г., е извършена продажба на 100% от акциите на дружеството от ВМ Финанс груп АД на британската Ню Юръп Спешъл Ситюейшънс Лимитид (New Europe Special Situations Limited).